Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe je als ondernemer kunt groeien tijdens een recessie

De aanstaande Brexit, een oprukkend leger populistische clowns en onzekerheid over de langetermijneffecten van het opkoopbeleid van de ECB: de cocktail voor een nieuwe recessie valt eenvoudig te bereiden. Hoe voorkom je dat een recessie een gat slaat in jouw begroting? 

Rozen verwelken, schepen vergaan, één ding is zeker: een recessie komt er uiteindelijk wel weer aan. Veel economen voorspellen dat een nieuwe recessie of laagconjunctuur binnen 12 tot 24 maanden voor de deur staat. Als ondernemer wil je voorkomen dat de economische malaise je eigen bedrijfsvoering raakt. Wat te doen wanneer je de lucht ziet betrekken?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gelukkig hebben we de onderzoekjes nog! Onze collegae bij Harvard Business Review publiceerden dinsdag een studie naar vijfduizend Amerikaanse publieke ondernemingen ten tijde van vier laagconjuncturen. De bedrijven moesten jaarlijks een omzet hebben van minimaal 50 miljoen dollar. Driekwart van de bedrijven ervoer omzettechnisch problemen. 14 procent van de bedrijven groeide echter door. Wat deden deze bedrijven goed?

Ten eerste waren ze er vroeg bij. Ze zagen de bui al vroeg hangen en besloten hierop bedrijfstechnisch te anticiperen. In tegenstelling tot de falende bedrijven hanteerden ze een langetermijnstrategie, waarbij niet kortetermijnwinst, maar een duurzame bedrijfsvoering centraal stonden. In plaats van te snijden in de kosten, investeerden de bedrijven juist in groei. Ze bleven dus innoveren. Pas deze strategieën dus toe als je ook door wil groeien in economische crises.