Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe herken je trends?

Het zijn mooie tijden voor innovatieve bedrijven en ondernemers met visie, stelt Sprout-columnist Heleen Dura-Van Oord. Vooruit kijken, niet naar morgen, maar liever nog naar 2020. Verandering is op dit moment de enige zekerheid die we hebben. En het gaat hard.

Ondernemers en branches met het vermogen om zich aan te passen en in te spelen op deze veranderingen hebben het meeste kans op succes, dat leerde Darwin al. In mijn eigen digitale marketingbranche kwam de transitie van de directe advertentieverkoop naar automatische advertentiehandel via platformen, zoals we eerder zagen op de effectenbeurs, voor veel bedrijven als een verrassing. Met DQ&A Media Group zagen we dit ook aankomen voor onze business, maar dat het in zo’n korte tijd zo groot zou worden…. Je hebt op zo’n moment niet lang de tijd om je bedrijfsmodel aan te passen en dat ook nog eens te doen op de juiste manier. Snel schakelen is dan van belang en de juiste ondernemerszin bij iedereen in het bedrijf maakt het verschil tussen een succesvolle transitie of falen. Maar hoe herken je de voor jouw bedrijf belangrijke trends? Hoe speel je daar op in?

Internet of Things

De afgelopen tijd heb ik veel gesproken voor ondernemers, studenten en starters in Nederland en deelgenomen aan discussies over de vooruitgang van de economie. Over de mogelijkheden die veranderingen en trends zoals automatisering, de steeds belangrijkere rol van internet en het principe The Internet of Things ons bieden. The Internet of Things betekent dat alle apparaten en objecten met het internet verbonden zijn en met elkaar communiceren zonder tussenkomst van een mens. Het internet structureert alle informatie die afkomstig is uit de aangesloten apparaten en maakt logische verbanden. Niet alleen informatie verzamelen, maar juist verwerken, analyseren en begrijpen, zodat computers begrijpen wat ik wanneer wil, in plaats van enkel informatie op te slaan en weer te geven wanneer ik er specifiek naar vraag.

Efficiënt met tijd om gaan

Denk daarbij in ons dagelijkse leven aan de slimme ijskast die een boodschappenlijst naar jouw smartphone stuurt als je voorraad fruit dreigt op te raken. Of de routeplanner in mijn auto die doorgeeft aan de crèche van mijn dochter hoe laat ik er ben: veel mogelijkheden om je huishouden efficiënt te managen. Zo kunnen we straks lekker een paar minuten later opstaan doordat mijn wekker is gekoppeld aan mijn broodrooster en waterkoker.

Winston Churchill: ‘If you don’t take change by the hand, it will grab you by the throat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het Internet of Things wordt met de dag belangrijker en biedt elke dag meer mogelijkheden. Er worden al jaren diensten ontwikkeld die de efficiëntie verhogen. Verandering brengt als het goed is verbetering met zich mee. Het bedrijfsleven is voortdurend aan het innoveren dankzij automatisering en digitalisering, maar het kan veel beter. Nog niet alle apparaten in een ziekenhuis praten automatisch met elkaar, maar hoe prettig zou het zijn als een nieuwe verpleger aan het ziekenhuisbed niet alle apparaten afzonderlijk dient na te lopen maar met 1 display van de patiënt alle waardes kan checken? Ook in mijn eigen privéleven denk ik dat het Internet of Things veel veranderingen en (tijds)besparing kan opleveren. Tijd is nu juist wat ik soms te kort kom in de combinatie met werk en privé. Uiteindelijk gaat het om de slimme apps en toepassingen.

Trends herkennen

Voor mij als ondernemer is het belangrijk om zo’n trend als The Internet of Things op tijd te herkennen en te begrijpen. Ik moet ervoor zorgen dat we niet de boot missen en achteraan lopen, maar juist het voortouw nemen, en zo nodig ook af en toe besluiten dat we niet meesurfen op een bepaalde golf. Dus blijf om je heen kijken, luister naar anderen en laat je inspireren door je kinderen zoals deze investeerder, die in foto-app Snapchat stapte dankzij zijn tienerdochter. En ach, dat internet, dat is toch ook maar een trend…