Deze startup scout technologie voor Shell en Heineken

Findest

Holland in the Valley: Findest scout technologie voor Shell en Heineken

Bedrijven kunnen nieuwe technologie veel sneller op de radar krijgen als ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Met dat idee vond technologie-scout Findest al een paar grote klanten waaronder Shell, Heineken en Canon.

Grote bedrijven zijn continu op zoek naar een nieuwe technologie, bijvoorbeeld om een nieuwe sensor te ontwikkelen of een olie te raffineren. Maar het vinden daarvan kan soms maanden duren. Die uitdaging is een prooi voor Findest, het bedrijf waar oprichters Vincent Franken en Roel Boekel sinds 2017 mee aan de weg timmeren. 

Ruim 100 bedrijven waaronder ASML, Heineken en Shell gebruiken Findests AI-tool ‘Igor AI’ om nieuwe technologie aan te boren. Voor die klanten bracht de startup tot nu toe 3.000 nieuwe technologieën in kaart, het doel is om dat aantal binnen afzienbare tijd op te krikken naar 10.000.

Slimmer

Franken en medeoprichter Roel Boekel runden hiervoor een bedrijf (Nanonow) dat nog op de ouderwetse manier nieuwe (nano)technologie vond, door vooral veel te bellen en conferenties af te struinen. Met het laagdrempeliger worden van kunstmatige intelligentie besloten zij een nieuw bedrijf op te richten dat het scouten van nieuwe technologie op een grotere schaal en op slimmere manier kan doen. 

Findest was afgelopen september een van de Nederlandse startups uit de wetenschappelijke hoek die een groeiprogramma doorliepen in Silicon Valley. Dat was te danken aan de uitverkiezing tot de top 10 van beste wetenschappelijke startups. 

Holland in the Valley
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.

Opschalen

De startup wil nu opschalen naar 50 medewerkers en "honderden" klanten. Grote uitdaging daarbij zijn een schaalbare infrastructuur en een gebruiksvriendelijk platform, zodat veel mensen – ook zonder training – complexe zoekopdrachten kunnen uitvoeren. Momenteel duurt het tech-scoutingproject nog een week of twee, en is er nog de nodige menselijke input vereist.

Maar hoe meer informatie er wordt gevoed aan Igor AI, des te beter het systeem wordt. Op die manier groeit Findest in de toekomst uit tot een puur softwarebedrijf, waar zo'n beetje iedereen binnen een paar minuten – en zonder hulp van Findest-medewerkers – vindt wat hij of zij zoekt.

Het twee jaar oude Findest is als grotendeels gebootstrapte startup winstgevend, zegt Franken. “Maar met een paar miljoen erbij zouden we nog veel sneller kunnen opschalen.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!