Hoe is het nu met...Lara de Graaf

We zijn weer druk op zoek naar de beste jonge ondernemers van Nederland. In aanloop naar de 25 onder de 25-verkiezing - je kunt je nog aanmelden ! - blikken we terug met oud-deelnemers. Vandaag doen we dat met Lara de Graaf van modebedrijf Ydence. "Ik begin nu pas echt."  

Lara de Graaf (23) stond in de 2010 op de lijst 25 onder de 25, nadat ze kort daarvoor met haar modewebshop was begonnen. De Graaf, die haar eigen kleding ontwerpt en verkoopt, sprak toen de ambitie uit om ooit net zo groot te worden als het merk Supertrash van modeondernemer Olcay Gulsen. Hoe ver heeft De Graaf het in die drie jaar geschopt met Ydence? Het gaat goed met de ondernemer, vertelt ze. Maar: ze heeft haar bedrijf ook opnieuw uitgevonden. "Ik begin nu pas echt."      

Even je geheugen opfrissen? Lees het interview uit 2010.  

Aanmelden 25 onder 25

Wat is je grootste verandering?

"Ik begon het idee om een grote webshop te worden, maar ben daarvan afgestapt. Ik realiseerde me dat ik meer kon groeien als ik aan winkeliers zou leveren. Je kunt nog wel kleding bestellen op mijn website, maar ik focus me volledig op de verkoop aan retailers."

Hoe is dat veranderingsproces in zijn werk gegaan?

"Ik ging een samenwerking aan met een modeagentschap dat me direct bij honderden winkels onder de aandacht kon brengen. Na een jaar voorbereiding konden we begin 2012 gaan knallen. Ik zou ieder seizoen na zes weken de orders doorkrijgen, zodat ik vervolgens aan de winkels kon uitleveren. Het viel echter tegen. Die orders kwamen wel, maar waren niet groot genoeg om tevreden mee te zijn. Het verkoopseizoen werd niet altijd volledig aan Ydence besteed, omdat een modeagentuur meerdere merken voert die veel aandacht vroegen. Ik was het stiefkindje."

Treed jij in hun voetsporen? Bekijk de lijst uit 25 onder de 25 van 2012 

Wat deed je toen? 

"Ik heb het eerst aangezien, gemaild en gebeld, een gesprek gehad. Toen het in de eerste week van het verkoopseizoen stil bleef aan het verkoopfront, heb ik direct een brief de deur uitgedaan en het contract beëindigd. Het voelde niet goed." 

Maar dan zit je met een collectie die je niet kunt verkopen. Hoe loste je dat op?

"Ik heb eerst nog gekeken naar een freelanceverkoper, maar had ook haast. Ik had gelukkig een auto en ben zelf op pad gegaan. Ik dacht: ik heb een vlotte babbel, dat moet ik kunnen. Het spannende was hoe winkels op het afbreken van de samenwerking met die agent zouden reageren. Bij de klant kwam ik erachter dat er meerdere klachten waren vanuit de retailers zelf. Kortom, ze waren blij met mijn komst. Dat gaf me de overtuiging dat ik gewoon zelf mijn verkoop moest gaan doen."

Duizendpoot Lara de Graaf doet het momenteel allemaal alleen: van ontwerp tot verkoop tot marketing. Ze schakelt de hulp in van freelancers. "Ik heb te maken met seizoenen, waardoor een designer het de ene maand heel druk kan hebben en na  afronding van de collectie minder druk. Ik vind het daarom fijner om met freelancers te werken, zodat ik deze kan inzetten wanneer ik die nodig heb."   

En hoe verloopt die omslag?

"Het gaat heel goed. In heb inmiddels 50 verkooppunten. Mijn collectie voor het lopende siezoen is uitverkocht. Voor het volgende seizoen hoop ik flink in verkooppunten te kunnen groeien." 

Hoeveel omzet draai je nu?

"Het gaat nu om tonnen en niet meer om de 
tienduizenden euro's toen ik nog de webshop runde."  

Is het niet tijd voor een investeerder als je 't succes van Olcay wil evenaren?

"Ik ben na de 25 onder de 25-lijst regelmatig benaderd door investeerders, maar had en heb daar geen interesse in. Ik kan het prima redden met mijn werkkapitaal, maar als je een seizoen ineens een te grote groei doormaakt, zou ik groeigeld moeten hebben om de producties te kunnen voorfinancieren. Je bank zit er namelijk ook niet op te wachten als je iedere drie maanden komt aankloppen om het kredietplafond te verhogen. Misschien ga in de toekomst in zee met een investeerder, maar dan moet ik me daar echt goed bij voelen."

Dus je amibitie is wat getemperd?

"Nee hoor. Ik heb het alleen het gevoel dat ik nu pas echt van start kan, de afgelopen jaren beschouw ik als een testfase. Doordat ik zelf aan het stuur zit kan, kan ik echt gaan groeien. Ik wil absoluut Supertrash achterna, want voor minder ga ik niet."  

Aanmelden

Ben jij onder de 25 jaar en hard aan de weg aan het timmeren met je eigen bedrijf? Meld je dan nu aan voor de achtste editie van de 25 onder de 25, de lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers van Nederland.

Meer informatie of meld je direct aan:

Aanmelden 25 onder 25

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!