Hoe online gaming uitgroeide tot een miljardenindustrie

Online games zijn een goudmijn voor spellenmakers, uitgevers en e-sports-teams. Dankzij smartphones en 5G is de groei er nog lang niet uit, zie je in deze infographic.

Online games zoals World of Warcraft en Minecraft legden de basis voor een miljardenindustrie, die zijn voorlopige hoogtepunt vond in Fortnite. Het schietspel was in 2019 goed voor een omzet van 1,8 miljard dollar. In totaal zorgde online gaming vorig jaar voor 152 miljard dollar aan inkomsten, blijkt uit onderstaande infographic van Visual Capitalist.

Onder online gaming valt ook het fenomeen e-sports, waarbij teams het tegen elkaar opnemen. Het misschien wel meest succesvolle e-sports-team wereldwijd, Team Liquid, werd opgericht door de Nederlandse gamer Victor Goossens. Team Liquid won tot nu toe ruim 35 miljoen dollar aan prijzengeld, dankzij deelname aan 1768 toernooien. Dit jaar opent Goossens in Utrecht dit trainingscentrum, waar de 70 e-sporters van Team Liquid tegelijk kunnen wonen en trainen:



Mede dankzij de groei van Esports stijgt de totale omzet van online gaming in 2022 naar verwachting naar 196 miljard dollar. Dat is ook dankzij de opmars van mobiele games, vorig jaar al goed voor bijna de helft van alle omzet op online game-gebied.

Foto: Screen PostUnsplash

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl