Sneller laden, meer omzet: 5 tips voor een razendsnelle website

Snelheid

Met een paar verbeteringen zorg je dat je de laadtijd van je website aanzienlijk verhoogt, schrijft Marijn van Bakel. Dat leidt tot meer gebruikersgemak, een betere vindbaarheid en uiteindelijk meer omzet.

Alles moet snel en daar doet de laadtijd van een website niet aan onder. In deze fast paced wereld heeft websitesnelheid zelfs impact op de online omzet van een website of webshop.

Meerdere studies bevestigen: hoe langzamer een website laadt, hoe sneller de conversieratio achteruit holt. Zo liet Walmart zien dat met elke gewonnen seconde aan laadtijd de conversieratio met 2% steeg. Genoeg redenen om actief met de snelheid van een website aan de gang te gaan.

Waar is de snelheid van een website op gebaseerd? Platgezegd is de websitesnelheid voornamelijk afhankelijk van de snelheid waarmee de volledige content van een site getoond worden op het beeldscherm. 

Meten

De snelheid van een website is op ontzettend veel verschillende manieren te meten. Zo laadt elke browser op een andere een website en verschilt het laden per website ook per computer, tablet of mobiel. Daarom kan het geen kwaad om naar meerdere laadtesten te kijken.

Er zijn online ontzettend veel verschillende tools die de snelheid van een website bepalen, elke tool met zijn eigen voordelen en nadelen. Iedere tool kijkt namelijk vanuit zijn eigen ogen naar een website en beoordeeld de snelheid op zijn eigen manier. Gebruikelijke tools om de huidige snelheid van een website te bepalen: Pingdom, WebPageTest of Google PageSpeed

De eerste stappen in het verbeteren van de snelheid van jouw website: 

1. Afbeeldingen verkleinen

Een van de gemakkelijkste optimalisaties is het verkleinen van de afbeeldingen van een website. Door ze terug te schalen naar een kleiner geschikt formaat reduceer je al snel de laadtijd van de pagina waarop de afbeeldingen zichtbaar zijn. Tools als TinyPNG zijn ideaal om het formaat van de afbeelding te verkleinen. 

2. Plug-ins

Wanneer een website draait op Wordpress, Magento of een ander CMS, dan zijn plug-ins erg aantrekkelijk. Ze maken het installeren van functies namelijk een stuk gemakkelijker. In de loop der tijd verzamelt een site steeds meer plug-ins, die een website aanzienlijk kunnen vertragen. Bekijk goed welke plug-ins noodzakelijk zijn en verwijder overbodige om de snelheid te verbeteren. 

3. Caching

Wanneer iemand jouw website bezocht heeft, kan middels caching elementen van jouw website bewaard worden bij de gebruiker. Hierdoor laadt de site veel sneller wanneer een gebruiker de website voor de tweede keer bezoekt. 

4. Opschonen van CSS en Javascript

Voor deze optimalisatie heb je waarschijnlijk een webdeveloper nodig, tenzij je zelf erg handig bent met coderen. Wanneer jouw website bestaat uit veel CSS en Javascript bestanden, dan vereist dit veel HTTP requests wanneer een bezoeker door de website navigeert. Hoe meer Javacript en CSS-bestanden een website moet laden, hoe langer het duurt voordat de content zichtbaar is. Door deze bestanden te combineren en te groeperen verminder je het aantal HTTP requests en laadt een website sneller. 

5. Hosting

Wanneer een website bezocht wordt, dan verzoekt de browser een ‘request’ van de hostingserver om de website te laden. Idealiter is deze time to first byte (TTFB) zo kort mogelijk. Wanneer de TTFB boven de 0,5 seconden valt, is dit een signaal om met de hostingpartij te kijken naar een snellere optie. Google adviseert namelijk 200 milliseconden of minder. 

Bovenstaande optimalisatieslagen gaan de laadtijd van jouw website aanzienlijk verhogen, wat resulteert in betere usability, organische vindbaarheid en conversieratio. Succes! 

Marijn van Bakel is online marketing consultant bij Pure Internet Marketing. Vanuit Arnhem is hij dagelijks bezig met zijn passie; het inzetten van betaalde campagnes, conversie optimalisatie en het uitdenken van online strategieën.