Hoe drie broers de Amsterdamse lunchwereld veroveren met Bon Lunchlevering.nl

De drie broers Jeffrey, Wesley en Emil Bon transformeerden de slagerij van hun ouders tot een complete leverancier van verse, gezonde en duurzame bedrijfslunches. ‘De tijd dat we ons broodtrommeltje meenamen naar het werk, ligt ver achter ons.’

Bon Lunchlevering (Lunchlevering.nl)
Sinds: 2001
Wie: Jeffrey, Wesley en Emil Bon
Medewerkers: 10
Aantal klanten: ruim 100 bedrijven per week
Aantal producten: 750
Doelgroep: kantoren vanaf 5 personen tot ca. 150 medewerkers
Bezorggebied: Heel Amsterdam, Amsterdam Z.O., Duivendrecht, Ouderkerk a/d Amstel, Oostzaan, Halfweg, Zwanenburg. Vanaf 16 September ook in Diemen, Lijnden, Badhoevedorp, Schiphol businesspark  en Amstelveen.

Het is amper vijf uur ‘s ochtends wanneer de eerste van de drie broers Bon zich meldt bij de poort van Lunchlevering.nl, gelegen in Amsterdam Sloterdijk. Emil Bon weet wat hem te doen staat vandaag: zorgen dat de medewerkers van de meer dan 100 bedrijven die met Lunchlevering.nl wekelijks bediend worden, op tijd hun verse lunch ontvangen.

Zo’n 750 producten levert het bedrijf in en om de hoofdstad, van vers brood en beleg, croissanterie, verse groenten en fruit tot wraps, belegde broodjes en salades. Vanaf een uur of 6 ‘s ochtends zoemt het bij het bedrijf van de activiteit, waarna de 5 bestelwagens - waaronder sinds kort twee elektrische – voor een eerste bezorgronde de weg op gaan om hun voedzame bestellingen af te leveren.

Elektrische auto's

Die elektrische auto’s en de duurzame koers die het bedrijf enige tijd geleden koos, zijn een teken dat Bon met Lunchlevering.nl – een bedrijf met een lange voorgeschiedenis – met zijn tijd meegaat. Aansluiten bij nieuwe tijden betekent ook dat het assortiment werd uitgebreid met bijvoorbeeld verse gember en munt voor je thee, couscous-salades en biologische yoghurt met granola. 

Het familiebedrijf weet als geen ander dat de tijd dat we allemaal met een broodtrommeltje naar het werk gingen, ver achter ons ligt. “Als je buiten de ring komt, bij havenbedrijven bijvoorbeeld is die cultuur er nog steeds wel, maar naarmate je de binnenstad nadert, wordt het steeds uitgebreider”, zegt commerciële voorman Jeffrey Bon (foto boven).

Ook nam de behoefte toe om op het werk te ontbijten, en wordt er steeds diverser en verantwoorder gegeten tijdens de lunch. Zeker bij de vele internationale bedrijven die de afgelopen jaren in Amsterdam neerstreken is dat al een tijdje de normaalste zaak van de wereld.

Vers en bewust

Vers en bewust, dat is wat de markt wil, vertelt Bon. “We zijn een leverancier die écht vers levert, met verantwoorde producten, verpakkingen en bezorging” Een andere trend is dat klanten meer dan ooit voor gemak gaan. Bedrijven willen er niet te veel omkijken naar hebben, en plannen bijvoorbeeld wekelijks terugkerende lunchbestellingen, of makkelijk een complete box met diverse broodjes voor die meeting morgen.

De wortels van Lunchlevering.nl liggen in het centrum van Amsterdam, waar de ouders van de heren Bon in de jaren ‘70 een keurslagerij begonnen. Het winkelvak sprak hen in eerste instantie niet echt aan, maar via een omweg belandden zij alsnog bij het bedrijf van hun ouders. “Als je jong bent, vind je andere dingen leuker en wil je niet elke dag in de winkel staan. Maar het ‘lot’ was kennelijk al bepaald, alleen hebben we de koers flink gewijzigd.”

