Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Vanmoof de fietsenwinkel op de schop neemt

Na de fiets neemt Vanmoof ook de fietsenwinkel zelf onder handen. Sprout nam een kijkje bij de opening van de eerste Vanmoof-winkel in Amsterdam, binnenkort ook te verschijnen in New York, Osaka, Tapei en Singapore. 

Vanmoof-fietsen zijn relatief duur, dus die verdienen een pronkwinkel, oftewel flagshipstore. Van de zadels en kinderzitjes, tot de fietsbellen en achterlichten, met de Vanmoof-winkel proberen oprichters Taco en Ties Carlier alles te verheffen tot het design-product dat ze voor ogen hebben.

Zie ook: Vanmoof lanceert deelfiets

Om meer mensen over te halen om hun portemonnee te trekken voor een Vanmoof, gaat het bedrijf ook zijn niet-elektrische fietsen voorzien van gps, waardoor gestolen exemplaren makkelijk op te sporen zijn. Kostbare fietsen zijn wat Taco Carlier betreft ook een antwoord op de wildgroei aan fietskrotten in steden als Amsterdam of Utrecht. ‘Daardoor blijft de gemeente maar fietsenstallingen bijbouwen. En het is een milieuprobleem, want iedereen koopt ieder half jaar maar weer een nieuwe fiets bij de bouwmarkt.’

Dan maar naar de Vanmoof-shop, waar de klant zich vooral thuis moet voelen en een fietsenmaker ‘bike doctor’ heet. Voordeel voor de gebroeders Carlier is natuurlijk ook dat de winkel geen tussenpartij is, waardoor het als een maatpak kan worden afgestemd op zijn fietsen(publiek). Het elimineren van de tussenhandel, voorheen goed voor circa 50 distributiepunten, is wat Vanmoof betreft een schot in de roos. De verkoopaantallen verdubbelden in het eerste kwartaal van 2015 vergeleken met het jaar ervoor.

De fietsenwinkel volgens Vanmoof:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto’s: Andres van der Boor en Vanmoof