Zo wil Mosa Meat kweekvlees naar je bord brengen

Tim van de Rijdt, Mosa Meat

Holland in the Valley: Tim van de Rijdt (Mosa Meat)

Met Google-oprichter Sergey Brin aan boord als investeerder werkt de Nederlandse kweekvlees-startup Mosa Meat aan een disruptie op voedselgebied: vlees, maar dan zonder alle negatieve impact op het klimaat en dieren.

Vlees is in zijn huidige vorm verantwoordelijk voor de uitstoot van 15 procent van alle broeikasgassen, terwijl de sector beslag legt op 30 procent van het totale agrarische landopvlakte. Dat is met een groeiende wereldbevolking "totaal onhoudbaar", zegt Tim van de Rijdt, sinds twee jaar Chief Business Officer bij kweekvlees-startup Mosa Meat.

Het bedrijf, in 2015 opgericht door wetenschappers Mark Post Peter Verstrate, werd eerder dit jaar verkozen tot een van de 10 meestbelovende wetenschappelijke startups. Het bedrijf van Mark Post en Peter Verstrate prijkt dit jaar ook in de Sprout Challenger50 van meest uitdagende bedrijven van Nederland.

Hamburgerprofessor

Normaal gesproken 'kweken' we dieren. Mosa Meat laat dezelfde cellen groeien in een cultivator, waarin zich hetzelfde biologische proces afspeelt als in een dier. Die techniek haalde 'hamburgerprofessor' en oprichter van Mosa Meat Peter Post vanuit de medische wereld naar de wereld van het nieuwe eten.

Cellen worden in de cultivator voorzien van warmte en de basiselementen die nodig zijn om spieren te laten groeien: water, eiwitten, koolhydraten, vet, vitaminen en mineralen. Mosa Meat vergelijkt het cultiveren van zijn vlees met hoe we een stekje van een plant laten groeien in een kas, door middel van warmte, vruchtbare grond, water en voedingsstoffen. Op die manier laat Mosa Meat compleet spierweefsel groeien. Deze aanpak is een stuk efficiënter – qua omzetting van plant naar eiwit – dan het laten groeien van een koe.

Kosten drukken

Holland in the Valley
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.

De kunst is om die efficiëntie ook te laten gelden voor de kosten: toen Post in 2013 de eerste kweekvleeshamburger presenteerde, kostte die nog bijna 300.000 euro per stuk. Sindsdien zijn de kosten flink gedaald, maar nog niet genoeg om te kunnen concurreren met gangbare hamburgers. Van de Rijdt kwam aan boord om dat proces te versnellen, en om van Mosa Meat uiteindelijk een florerend bedrijf te maken.

Na hamburgers wil Mosa Meat zich vastbijten in andere vleesproducten zoals biefstuk. “Als volwassen bedrijf hebben we straks allerlei soorten vlees in de aanbieding, met een concurrerende prijs, heerlijk smakend en duurzaam.”

De startup gebruikte een eerste investering voor het uitbouwen van zijn R&D-team en het opzetten van een eerste productieplek. Met een volgende ronde kan een serieuze fabriek worden gebouwd, zegt van de Rijdt. “Zodat we de prijs significant omlaag kunnen krijgen.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!