Broer Wesley werkte voorheen als kok in een aantal vooraanstaande hotels en restaurants, voordat hij eind jaren ‘90 als eerste van de drie broers ook in de slagerij actief werd. Zijn opleidingen, productkennis, ervaring met voeding en bereiding gaven de winkel een nieuwe impuls.

Door een deur

Omdat er steeds meer vragen kwamen vanuit bedrijven om ook de lunch te verzorgen, stapte ook broer Emil in de familiezaak. Hij richtte zich met name op belegde broodjes en het bedenken van nieuwe lunch concepten voor bedrijven. Jeffrey, destijds actief als makelaar: “Toen ze me vroegen of ik wilde helpen bouwen aan deze transformatie, heb ik eerst even goed moeten nadenken. Maar na ongeveer tien jaar voelde het toch als een mooie uitdaging. Gaat zoiets lukken met z’n drieën, en kun je ook zakelijk gezien met z’n drieën door een deur?” 

Vanaf 2009 groeit het bedrijf hard. Dat het juist middenin de economische crisis zo goed ging met het bedrijf is minder opvallend dan het lijkt. Voor die tijd aten medewerkers van bedrijven vaak buiten de deur, maar daar moest door de crisis in gesneden worden. “Men moest terug naar de basis, maar wilde wel ontzorgd worden met goede en verse producten. We konden dat toen al zeer goed en betaalbaar invullen en bezorgen met ons assortiment, waardoor ons klantenbestand enorm groeide.”

De markt verandert

Het bezorgen van bedrijfslunches en de winkel in de Amsterdamse binnenstad begon elkaar steeds meer in de weg te zitten, waarna in 2013 een nieuw pand werd geopend in Sloterdijk. Van daaruit werden voortaan alle bezorgingen opgepakt en uitgeleverd. In 2016 werd de slagerij verkocht, wat een goed moment was om de strategie achter het bedrijf onder de loep te nemen. Hoe was markt veranderd?

Rekening houden met het milieu speelt inmiddels een belangrijkere rol, constateerde Bon. Ook zijn steden waaronder Amsterdam actief bezig om de luchtkwaliteit te verbeteren, wat een drijfveer was voor de aanschaf van elektrische bestelwagens. 

Bon: “Je ontkomt bijna niet aan plastic, maar we proberen het nu zo veel mogelijk te beperken. Met composteerbare bakken bijvoorbeeld, en kartonnen trays voor belegde broodjes. We gebruiken geen plastic bestek meer, maar FSC-hout. Vissoorten zijn duurzaam gevangen en brood komt van een lokale bakker, met zo min mogelijk toevoegingen.”

Onderscheiden

Hoe Bon overeind blijft tussen het geweld van bezorgende supermarkten en digitale platforms zoals Thuisbezorgd? “We onderscheiden ons met kwaliteit. Onze wraps, belegde broodjes en verse salades worden tot vlak voor bezorging vers bereid. Ook de producten voor de dagelijkse bedrijfslunch produceren, snijden en verpakken we zelf, alles is vers. Producten van andere aanbieders zijn langer houdbaar, maar je kunt je afvragen wat daar allemaal voor toevoegingen in zitten.”

“De vraag naar verse en verantwoorde producten voor de bedrijfslunch neemt toe. Bij ons kun je die lunch dagelijks bestellen. Op die manier voorkomt de klant derving. Je bestelt wat je echt nodig hebt morgen, je voorkomt dat je producten moet weggooien – wat tevens minder milieubelastend is - en ontvangt bovendien de producten dagelijks vers.”

“Naast versheid en kwaliteit zetten we hoog in op service. Is een klant een tros bananen vergeten, dan proberen we dat dezelfde dag nog na te leveren. Bovendien kun je bij ons je verse producten al bestellen vanaf 15 euro en bezorgen we gratis vanaf 25 euro.”

Wil je ook dagelijks je verse bedrijfslunch ontvangen? Klik hier voor 20 procent korting op je eerste bestelling.