Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Dopper tegen Spa en Evian strijdt

Merijn Everaarts wist met Dopper 600.000 mensen aan een vrolijk drinkflesje te helpen om zo de plastic afvalberg te verminderen. Bij 7 Ditches TV vertelt hij over zijn snelle groei, zijn lessen in het buitenland en hoe hij steeds hogere doelen stelt voor zijn team.

De frustratie van Merijn Everaarts over zwerfafval was – na het zien van een documentaire over de beruchte plastic soep – zo groot dat hij iets móest doen. ‘In eerste instantie voelde ik me heel machteloos. Ik wilde niet op de barricades gaan staan, want dat is iedereen het na een dag weer vergeten. Toen dacht ik: ik ga bij de bron beginnen, kraanwater aan de man brengen in plaats van bronwater.’ Om op te boksen tegen grote merken als Spa en Evian, ging Everaarts aan de slag met ludieke acties om aandacht te trekken. De crowd dacht mee, er kwam een ontwerpwedstrijd en het Dopper-waterflesje was geboren. ‘Het is iets wat je bij je wilt houden en koesteren.’ 

In drie jaar tijd wist Everaarts, die inmiddels 14 man in dienst heeft, 600.000 van de flesjes te verkopen. Afgelopen jaar ging hij daarmee door de omzetgrens van 1 miljoen heen. De groei is er nog lang niet uit, aldus Everaarts. ‘Na een of twee jaar dacht ik al dat de markt verzadigd was, maar het wordt alleen maar meer. En dan heb ik het alleen nog maar over Nederland, ik denk dat er nog veel te halen is.’

Van San Francisco naar New York

Dopper zit nu in Haarlem, Hong Kong en San Francisco, dat binnenkort ingeruild wordt voor New York. Daarnaast moeten er nog zes ‘ambassades’, zoals Everaarts de zelfstandig opererende zaken noemt, wereldwijd gaan komen, onder andere in Brazilië, Canada en Australië. Daarbij richt Everaarts zich op landen waar schoon drinkwater uit de kraan komt. Tien procent van de netto omzet gaat via de Dopper Foundation naar projecten voor schoon drinkwater en sanitair in Nepal, en voorlichting over plastic afval in Amerika.

De ideale manier om de internationale uitbreiding aan te pakken, heeft de ondernemer nog niet gevonden. ‘Dat is een spanningsveld, want ik wil natuurlijk dat de Dopperboodschap op de Doppermanier wordt verteld. Ik wil dingen niet loslaten, maar moet dingen loslaten. Ik moet het overbrengen op andere mensen, want ik kan niet alles zelf doen, zeker als je zo groeit als Dopper.’ De eerste twee buitenlandse zaken zijn een ideale proeftuin om de opties te verkennen; alles in eigen hand houden of franchisen. Vooralsnog is Everaarts 100% eigenaar van de vestiging in Amerika en 51% van die in Hong Kong. 

Olympische Spelen

Om zijn team te motiveren, stelt Everaarts steeds nieuwe doelen. De volgende is om met z’n allen naar de Olympische Spelen in Brazilië (2016) te gaan. ‘We hebben een breakdown gemaakt van hoeveel geld we dan zouden moeten hebben om dat als extraatje te kunnen doen. Dat betekent een bepaalde omzet moeten halen, en dat we in Brazilië Doppers moet verkopen. Zo triggeren we elkaar elke keer weer.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder het hele interview met Merijn Everaarts: