Hoe vul ik mijn site?

Niets belangrijker dan de inhoud van de site, hoe goed vormgeving of navigatie ook zijn. Tekst blijft voorop staan. Maar hoe zorgt u voor goede webteksten? En hoe optimaliseert u uw site zodat alles op logische plekken staat?

Samenvatting (onderstaand vindt u het volledige artikel):

  • Neem tekst serieus, te veel bedrijven vullen een site alleen om zoekmachines te verleiden. Hoewel belangrijk, is het niet wat lezers interesseert
  • Gebruik woorden die uw klanten ook gebruiken. Kies bijvoorbeeld niet voor vakjargon als uw klanten geen vaktermen gebruiken
  • Bekijk met welke zoekwoorden bezoekers vanuit zoekmachines op uw website komen. Die gegevens vindt u in de server-statistieken
  • Zorg voor voldoende tekst op uw homepage. Google bijvoorbeeld, gunt uw website pas een blik waardig als er meer dan 250 woorden op de homepage staan
  • Let op taal. Dus waak voor dt-fouten en spreek niet over 'wij' als u een zzp-er bent
  • Vertel niet waar u mee bezig bent, maar laat het zien ('walk the talk')
  • Jargon is uit den boze - een full service solution provider die innovatief en marktleider is, zegt mensen niets. Dus dergelijke loze kreten of onderbouwen of niet gebruiken
  • U bent geen tekstschrijver? Ga dan ook niet zelf rommelen, maar huur een professional in
  • Ken uw doelgroep. Mannen klikken veel en vaak, vrouwen zijn bang te verdwalen en klikken dus minder

 

Hoe vul ik mijn site?

Niets belangrijker dan de inhoud van de site, hoe goed vormgeving of navigatie ook zijn. Tekst blijft voorop staan. Maar hoe zorgt u voor goede webteksten? En hoe optimaliseert u uw site zodat alles op logische plekken staat?

 

"Het belang van goede teksten op internet is ondergewaardeerd. Teksten dienen niet alleen om zoekmachines te verleiden. Je moet ook met het juiste woordgebruik een snaar zien te raken bij je bezoekers. Dat willen bedrijven nog wel eens vergeten", zegt tekstschrijver Aartjan van Erkel van Schrijvenvoorinternet.nl. Alles komt aan op het kiezen van de juiste woorden, vindt hij. "Ga na welke woorden je klanten zelf gebruiken. Hoe beschrijven ze wat ze willen hebben? Welke woorden nemen ze in hun mond als ze het over je producent hebben? Schrijf die woorden op, ze zijn belangrijk."

 

Van Erkel adviseerde onder meer de nieuwe internetverzekeraar Ditzo over de online teksten. "Mensen bleken vaak met het woord 'addertjes' te komen als ze het over hypotheken hadden. Met dat soort associaties kun je wat doen op je site."

 

Volgens Ruben Timmerman van Usarchy.com is een goede eerste stap in een paar simpele zinnen duidelijk te maken waar de site over gaat. "In plaats van uit te gaan van zichzelf, moeten bedrijven zich afvragen: waar zoeken mensen op internet naar? Waar hebben ze behoefte aan? Daarna pas moet je gaan nadenken over de juiste woorden om daarbij te gebruiken."

 

Schrijven voor zoekmachines

Ondernemers moeten ook goed kijken naar de serverstatistieken die aangeven met welke zoekwoorden bezoekers hebben gezocht voordat ze op de site terechtkwamen. "Die woorden zijn belangrijk om vaker te gebruiken op je site", meent Van Erkel. Maar de invloed van zoekmachinemechanismes staat soms recht tegenover mooi en vlot taalgebruik. "Dat levert vaak een spanningsveld op tussen een mooie schrijfstijl en effectief woordgebruik voor Google. Voor  zoekmachines is het goed als je vaak hetzelfde woord gebruikt om hetzelfde te zeggen, maar voor de lezer wordt dat saai." Dat gaat volgens Van Erkel veranderen naarmate zoekmachines slimmer worden dankzij verbeterde semantische technieken. "Google snapt dan welke woorden verband met elkaar houden, waardoor je niet telkens dezelfde term hoeft te gebruiken, om toch hoog op dat woord in Google te kunnen verschijnen."

 

Maar zover is Google nog niet. Vooralsnog spelen gemakkelijkere zaken een grote rol, zoals de hoeveelheid woorden op de homepage van een bedrijfssite. "Google wil dat er op de homepage minstens 250 woorden staan. Dan valt er beter te beoordelen waar een site over gaat. Een voorpagina met alleen beeld en weinig tekst is dus af te raden. Zeker een welkomstscherm is onverstandig." Als consultant heeft Van Erkel gezorgd voor fors meer bezoek aan chocoladewebwinkel Chocoloco.nl door meer woorden op de voorpagina te zetten.

