3 tips om je (smartphone)foto’s naar een hoger niveau te brengen

Smartphone

Ook met een smartphone kun je als fotograferende ondernemer goed voor de dag komen. Fotografie-expert Laura Vink geeft drie tips waarmee je de kwaliteit van je foto’s verhoogt.

Diafragma, monopod, de regel van derden en het ‘gouden uurtje’: mochten deze termen geen belletje bij je doen rinkelen, geen nood. Fotografie-expert Laura Vink (foto rechts) legt alles wat je altijd al wilde weten over fotografie helder uit in haar nieuwe boek ‘Iedereen fotosmart’. Laura Vink, Foto: Martijn Smeets

Vinks liefde voor fotograferen liep na haar tienerjaren dermate uit de hand, dat ze in 2012 begon met Vink Academy, waarmee ze ook bedrijven helpt om beter voor de dag te komen op visueel gebied. Foto’s zijn anno nu - zeker online - overal, maar laat je niet ontmoedigen door te denken dat je hiervoor per se een fotograaf in moet huren, zegt Vink tegen Sprout.

“Een smartphone kan dan wel niet hetzelfde als een spiegelreflexcamera, maar als je weet waar je op moet letten, dan kan je je Instagram-feed vullen met supervette foto’s”, zegt Vink. Of, zo luidt haar adagium: het ligt niet aan de camera, maar wat je ermee doet.

“Sommige mensen denken dat ze eerst die grote camera moeten kopen. Maar mijn tip is, begin gewoon. Juist door het te doen word je beter en kun je beginnen met het opbouwen van een schare volgers.  Ik heb mensen bijvoorbeeld meegenomen in het proces van het schrijven van mijn boek. Ook omdat ik niet bang ben om veel kennis te delen, had ik al duizend bestellingen voordat het boek uit was.”

We vroegen Vink naar een paar van haar handigste tips waarmee je met relatief weinig middelen professioneel ogende foto’s maakt:

1. Zorg voor veel, maar wel diffuus licht

Vink: “Als je binnen fotografeert is er nu eenmaal minder licht. En minder licht, dat maakt het fotograferen lastiger. Maar let op: zonlicht betekent weliswaar meer licht, maar op een foto is zonlicht meestal niet mooi.”

Wat je wil, zegt de fotograaf, is ‘diffuus’, oftewel zacht licht. “Dit geldt ook voor zogeheten flat lay, een foto van bovenaf, bijvoorbeeld van een maaltijd. Daarbij wil je diffuus, zacht licht. Dat wil zeggen, niet weinig licht, maar vooral geen harde schaduwen. Dit is hetzelfde licht als op een bewolkte dag. Diffuus licht maar het beeld zachter en egaal belicht, waardoor je foto frisser oogt."


Een foto met kunstlicht (links) en eentje met natuurlijk, diffuus licht | Foto's: Laura Vink

“Maak als cateraar dus niet ‘s avonds onder je led-lamp een foto van je maaltijd. Maar zet die maaltijd ‘s middags vlakbij een raam. Dan is het al honderd keer beter.”

Bij een portretfoto of selfie adviseert Vink om dat binnen te doen, richting een raam. “Als je buiten in het zonnetje staat, knijp je met je ogen of er ontstaat een schaduw rond je ogen waardoor je wallen vallen meer opvallen. Kijk je richting het licht, dan zie je er simpelweg jonger en frisser uit. Maak je de portretfoto toch liever buiten, dan kun je het beste in de schaduw staan.”

2. Plan een photoshoot

“Wat ik vaak zie bij ondernemers is dat er event op komst is, of een andere speciale gelegenheid, waarvoor je een bericht - en dus foto - op Instagram wilt zetten. Maar zul je net zien dat het te slecht weer is voor mooie foto’s, of dat de tijd simpelweg ontbreekt. In dat soort gevallen wil je je eigen beeldbankje hebben.”

“Plan hiervoor een shoot-dag in, waarbij je van alles fotografeert. Producten en mensen, maar ook dingen die op dat moment niet per se relevant lijken zoals een koffiezetapparaat. Mocht je dan een post willen doen, dan heb je alvast je eigen beeldbank. Met alvast bewerkte foto’s, in de goede stijl.”

“Als je er zelf op staat, zorg dan dat je van kleding wisselt en gebruik verschillende ondergronden. Ga voor productfoto’s bijvoorbeeld naar een bouwmarkt en koop stukken zeil van anderhalve vierkante meter. Daar kun je de flat lays (foto’s van boven) mee maken.”

3. Creëer je eigen stijl

“Er zijn talloze fotoplatforms waar je rechtenvrije foto’s vanaf kan halen. Maar je komt diezelfde foto’s nu overal tegen. Daardoor onderscheidt je je als ondernemer niet meer, en je kan je eigen stijl niet terug laten komen.” 

“Een ‘stijl’ klinkt heftig, alsof het veel werk is en dat je zoiets al zou moeten hebben. Maar het is meer de look and feel van je bedrijf. De foto’s van een chic sieradenmerk zullen meer clean zijn, met bijvoorbeeld subtiele pastelkleuren, terwijl een webshop voor kinderen veel meer bonte kleuren zal hebben. Mensen denken vaak dat een stijl een bepaalde filter op Instagram is. Maar dat is geen stijl, maar het bewerken van je foto.”

“Houd rekening met je stijl wanneer je een photoshoot-dag houdt. Wat voor foto’s wil je laten zien? Wat past bij de visie van het bedrijf? Laat je personeel zien, en ga je achter de schermen? Wil je laten zien dat je een superleuk bedrijf hebt, met gezellige borrels? Het is net wat je belangrijk vindt. Zoek daar het type foto’s bij uit.” 

Bonustip: flitslicht kan mooi zijn, maar alleen als je het echt goed doet. Dat wil zeggen: met een externe flitser of met lichtvervormers. Gebruik liever niet het flitslampje in je smartphone, zegt Vink. “Daarmee haal je de professionaliteit uit je foto’s."


Iedereen fotosmart (€23,95) verscheen deze week in eigen beheer. Het boek is onder andere verkrijgbaar bij Managementboek.nl

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl