Hoe Tinker met big data de taximarkt wil verslaan

Na Uber dient alweer de volgende taxi-uitdager zich aan. Taxiritjes naar Schiphol kunnen veel goedkoper, belooft Tinker. De formule van deze big data-startup: mensen ritten laten delen en vroeg laten boeken. Aan het woord medeoprichter Rob van Strien (34). 'We voorspellen het reisgedrag van klanten.'

Wat doet Tinker?

'We bieden consumenten veel goedkoper vervoer van en naar het vliegveld dan dat ze tot nu toe gewend zijn. Ze kunnen tot 80 procent besparen. Mensen kunnen zelf online boeken, krijgen een e-ticket, worden op hun adres opgehaald en op het vliegveld worden ze opgewacht door een gastvrouw (TinkerBell). Wij vragen hen bereid te zijn de taxi te delen. Ook stimuleren wij ze vroeg te boeken. Dat biedt ons de logistieke speelruimte om er onze algoritmes op los te laten. We koppelen data aan elkaar over het aantal passagiers, de hoeveelheid bagage, aantal dagen tot vertrek en afstand. Ook hebben we capaciteitsafspraken met taxibedrijven. Zo zijn we in staat een voorspelling te doen over de toekomst. Als we nu een rit boeken voor over maand voor bijvoorbeeld een stel dat met twee grote koffers reist, kunnen we inschatten dat er op die route op die dag ook een persoon alleen reist met slechts handbagage en dus met diezelfde taxi mee zou kunnen.'

Wie zitten achter de startup?

'Ik ben managing director, heb een achtergrond in luchtvaartlogistiek  – ooit afgestudeerd als piloot - en heb onder meer een luchtvrachtvervoerbedrijf gehad en bij een telecomstartup gewerkt. Samen met mensen met wie ik eerder samenwerkte ben ik in 2012 met Tinker begonnen. Het was een van die ideeën die ik al jaren in mijn achterzak had. Medeoprichter Gerben Abbink (34) is commercieel eindverantwoordelijk. Tot het founding team behoort ook marketingdirecteur Cees de Wildt (43). Hij heeft ervoor gezorgd dat het meer is dan een slimme tool, dat het concept een ziel heeft gekregen. Daarnaast hebben we twee ontwikkelaars die vanaf het eerste uur zijn betrokken. In totaal zijn er nu zo’n 25 man actief betrokken waarvan zo’n 10 fte verdeeld over ons kantoor in Enschede en Schiphol.’

Wie zitten er op Tinker te wachten?

'Zowel reizigers als taxibedrijven. We boren een doelgroep aan die de taxi naar het vliegveld nu nog te duur vindt, maar wel graag met de taxi zou willen reizen. We zijn er voor Jaap en Annie, consumenten die ondanks hun beperkte budget voor wat meer gemak iets meer willen betalen. Ook de taxibedrijven zitten op ons te wachten, omdat we hen de zekerheid van omzet bieden. We kannibaliseren de markt niet.'

Hoe loopt het?

'Boven verwachting. We zijn nu 14,5 maanden live en we hebben al meer dan 20.000 ritjes voor meer dan 50.000 passagiers verzorgd. Onze maandomzet is op dit moment zo’n 130.000 euro, maar dat groeit snel. We hebben zo'n zes grote vervoerders op ons netwerk aangesloten en daarmee landelijke dekking. Ook hebben we meer dan 25 resellers in de reisbranche met meer dan 700 verkooppunten, waaronder reisbureau D-Reizen. Daarnaast werken we hard aan de uitbreiding van het aantal vliegvelden. Schiphol is de grootste loot aan de stam, maar we vervoeren naar nog zeven andere luchthavens in Nederland en ook in de omringende landen. Hoewel we nu nog alleen vanuit Nederland vervoeren, zijn we nu ook bezig om vanuit België te gaan vervoeren. De contracten met taxibedrijven daar zijn zo goed als getekend.'

Een mooi concept. Ze moeten nu heel hard op het gas gaan trappen.'

Michael Lucassen (TIIN Capital)

En hoe houden jullie er zelf geld aan over?

'We spreken met de vervoerders een bedrag af per beladen kilometer, daarna bepalen onze algoritmes de prijs, wat er over blijft, dat is onze winst. Momenteel sturen onze algoritmes op groei boven het optimaliseren van de marge. Natuurlijk binnen de door ons gestelde bandbreedtes.’

Op zoek naar financiering?

''Ja en nee. Ons doel is de grootste te worden in Europa. Tot nu toe hebben we kunnen bootstrappen met een kleine 30.000 euro. Een optie is dat we op deze voet verder gaan en zodra we grotere winsten genereren we langzaam uitbreiden. Tegelijk realiseren we ons dat we een schaalbaar concept hebben en we dus op het gas kunnen trappen. We staan daarom ook open voor een strategische investeerder of een financiële investeerder. Beide opties kunnen interessant zijn, het belangrijkste is dat er een klik moet zijn (het gevoel moet kloppen). Bij een kleine strategische partij denken we aan een investering van 0,5 miljoen euro, bij een financiële investeerder 2 miljoen euro.'


