Hotelchamp is Challenger van het jaar

Booking.com en Expedia kunnen hun borst natmaken: Hotelchamp is dé Challenger van Nederland. 'Deze prijs is ons op het lijf geschreven.'

Met een daverende pitch won Kristian Valk woensdag in de Rode Hoed in Amsterdam de titel Challenger van het Jaar. Samen met zijn compagnon Kasper Middelkoop bouwt hij sinds vorig jaar aan een softwareplatform waarmee hotels zélf boekingen kunnen scoren. 600 hotels in 23 landen maken er inmiddels gebruik van. ''Deze prijs is ons op het lijf geschreven", reageert een trotse Middelkoop na het winnen van de beker.

Hotelchamp voegt zich met het winnen van de prijs in een illuster rijtje met winnaars als Picnic (2015), Dedact (2014) en Snappcar (2013). Behalve eeuwige roem en de felbegeerde wisselbeker wint Hotelchamp 5.000 adviestegoed van EY en 6.000 euro mediawaarde op Sprout.nl.

Bewijs

"Dit is het bewijs dat we op de goede weg zitten", zegt Valk over het winnen van de Sprout-titel. "Maar misschien nog wel belangrijker, het helpt ons bij het aantrekken van nieuw talent. We werken nu met 35 ‘champs’ die hotels helpen, daar kun je er nooit genoeg van vinden.”

Voor Hotelchamp begint het grote werk eigenlijk nu pas, met een ambitieuze roadmap. “Als je mij over een jaar weer spreekt, dan zijn wij waarschijnlijk in twee keer zoveel landen actief, met duizenden hotels.” 


Kristian Valk, medeoprichter van Hotelchamp

Hotelchamp is Challenger van het Jaar omdat wij een revolutie in de hotelwereld teweeg brengen”, begon Valk eerder op de dag zijn pitch. Na later bleek geheel terecht zonder enige valse bescheidenheid.

Hotelchamp stort zich op een online boekingindustrie met een omzet van 500 miljoen euro, en “een enorm probleem”: 80 procent van de boekingen gaat via Booking.com en Expedia, die commissies vragen tot 30 procent. En bij al die boekingen eis er geen sprake van direct contact tussen een hotelondernemer en zijn klant.

“Gelukkig is er een kans”, zegt Middelkoop. Hij ziet wereldwijd hetzelfde zoekgedrag, waarbij 99 procent van de mensen een hotelsite verlaat en ergens anders boekt. De software van Hotelchamp valt dit probleem aan door bezoekers te analyseren en hun gepersonaliseerde aanbiedingen voor te schotelen. software herkent bijvoorbeeld iemand uit een bepaald land, met kinderen. Daarop wordt het aanbod afgestemd, bijvoorbeeld een gezin dat rond kerst wil boeken.

Hotelchamp sloot tot nu toe 600 hotels (waaronder ook ketens) in 23 landen aan op zijn softwareplatform. Hotels betalen hiervoor een maandelijks bedrag.

In feite worden hotels zo voorzien van de technologische kracht van de grote boekingplatforms. Maar, zo richt Middelkoop zich tot hotels, “een Booking.com zal nooit met jou aan de gang gaan om jouw conversie te verbeteren”.

Dit waren de andere 3 pitchers:

Dag1 (Maartje Daamen)

Dag1 schudt de uitzendbranche op. “Ga je naar een bureau dat vooral boekjes maakt en koffie drinkt? En 10 cv’s bij je over de schutting gooit en zegt; ‘succes ermee’? Hoe lang denk je dat die persoon bij je blijft werken?”

Tussen al het technologische geweld onderscheidt Dag1 zich juist met persoonlijke diepgang. Met die aanpak richt het bedrijf zich op ongeveer een kwart van de uitzendmarkt van in totaal 23 miljard euro per jaar.

“Wij praten met jou als ondernemen, maar ook met iemand van het team en de leidinggevende. Pas als we dat weten, gaan we op zoek naar de beste medewerker. Ons doel is om 3 mensen te vinden met wie je in gesprek gaat, en 1 nieuwe topmedewerker.”

Een deel zal altijd digitaal blijven met techbedrijven die algoritmes schrijven om de ultieme match te maken. Maar een belang deel van die 23 miljard draait om persoonlijk contact. Wij willen voortrekkers zijn op dat gebied.” Daarvoor heeft Dag1 onder meer een coach in dienst, om de kwaliteit zo hoog te houden.

De teams binnen Dag1 moeten niet groter worden dan zo’n 8 a 10 mensen. Daarboven splitsen we de teams en vervolgens is het een kwestie van projectmatig schalen.

Zivver (Rick Goud)

Veilig emailen, chatten en bestanden versturen - dat is waar Zivver zich in heeft vastgebeten. "Er gaat geen dag voorbij zonder datalek", benadrukt medeoprichter Wouter Klinkhamer. Voor bedrijven zijn er 2 grote risico’s, stelt hij. Ten eerste onderschatten bedrijven hoe onveilig email is. Daarnaast wil Zivver de hoeveelheid menselijke fouten beperken.

De dienst biedt zijn software aan als abonnement. Grote bedrijven betalen ongeveer 1 euro per medewerker per maand.

Onder meer een aantal zorginstellingen zijn inmiddels aangehaakt. "Daar komen elke dag bedrijven bij", zegt Klinkhamer.

Aerialtronics (Robin van de Putte)

Robin van de Putte is geen geboren pitcher, geeft hij ruimhartig toe. Maar de techniek van de drones van Aerialtronics liegt er niet om. Die drones zijn er niet "voor de mooie plaatjes, maar voor data".

Bijvoorbeeld om duizenden zendmasten en bruggen in Nederland mee te kunnen inspecteren. "Daarvoor moet nu worden geklommen of met steigers worden gewerkt." Dat kan gevaarlijk zijn en daarnaast gaat er simpelweg veel tijd in zitten. "Wij gebruiken dezelfde sensoren, maar dan vanuit de lucht. Die data wordt in real time geanalyseerd.

Maar het belangrijkste is wat je met die data doet, benadrukt Van de Putte: een doorslaggevende analyse waarmee mensen op de grond beslissingen kunnen nemen.

Foto's: Edwin de Jongh

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl