Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe je met eenvoud meer succes brengt in je bedrijf

Zeg jij altijd overal ‘ja’ tegen? Lever je al je klanten maatwerk? Duik jij op alle kansen die voorbij komen? Sprout-expert Gerhard te Velde geeft je een aantal praktische tips om meer eenvoud te creëren in je bedrijf. Zodat je door minder te doen, meer succes behaalt.  

Veel ondernemers maken zich schuldig aan ‘stapelgedrag’: ze zeggen te vaak ‘ja’ tegen teveel dingen, waardoor het werk en de complexiteit in het bedrijf zich continu opstapelen. Denk bijvoorbeeld aan het stapelen van: te veel klanten, te veel verantwoordelijkheden, te veel ideeën en onnodig veel producten & diensten. 

Denk maar na. Voor elke extra klant en voor elk product dat je verkoopt moet je een administratie bijhouden, aangepaste facturen en offertes sturen, enzovoorts. Misschien heb je het niet eens altijd door, maar hoe meer variabelen je creëert, hoe ingewikkelder jouw bedrijf is. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest van je team. 

Onnodige complexiteit is zonde, want er gaat enorm veel geld, tijd en energie mee verloren.  De verborgen kosten van complexiteit zijn enorm.

Ga je voor goud? 

Om succesvol te zijn heb je dus eenvoud nodig. Eenvoud leidt tot focus. Focus leidt tot succes. Als jij goud wilt halen op de Olympische Spelen, lukt dit nooit als je drie sporten tegelijk beoefent. Pas wanneer jij je op één sport richt en hierin specialiseert, maak je een kans op die medaille. 

Zo is het ook met je bedrijf: als jij 100 klanten hebt, maak je die nooit zo tevreden als wanneer je zou kiezen voor tien topklanten. Met vijf verschillende producten lever je waarschijnlijk minder kwaliteit dan wanneer je één sterk product zou hebben. Als je alles wilt doen, heb je nergens echt succes in. Als je voor goud wilt gaan, hoe cliché het ook klinkt, moet je goed worden in minder. Dat is de kunst van het weglaten. 

Ja zeggen = logisch 

Als jij vaak ja zegt, betekent dit niet dat je een slechte ondernemer bent. Vaak komt een ‘ja’ voort uit dienstbaarheid. Je wilt zoveel mogelijk mensen van dienst zijn. Of je zegt ja omdat je een kansdenker bent. Je wilt mooie nieuwe dingen oppakken die op je pad komen. En het kan ook een voordeel zijn om je risico te spreiden en niet al je eieren in één spreekwoordelijke mandje te leggen. En toch zou je meer succesvol zijn door vaker écht te kiezen. Te snoeien en te snijden.  

Nee-zeggers zijn winnaars

De echte winnaars in ondernemersland zijn vaak goed in nee zeggen. Door oogkleppen op te zetten en laser focus aan te brengen bereik je meer. Het is dus fijn als je nee gaat zeggen tegen bijvoorbeeld:

  • Een klant(groep) die niet (meer) bij je past.
  • Een tof project waar je enthousiast over bent, maar waarvan je stiekem wel weet dat je er geen tijd voor hebt;   
  • Meerdere vestigingen ‘in den lande’ terwijl één locatie ook prima werkt;
  • Allerlei excelsheets die je bijhoudt, of laat bijhouden, maar waar je eigenlijk niks mee doet; 
  • Een verlieslijdende dienst, waar je gepassioneerd over bent, maar die niet rendabel is;  
  • Onnodige regeltjes die je hebt ingesteld;
  • Maatwerk offertes, terwijl je beter standaard offertes kunt gaan versturen.

Dit was zomaar een greep uit de ‘dingen’ waar je nee tegen kan zeggen om meer eenvoudig te brengen in je bedrijf. Vul gerust aan in de comments.

En nu aan de slag

Voorbeelden te over, om je bedrijf simpeler te maken. Maar er verandert pas iets als je echt in actie komt. Daarom een kleine schrijfoefening, die helpt om keuzes te maken.  

Pak een pen en papier en beantwoord de volgende vragen.

  1. Waar wil je van af in je bedrijf? Schrijf op wat als eerste bij je opkomt en blijf schrijven tot ‘leeg bent’.  
  2. Welk item op dit lijstje, is klein en kan je meteen, op korte termijn fixen? 
  3. Wat is jouw stap, vandaag nog, om dat te doen?
  4. Welk item op jouw lijst is groter – en stel je misschien wel uit – maar wil je ook écht gaan aanpakken?
  5. Ook daarvoor: wat is de eerste concrete stap, die jij vandaag nog kunt zetten?

De vragen lijken simpel en dat zijn ze ook. Toch is de executie minstens zo belangrijk. Ga dus niet alleen denken, maar ook doen.

Je doet er goed aan dit opschoon proces regelmatig te herhalen om je bedrijf simpel te houden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tips om eenvoud te creëren 

Ik sluit graag af met een aantal concrete tips om eenvoud te creëren:

  1. Lees “The One Thing”. De eerste tip is een leestip. Zet het boek ‘The One Thing’ van Gary Keller bovenaan je lijstje. In dit boek legt Keller heel duidelijk uit hoe je meer bereikt door minder (tegelijk) te doen.
  2. Gebruik je why. Wat is de bedoeling van jouw bedrijf? Door bij alles na te gaan of het bijdraagt aan de purpose van je bedrijf, ontstaat helderheid. Alles wat niet bijdraagt, mag je schrappen.
  3. Zoek de juiste mensen om je heen. Ik werk als business coach en laat mezelf ook graag coachen. Het werkt voor mij erg goed om me een spiegel voor te laten houden door andere mensen. Ga op zoek naar een goede business coach of een mastermind voor ondernemers, die jou scherp houden.  
  4. Laat los. Je bedrijf vereenvoudigen is een vorm van loslaten. Pak minder dingen op, dan hoef je ze ook niet los te laten.  
  5. Zoek de pijn. Als een keuze pijn doet, zit je op de goede weg. Juist door de pijn (kiespijn) op te zoeken, maar je scherpere keuzes. 
  6. Voorkomen is beter dan genezen. Maak van je bedrijf opruimen een vaste, terugkerende afspraak in je agenda. Zo spreek je met jezelf af dat je dit vaker doet en ervaar je steeds meer ruimte voor eenvoud. 

Veel succes met vereenvoudigen!