Dit vindt Michael Lucassen, managing partner bij TIIN Capital,van Tinker:

Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen. Dat is een veel gebezigde uitspraak en ogenschijnlijk ook van toepassing op datgene wat Tinker nastreeft. Tinker wil de consument ertoe bewegen voordelig te reizen, gebruikmakend van een travel netwerk, waarbij door te delen met andere passagiers besparingen worden gerealiseerd op taxiritjes, maar ook nog milieuvriendelijk wordt omgegaan met de beschikbare vervoermiddelen die er al zijn. Voordelen door te delen!

En of dat al niet genoeg is: er staat ook nog een hostess op je te wachten op het vliegveld, die je begeleidt naar de voor jou ingeplande auto met chauffeur. Je kunt hier alleen maar enthousiast van worden.

Comfort of afzien?

Het gevoel ontstaat dat je door met Tinker te reizen het milieu en je zelf een dienst bewijst. Boeken gaat online en een boeking kan ruim van tevoren worden gedaan. Je wordt thuis opgehaald. Er is ongetwijfeld een uitstekende service. En je wordt door een charmante hostess, wanneer je uitgeput na een zware reis op het vliegveld arriveert, naar de auto gebracht. Je kunt je even een heel belangrijk persoon wanen met je eigen auto, persoonlijke aandacht en een eigen chauffeur. Je komt uitgerust thuis. Of is het beeld misschien toch anders? Kom je na die lange reis aan, moet je een flinke rit maken in een volgepakte auto met zwetende vakantiegangers die de gedroomde luxe rit naar huis tot een hel maken? Dan kom je uitgeput thuis!

Planningssoftware

Het maakt eigenlijk niet veel uit. De oplossing van Tinker is buitengewoon charmant en zinvol. Planning en optimalisatie is in het vervoer een ‘key issue’. Dat is bij taxibedrijven het geval, maar ook in het beroepsvervoer. Er zijn standaard ERP-systemen, er zijn speciale sofwarepakketten en er is planningsoftware specifiek voor taxi’s. In vervoer en transport is planning van ritten ingewikkeld en zeer belangrijk, naast de registratie van ritten en de berekening van routes met zowel een heen- als retourvracht. De taxi is als het goed is altijd verzekerd van een vrachtje, de reiziger weet van tevoren dat er een taxi staat met een ‘keurmerk’ en de prijs is als het goed is voor iedereen acceptabel. Tinker zegt dat de data die door hen worden ingegeven (aantal stoelen, passagiers, bagage, tijdstippen, locatie en afstand etc.) vanuit een gegeven begintoestand altijd naar een doel toewerken zodat bijvoorbeeld de capaciteit van een taxi uiteindelijk optimaal wordt benut. Iedereen blij! Wanneer de software in staat is dit voor alle betrokken partijen goed te ondersteunen, zie ik niet waarom dit niet zou kunnen werken.

Partners

Door met gecertificeerde vervoerders te werken zal Tinker aan de noodzakelijke wet- en regelgeving voldoen. Dat zal zijn afgedekt. Wat altijd lastig blijft is de kwaliteit van de partners borgen. Je moet altijd in staat zijn aan de afspraken met de reiziger te voldoen. Leuk als er een hostess staat, maar wat moet je ermee als je die naar een plek begeleidt waar je gedroomde taxi niet klaar staat? Het zal niet de eerste keer zijn dat een ‘netwerk’ niet functioneert, omdat niet op alle plekken de juiste partner is te vinden of behouden.

Verdienmodel

Er moet natuurlijk ook continuïteit worden geboden. Dus zal het bedrijf ook geld moeten verdienen. Het verdienmodel is mij niet duidelijk, maar gezien het aantal gerealiseerde ritten tot nu toe zit daar wel potentieel in, ervan uitgaande dat de kosten onder controle zijn. Als de wiskundige formules net zo goed werken voor de bedrijfsvoering als ze uiteindelijk werken voor het bepalen van de ritprijs, blijven de schaalbaarheid van de business, eventuele concurrentie en de belofte van gemak de belangrijkste aandachtspunten.

Ik zou zorgen dat Nederland snel weet dat Tinker bestaat

Ik kan over dit plan wel enthousiast worden. Het delen van de taxi zal niet het grootste probleem zijn. Of het nu vliegtuigen zijn, bioscopen, treinen of taxi’s, het boeken van een stoel is iets wat er bij hoort. Het past helemaal in de deeleconomie en het ontlast het milieu, doordat minder taxi’s dezelfde rit zullen maken op hetzelfde moment. Of het model internationaal werkt zal moeten worden onderzocht. Als wij in Nederland dit adopteren, rest de vraag of het delen van een taxi in andere landen ook snel wordt geaccepteerd.

Hoe dan ook zou ik zorgen dat Nederland snel weet dat Tinker bestaat! En dan inderdaad op het gas trappen en niet rijden met de rem erop! Versnellen!'