Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ik wil dat onze medewerkers zich vrij voelen’

Flexibel werken in een flexibel kantoor; Sander Veenendaal van Heldergroen is er enthousiast over. Hij vertelt over eigen verantwoordelijkheid en meten op kwartaaldoelstellingen.

“Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers zich als mens vrij voelen, zich vrij kunnen bewegen. Onze creatieven moeten creatief kunnen zijn. Harde muziek kunnen draaien, voetballen op kantoor, even de stad in om inspiratie op te doen, even op de poef een tijdschrift lezen: Heldergroen staat voor een cultuur waar alles kan.

We werken hier met veertien mensen: vier projectleiders, een financieel medewerker en verder met strategen, copywriters, artdirectors en ontwerpers. Mensen mogen werken waar ze willen, of dat nou thuis is, op kantoor of bij een klant. Ook eerder vertrekken om de kinderen van school te halen is geen probleem. Die vrijheid is er en die nemen mensen ook. Maar door de aard van het werk zijn mensen toch vaak op kantoor. De creatieven werken vaak met grote bestanden van een paar gigabytes, dat maakt werken in de cloud praktisch onmogelijk. Het downloaden en uploaden kost dan zoveel tijd, dat je thuis veel minder efficiënt werkt dan op kantoor.”

Kwartaaldoelstellingen

“Onze mensen hebben de vrijheid, maar ook eigen verantwoordelijkheid, we laten de werktijden niet helemaal los. Er is altijd minimaal één projectleider op kantoor. Ook willen we dat iedereen minimaal vier dagen op kantoor is. Dat lijkt misschien veel in de context van het nieuwe werken, maar voor ons is het cruciaal dat de verschillende disciplines nauw met elkaar samenwerken als we voor een klant als Greenchoice of TNT een reclamecampagne bedenken of hun strategie vertalen naar een communicatiestrategie. Minder samenwerken zou ten koste gaan van de kwaliteit van ons werk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat wezenlijk is veranderd, is dat we onze medewerkers niet meer afrekenen op hun aanwezigheid, maar op kwartaaldoelstellingen. We vertalen eerst onze strategie naar doelstellingen als omzetgroei, onze autoriteit in de markt, procesoptimalisatie of het aantal vernieuwende concepten. Deze koppelen we vervolgens aan individuele medewerkers. Dat is best een lastig proces, omdat sommige zaken moeilijk te kwantificeren zijn. Bijvoorbeeld ‘vernieuwende concepten’, hoe meten we dat? Toch geloven we hierin, omdat deze doelstellingen raken aan waar onze medewerkers warm voor lopen: beter worden in hun vak en grenzen verleggen.”

Groei

“We zijn hard gegroeid het afgelopen kwartaal. Door het flexibele werken kunnen we langer met dit kantoor vooruit, omdat we minder werkplekken nodig hebben. Niet alleen onze werkwijze is flexibel, ook ons kantoor hebben we flexibel ingericht. Als bureau willen we middenin de samenleving staan. Daarom hebben we ons kantoor zo ingericht dat na werktijd de tafels omhoog worden getakeld. De ruimte die daarmee vrijkomt bieden we aan voor bijvoorbeeld yogalessen of cursussen biologisch koken. Daar verdienen we niets aan, maar het voelt wel goed. Ook dat is het nieuwe werken.”

Foto: Marijn Scheeres
 
>> Dit artikel is afkomstig uit Sprout magazine editie 1 – 2012