Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe groeiende startups hun bedrijfscultuur zien veranderen

Als beginnend bedrijf wil je groeien en het liefst zo hard mogelijk. Toch is het niet verstandig om je blind te staren op die groei, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Je personeel meekrijgen, dat is de échte uitdaging.

Groeiende starters

Pingpongtafels, lege pizzadozen en een club ijverige werknemers. De clichébeelden van startups zijn romantisch, maar hoe zit het eigenlijk met de bedrijfsmoraal als zo’n startup begint te groeien? Dat wilden onze collega’s van Harvard Business Review wel eens weten. Ze keken daarom naar honderd jonge bedrijven; ondernemingen die 0 tot 20 procent per jaar groeiden, en starters die jaarlijks 20 tot 200 procent groeiden.

Wat bleek: het personeel van de grote groeiers was in de eerste twee jaar het positiefst over hun werkgever. Vanaf het derde jaar waren het juist de werknemers van de tragere groeiers die tevreden waren met hun bedrijf.

Culturele infrastructuur

Hoe dat kan? Waarschijnlijk omdat de snelst groeiende bedrijven te weinig in hun culturele infrastructuur hebben geïnvesteerd, zo beredeneren ze bij Harvard Business Review. Is dat een probleem? Jazeker. Ontevreden medewerkers verlaten een bedrijf sneller, ook al krijgen ze bij de concurrent geen pingpongtafel. Stel dat zo’n ontevreden medewerker nu net je CTO of – nog erger – CTO is, dan kan dit je als beginnend bedrijf flink opbreken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wees transparant

Maar goed, hoe hou je je medewerkers enthousiast? Door een goede work-life-balance te bieden, of een auto van de zaak? Het is een goede aanzet, maar veel belangrijker dan dit blijkt uiteindelijk de zogeheten managementtransparantie te zijn. Wees transparant over de salariëring van bepaalde topfuncties binnen je bedrijf, en leg het personeel uit waarom zij bijvoorbeeld een bonus verdienen. Door als management niet geheimzinnig te zijn over dit soort zaken, krijg je je medewerkers sneller mee, zo gaat het idee.

Geef complimenten

Tot slot ook belangrijk: erkenning. Bedrijven met een cultuur waarin complimentjes geven normaal is, hebben meer gemotiveerde medewerkers. Het gaat niet alleen om complimentjes van de ceo naar de medewerker, maar ook tussen medewerkers. Oftewel: geef die salesmedewerker of developer eens een pluim als jullie samen bij het koffiezetapparaat staan. Positivisme zorgt voor loyaliteit.