Lees verder op de volgende pagina

-nextpage-

Dt-fouten en 'wij'

Ook basale taalfouten komen nog vaak voor op bedrijfssites, ziet freelance journalist en parttime docent 'schrijven voor het web' aan de Hogeschool Utrecht, Marie José Klaver: "De bekende dt-fouten komen erg veel voor tegenwoordig en zorgen ervoor dat het bedrijf een onprofessionele indruk maakt. Ook zie ik veel dat eigenaren van eenmanszaken consequent op hun site van 'wij' spreken. Dat maakt een veel te bombastische indruk."

 

Bedrijven schrijven op hun sites ook te vaak wat zij willen dat de ander over hen denkt, stelt Arjan Dasselaar, docent internetjournalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen: "Als het zo makkelijk was, kon George Bush op www.whitehouse.gov volstaan met de tekst: 'I am a great leader'. Toch is Nederland vergeven van de websites waarop staat hoe ontzettend 'dynamisch'  en 'klantvriendelijk' ze willen zijn. Dat zijn dan vaak dezelfde sites waarop je als klant een uur moet zoeken naar een telefoonnummer. Walk the talk: vertel niet waar je mee bezig bent, maar laat het blijken. U bent een dynamisch bedrijf? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat de klant op uw site van seconde tot seconde kan volgen hoe het met zijn order is gesteld. Communiceren is niet alleen informatie presenteren, maar ook het toegankelijk maken ervan", vindt Dasselaar.

 

Jargon

Jargon is sowieso uit den boze. Toch stikt het ervan. Van Erkel: "Ik lees nog wel eens termen als 'full service solution provider' die innovatief en marktleider is. Dat zegt mensen niks. En als je dat schrijft moet je het ook onderbouwen. Schrijf alleen dat je marktleider bent, als je het aantoonbaar ook echt bent. Als je schrijft dat je innovatief bent, moet je dat ook meteen laten zien met voorbeelden. Toon het maar aan. Anders moet je jezelf ook niet zo noemen." aldus van Erkel. Ook nooit een bezoeker ‘Hartelijk Welkom' heten op een site, daar gruwelt de tekstschrijver van. "Dat is volkomen onnodig. Verspilling van ruimte."

 

Van Erkel raadt bedrijven ook aan weblogs te starten. "Een weblog kan goede nuttige content zijn, ook omdat zoekmachines ze hoog in de resultaten plaatsen. Ze worden meestal vaker ververst dan normale webpagina's en krijgen daarom aandacht van Google. Als je blogt over onderwerpen waar je bezoekers behoefte aan hebben, gaat het zoekverkeer ook flink omhoog."

 

Bezoekers waarderen een 'flow' in alle pagina's van een site, meent Van Erkel. Oftewel: op alle onderdelen dezelfde toon, dezelfde stijl en een duidelijk overzicht van waar bezoekers zich bevinden. "Er moet altijd een volgende stap zijn, doodlopende steegjes op sites zijn dodelijk. Dan zijn mensen vertrokken."

Lees verder op de volgende pagina

-nextpage-

Schrijven 'vak apart'

Teksten schrijven voor internet is volgens hem een 'vak apart'. "Dat iedereen kan schrijven is absoluut niet waar. Het is een investering die al snel lonend is. De meeste bedrijfssites zijn niet zo goed geschreven. De chocoladewebwinkel had nog niets uitgegeven aan tekst, maar alleen het verbeteren van de teksten op de homepage zorgde al voor een explosieve groei in bezoekersaantallen. Als je een tekstschrijver wilt inhuren, maak dan als voorbereiding een lijstje met woorden die belangrijk voor het bedrijf en voor de klant zijn. Dat helpt heel erg."

 

Niet iedereen vindt een tekstschrijver inhuren noodzakelijk. "Het komt ook erg authentiek over als een mkb'er zelf op zijn site schrijft", vindt Chris Obdam van webbureau Holder.nl. "De teksten op bedrijfssites zijn vaak overdone, te marketingachtig. Dat werkt niet."

 

Dat geldt volgens hem ook voor de vele stockfoto's van kantooromgevingen die corporate sites sieren. Stockbeeld geeft geen ‘virtuele warmte', een begrip dat is bedacht door Jay de Groot van Info.nl. Hij vindt bedrijfssites vaak kil. "Je krijgt er vaak geen gevoel bij. Er is geen beleving, het is saai. We hebben voor de Rabobank daar naar gekeken. Bezoekers zien internetbankieren als hetzelfde als een bezoek aan een filiaal. Daar willen ze ook persoonlijk aangesproken worden en dat geldt evengoed op een site."

 

Ook online service leveren is voor bezoekers belangrijk. Mensen komen vaak naar een site om iets te doen. Van Erkel: "Dat zelfbedieningsaspect moet je naar voren halen. Een klant moet een formulier of bestelknop meteen kunnen vinden. Je moet problemen wegnemen. Geen belemmeringen opwerpen. Als je in je tekst benadrukt dat je juist hindernissen wegneemt voor de klant, kan dat heel goed werken. Dat laat goed zien dat je snapt wat de klant wil en wat zijn problemen zijn."

