Het ‘dit doe ik nog wel effe zelf’-syndroom, heb jij het ook?

Man, kantoor

‘Dat doe ik nog wel effe zelf’ of ‘Als ik het nu gewoon even doe, dan is het sneller klaar’. Herkenbare gedachten? Sprout-expert Mariska Wijbenga vertelt waarom je dit beter niet kunt doen en hoe je er vanaf komt.

Ook al heb je inmiddels al een tijd een team waar je mee samenwerkt, toch doe je vaak nog even dingen zelf. Je denkt: voor ik het heb uitgelegd, heb ik het zelf al gedaan. Ook herkenbaar voor jou? Toch kun je dit beter niet doen.

Waarom liever niet?

Waarschijnlijk merk je dat je elke dag best wat op je bordje hebt. Je to-do-lijst is rijkelijk gevuld en je bent vaak ’s avonds nog aan het werk. Al die ogenschijnlijk kleine ‘dat doe ik wel even zelf’-acties zorgen uiteindelijk toch voor een hele pens werk. Werk wat anderen toch echt net zo snel (of zelfs sneller) kunnen doen.

En als het goed is, heb je allemaal capabele mensen zitten. Want je hebt ze zelf aangenomen om je juist werk uit handen te nemen. Doe je een deel van dat werk toch ‘nog even zelf’ dan heeft dit het neveneffect dat het op de ander overkomt als ‘o vertrouw je me niet helemaal?’ en zal diegene ook minder de neiging hebben verantwoordelijkheid te nemen.

Dat je het doet is niet zo gek

Je bent niet de enige. Ik hoor het terug bij veel ondernemers met personeel. Het zit vaak in toch niet echt durven loslaten en belemmerende overtuigingen. Want je bedrijf is nou eenmaal je kindje. Je hebt het met bloed, zweet en tranen opgebouwd en je lat ligt hoog. Dus wil je controle houden en zorgen dat er altijd volgens jouw standaarden geleverd wordt. Als je het zelf doet, weet je dat dit goed zit.

Daarnaast merk ik dat er vaak nog veel belemmerende overtuigingen in de weg zitten. Overtuigingen als dat je het zelf sneller kan, dat iemand anders het vast niet even goed kan als jij, dat het lang duurt om het uit te leggen en je het dan al zelf gedaan hebt.

Begrijpelijk en logisch, maar kloppen deze gedachten wel? Vaak zijn ze niet waar, zeker niet als je naar de lange termijn kijkt. En ze zorgen dat hierdoor altijd alle energie vanuit jou moet blijven komen om de zaak gaande te houden. Dit belemmert groei en je bent zelf dus nog steeds, ondanks je team, het drukst van iedereen.

Hoe je dit kunt veranderen

Ook al lijkt het lastig, om jezelf de ruimte te kunnen geven om te doen wat jij moet doen in je rol en om je team door te laten groeien, zal je toch echt af moeten van het ‘ik doe het nog wel even zelf’-syndroom. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik geef je hierbij 3 tips.

1 Neem alleen de beste mensen aan

Investeer aan de voorkant. Dat betekent dat je altijd werkt met je beste team. En daarvoor heb je ook de beste mensen nodig. Zorg dat je de beste mensen, die passen bij jou en jouw bedrijf, aantrekt in je team.

Ga dus niet voor handjes en paniekvoetbal ‘omdat het zo druk is’. Zorg dat je mensen hebt die beter zijn, sneller zijn, passie hebben en die je kunt vertrouwen. Dat maakt loslaten al een stuk makkelijker.

2 Durf het te doen

Nu je je er bewust van bent dat je vaak nog iets zelf doet, kies er bewust voor om taken en opdrachten juist bij je team te beleggen. Het is een kwestie van doen. Ook al voelt het out of control, probeer het gewoon. Zijn je teamleden het nu niet gewend? Help ze dan om de taken op het niveau wat je wilt uit te voeren. Het is voor hen een leerproces. Daarna kunnen ze het zelf of zelfs beter en daar heb jij en je bedrijf dus op de lange termijn profijt van.

Maar je zult er versteld van staan, zeker als je de juiste mensen hebt zitten, wat ze in hun mars hebben en laten zien als je ze de ruimte geeft om het te doen. Dus laat los, geef het werk aan de ander. En hou vanuit interesse (niet bemoeizucht) vinger aan de pols.

3 Vraag jezelf niet Hoe maar Wie

En een foefje wat je kan helpen om het ook daadwerkelijk uit handen te geven, is jezelf een andere vraag stellen dan je tot nu toe waarschijnlijk deed. Nu heb je waarschijnlijk vaak dat je denkt als er nieuwe dingen, acties of taken opkomen: HOE ga ik dit ook nog doen? Ga maar eens na, dat die vraag er vaak onder zit.

Maar als je die vraag nou eens vervangt bij alles wat er opkomt door: WIE gaat dit doen? Dan gaat het er ineens heel anders uitzien. Het antwoord is altijd iemand uit je team of als je het nog even niet weet ‘niet ik’. Het helpt je om opdrachten, taken enzovoorts ook echt te beleggen in je team. Zodat jij je kan focussen op strategie, richting geven en je team beter laten presteren.

Mariska Wijbenga is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Met haar bedrijf Purple. Leiderschapsontwikkeling helpt ze ondernemers met personeel om een sterk team te creëren en het voor henzelf makkelijker te maken in hun rol. Ze blogt en spreekt over hoe je je team succesvol laat zijn en wat voor rol leiderschap daarin speelt en coacht en traint ondernemers om meer uit hun team te halen. Daarnaast is de oprichter en mede-eigenaar van Hoestartikeenteam.nl waarmee ze ambitieuze zzp-ers helpt een succesvol team op te starten.