Waarom je jezelf in de VS geen scaleup moet noemen, maar gewoon startup

San Francisco, Silicon Valley

10 Gigi Wang

Nederlandse ondernemers die de sprong wagen naar de VS moeten zich vooral een startup blijven noemen, zegt Silicon Valley-expert Gigi Wang. ‘De term ‘startup’ is hier sexy, en zorgt voor meer aandacht en afspraken met investeerders. ‘Scaleup’ betekent alleen maar dat je groeit.’

Gigi Wang is een van de meest ervaren ondernemers in Silicon Valley. Haar ondernemerscarrière begon in de jaren ‘90, toen zij internetprovider Pacifif Internet oprichtte, een bedrijf dat in 1999 naar de beurs ging op Wall Street. Daarna maakte zij de sprong naar de VS, waar zij medeoprichter was van vijf startups en nu partner is bij investeerder iGlobe. Ook is zij betrokken bij VLAB, een netwerkorganisatie van de universiteiten MIT en Stanford voor ondernemers en investeerders, en is zij docent (tech-)ondernemerschap op de universiteit van Californië Berkeley.

Wang raakte een paar jaar geleden betrokken bij het Nederlandse startup-ecosysteem, en werd mentor aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship en jurylid van de Amsterdam Science & Innovation Awards. Daarmee was zij de perfecte coach voor de tien wetenschappelijke startups die afgelopen mei de Academic Startup Competition wonnen, met als hoofdprijs een 3 weken durende bootcamp in Silicon Valley.

Sprout reisde vorige maand in het kielzog van Wang mee naar Silicon Valley, waar zij de oprichters van de tien Nederlandse startups op sleeptouw nam langs investeerders, ondernemers en wetenschappers in Stanford en Berkeley en bij bedrijven waaronder Google en Kaiser-Permanente, het grootste zorgbedrijf in de VS. Toen het hectische schema dat even toeliet, vroeg Sprout haar tijdens een pauze op de campus van de universiteit Berkeley naar haar belangrijkste tips voor Nederlandse ondernemers.

Niet te snel

Holland in the Valley
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.

Denk niet dat je eerste bezoek aan de VS direct groeigeld oplevert, schudt zij iets te optimistische Nederlandse ondernemers wakker. “Je moet eerst weten hoe het werkt in Silicon Valley, hoe investeerders te werk gaan en wat zij belangrijk vinden. Want investeerders in Silicon Valley hebben andere prioriteiten dan Nederlandse of Europese investeerders.”

Bij Sprout zien we regelmatig ondernemers die hun bedrijf zo snel mogelijk een ‘scaleup’ willen noemen, een term waar in Silicon Valley vreemd van wordt opgekeken, legt Wang uit, Omdat elke startup nu eenmaal geacht wordt op te schalen, oftewel te groeien. “Hier blijven bedrijven veel langer een startup heten, want dat is sexy.” Wangs tip is dan ook: noem jezelf in de VS gewoon ‘startup', in plaats van ‘scaleup’.”

Lessen

Wees tijdens een pitch ook zo eerlijk om je kwetsbaarheden te tonen. Ontnuchterend feit is dat 90 procent van de startups het uiteindelijk niet redt. Dat betekent ook dat investeerders verwáchten dat ondernemers falen, maar vooral ook leren van eerdere fouten, zegt Wang.

“Door die failures leren ze, waarna ze een volgend succesvol product lanceren. Investeerders steken bij voorkeur geld in een ondernemer die eerder heeft gefaald, en heeft geleerd – wellicht met het geld van een andere investeerder. Het belangrijkste is dat je uit eerdere ervaringen lessen trekt. Falen zonder te leren is wél een slechte zaak.”


Kijk ook:
LipoCoat maakt contactlenzen en medische apparatuur veiliger met nano-tech
Harro Stokman verkocht zijn eerste bedrijf aan Qualcomm, nu ziet hij met Kepler Vision wanneer je valt
Karianne Lindenhovius maakt knieoperaties overbodig met ArthroSave
Hoe Daniël van Dort levens redt met CardiacBooster

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!