 

Website Optimizer

Een goede manier om de inhoud van een site door te lichten op effectiviteit is het testen met optimalisatietools. Google biedt hiervoor prima gratis gereedschap, Google Website Optimizer. Daarmee zijn allerlei varianten van pagina's aan te maken, waarna verschillende bezoekers van die pagina verschillende versies voorgeschoteld krijgen. Google Website Optimizer meet vervolgens welke varianten de meeste kliks of bestellingen opleverden. "Google Website Optimizer is een fantastische tool. Je kan er ook goed mee testen welke alinea's en welke woorden het beste scoren bij de bezoeker", aldus Ruben Timmerman.

 

Optimalisatietools zijn goed om ervoor te zorgen dat bezoekers een duidelijke kant op gaan op je site. "Je moet ze een trechter in sturen", vindt zelfstandig internetstrateeg Ton Wesseling. "Val bezoekers niet lastig met dingen die niet van belang zijn, Ook moet alles op je site op logische plekken staan. Wil je dat mensen een handeling gaan doen, dan moet er een duidelijke 'call to action' bij staan. Zodat bezoekers weten wat ze kunnen doen."

 

Lees verder op de volgende pagina

-nextpage-

Vrouwen klikken niet

Die 'call to action' - oproepen bezoekers iets te doen - is vaak niet duidelijk genoeg. Of soms vergeten sites helemaal dat er een behoefte is bij de bezoekers iets te doen. Consultant Rob Does van Ithaka Marktanalisten geeft als voorbeeld dat diverse sites van goede doelen tot voor kort nergens op hun site groot hun gironummer hadden staan met de oproep geld over te maken. "Je snapt niet dat dat kan, maar ze hadden er gewoon niet bij stilgestaan. Maar mensen willen dat wel weten."

 

Does doet veel onderzoeken naar interfacedesign met zijn bureau en daaruit blijkt dat er verschillen in internetgedrag zijn tussen mannen en vrouwen. "Mannen klikken gewoon veel sneller en vaker als ze een site bezoeken. Vrouwen zijn banger te verdwalen. Daar moet je dus rekening mee houden als je vrouwen als doelgroep hebt. Vrouwensites zijn veel platter, je ziet alles in één oogopslag," zegt Does. Het maakt ook uit hoe een link is gepresenteerd. Een ouderwetse onderstreepte link werkt vaak nog het best, en meestal beter dan een aanklikbaar plaatje. Een veelgemaakte fout is volgens Does ook dat een sitestructuur van een bedrijfssite is opgebouwd volgens de organisatiestructuur. "Maar het maakt bezoekers niks uit hoe de afdelingen zijn ingedeeld, dat is voor hen niet relevant."

  

 Schrijfttips:

  • Onderwerp en thema van een webpagina moeten altijd meteen zichtbaar zijn
  • Probeer bij lange teksten gelaagd te schrijven: eerst de kern, dan de hoofdzaken, daarna pas de details. Mensen scrollen vaak toch niet naar de onderkant van de pagina. Door het belangrijkste eerst te zetten is een tekst 'oprolbaar' (onderkant kan eraf)
  • Lead/inleiding: slechts 1 of 2 zinnen - houd het zo kort mogelijk!
  • Behandel één onderwerp per alinea, en één gedachte per zin. Bij meer wordt het te ingewikkeld
    Overbodige woorden en passages weglaten: op internet moet het echt korter
  • Scanbaar schrijven: weblezers willen teksten gemakkelijk kunnen scannen. Houd daar rekening mee door veel tussenkopjes te maken, die echt informatie samenvatten. Maak belangrijke woorden vet gedrukt en geeft bij opsommingen lijstjes met bulletpoints (punten)
    Zorg voor voldoende witregels: ook dat is fijn voor de ogen
  • Zet links in je tekst: woorden met links springen eruit


 

Wat doen we met de voorpagina?

Volgens Erik Jan Bulthuis van BM-Media en de weblog Netters.nl is de homepage het belangrijkst omdat de meeste inkomende links daar naar toe leiden. Daarom staat de homepage, maar ook de pagina's die op de homepage gelinkt staan, het hoogst in de Google-zoekresultaten. Bulthuis: "Veel gebruikers klikken op het logo linksboven vaak nog terug naar de homepage als ze niet weten waar ze moeten zijn. Zorg daarom dat je homepage heel helder wijst naar de verschillende secties van je site en een duidelijke wegwijzer is voor een zoekende bezoeker.

 

Belangrijk is ook de homepage zo actueel mogelijk te houden: "De homepage geeft vaak de online dynamiek van een bedrijf weer. Als je laatste nieuwsbericht dateert uit juni 2007, zou ik per direct de hele nieuwssectie van de site weg halen."

 

Auteur: Tonie van Ringelestijn

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!