Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Seepje van wasnoten een merk maakt

Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse zijn met Seepje het zeehondje onder de startups: een natuurlijk wasmiddel dat Nepalese families en mensen in een sociale werkplaats aan het werk houdt. Seepje is sociaal, maar wel degelijk business. 'De impact die we willen hebben moet komen van ons merk en product.'

Hoe maak jj je business sociaal? Kom naar het Sprout-event Social Entrepreneurship – members only!

Loggies en Gabriëlse (allebei 23) stonden vorig jaar in de Sprout 25 onder de 25 met hun startup Seepje. Maar ze drongen ook door tot de finale van de ASN Wereldprijs en werden begin dit jaar uitgeroepen tot Haagse vernieuwers. De crowdfundingcampagne op Oneplanetcrowd kopten ze ook trefzeker in.

Wasnoten uit Nepal

Als jury, journalist of kleine investeerder kun je je geen buil vallen aan de mannen van Seepje. Ze begonnen namelijk met een business plan om verliefd op te worden: wasnoten uit Nepal, een natuurlijk wasmiddel, verwerken tot een in het Westen goed verkoopbaar product. Wie Seepje aanschaft, is ervan verzekerd dat zijn wasgoed niet met chemicaliën in aanraking komt, maar verschaft tegelijk boeren in Nepal een inkomen doordat Seepje ze op een Fairtrade-plus-manier inkoopt. En zichzelf een goed gevoel.

In 280 winkels

Een nobele missie: ‘met Seepje was je samen, op een leuke manier, de wereld schoner én mooier’. Maar maken onze wasbazen ook business van die missie? ‘Het gaat wonderbaarlijk goed, moet ik zeggen,’ laat Jasper Gabriëlse desgevraagd weten. Seepje ligt in 280 winkels, van EkoPlaza tot Marqt en van Wereldwinkels tot drogisterijen.

Vloeibare lijn

We bellen Gabriëlse overigens over de introductie van een nieuwe Seepje-lijn: Seepje vloeibaar. Tot nu toe verkocht Seepje de schillen met natuurlijke waskracht in leuk vormgegeven kartonnen verpakkingen. Een klein handjevol gaat in een katoenen zakje op het wasgoed, en wie prijs stelt op een aangenaam geurtje druppelt er wat bosgeur of ander aroma bij. Dat klinkt inderdaad als extra gedoe.

Grotere doelgroep

‘We merken dat een deel van onze kopers herhaalde aankopen doen, veel mensen proberen het een keer of krijgen het cadeau en daar blijft het dan bij omdat ze het te veel moeite vinden. We vergroten onze doelgroep door de nieuwe vloeibare variant.’ Nog steeds op basis van wasnoot, met wat plantaardige toevoegingen die ook het gehannes met de geurtje overbodig maken. En nog steeds met een prijs die vergelijkbaar is met die van andere biologische wasmiddelen.

Lancering

Want de makers van Seepje wil de wereld verbeteren, maar het product zelf is het middel. En de marketing erachter de manier om het zo algemeen mogelijk in gebruik te krijgen. De lancering van Seepje vloeibaar gaat daarom volgende week gepaard met een klein evenement (Feestje) bij accelerator Rockstart voor relaties en fans, waar ook collega-social entrepreneurs Merijn ‘Dopper’ Everaerts en Chantal ‘Kromkommer’ Engelen spreken.

Buzz

Alle relaties die een beetje thuis zijn in de (social) media zijn alvast gevraagd voor, tijdens en na de lanceerdatum van de vloeibare lijn zoveel mogelijk buzz te genereren over de noviteit: een document met tekst- en beeldsuggesties is bijgevoegd. ‘Onze klanten zelf hebben we daarmee maar niet benaderd, die hebben we al genoeg lastig gevallen. We betrekken ze zoveel mogelijk in de productontwikkeling. De kleur van de verpakking, de benamingen en ook de vorm: we hadden een plastic fles in gedachten, maar dat vonden ze niets. Dat heeft de introductie een beetje vertraagd. Nu hebben we een kartonnen fles met een plastic binnenzak die na gebruik prima te scheiden is.’

Sociale werkplaats

En dat is niet het enige werk dat is verzet om aan de schillenbusiness een vloeibare lijn toe te voegen. Seepje heeft geïnvesteerd in een machine die een extract haalt uit schillen die in Nepal tot poeder zijn vermaald. Die draait in een sociale werkplaats, waar ‘wasdokters’ de productie verzorgen. De receptuur is ontwikkelt in samenwerking met een echte wasdoctor, een chemicus die thuis is in de zeep- en cosmeticabranche.

Stappen in Nepal

Voor de sociale kant van Seepje aan de andere kant van de wereld, in Nepal, is ook een fundament gelegd. ‘Het idee klinkt heel leuk en praktisch uitvoerbaar, maar we hebben er iemand naartoe gestuurd die verstand heeft van fair trade en Nepal, om de situatie in kaart te brengen. Was het echt zo’n rooskleurig verhaal? We hebben een dossier samengesteld waarin we hebben geïnventariseerd welke eerste stappen we moesten zetten. Dat bleken voor de korte termijn zaken te zijn als: zorgen dat er een verbandtrommel is op de plek waar mensen werken. Zorg dat van alle werknemers de persoonsgegevens bekend zijn, dat alle ongevallen en zieken worden geregistreerd. Voor de lange termijn gaan we aan de slag met de arbeidsvoorwaarden: kunnen we de boeren ervan overtuigen dat werknemers een vast salaris verdienen?’

Albert Heijn moet wachten

280 verkooppunten klinkt indrukwekkend, maar met alle respect: het zijn wel de usual suspects die Seepje in het schap zetten. Wie met impact wil ondernemen, wil toch de duizenden filialen van Albert Heijn, Jumbo en de rest veroveren? Ook daar gaat Seepje stap voor stap en zo te horen goed doordacht mee om. ‘We zijn nu overal waar we willen zijn, en blijven heel bewust weg van ketens als Albert Heijn. Op 280 plekken zorgen we eerst dat alles goed loopt, dat we alles doen om de verwachtingen van gebruikers en winkeliers te overtreffen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Krachtig merk schept vraag

Daarmee neemt de kracht van ons merk toe. Dat vertaalt zich naar de vraag, waarop grote ketens op een goed moment zullen reageren. Maar dat moment is nog niet aangebroken, en Seepje is als merk ook te kwetsbaar om op enorme schaal weg te zetten. We werken de komende tijd aan een solide fundament.’ 

Hoe maak jj je business sociaal? Kom naar het Sprout-event Social Entrepreneurship – members only!