3 manieren om je duurzame merk te laten groeien door sterke communicatie

Duurzame consumenten raak je met een ijzersterk verhaal. Sprout-expert Leonne van de Ven deelt drie essentiële ingrediënten, inclusief drie voorbeelden uit de praktijk.

De duurzame consument is here to stay en daarmee is de opkomst van duurzame bedrijven niet te stoppen. Je wilt natuurlijk herkenbaar en onderscheidend zijn in de markt met een duurzaam merk waar jouw doelgroepen als bosjes voor vallen. Maar met alle concurrentie rijst al snel de vraag: hoe dan?

Sterke merken hebben in de basis één ding gemeen: het is een goed verhaal, dat mensen recht in het hart raakt. Wanneer jouw boodschap staat als een huis, je investeert in het visuele plaatje en je jouw boodschap actief deelt, dan heb je precies de elementen die je nodig hebt om te bouwen aan een sterk, duurzaam merk.

1. Een goed verhaal is de basis 

Je verhaal is de ziel van je merk en de basis voor alle communicatie. Het is de kern van waarom je doet wat je doet, en dan zo geschreven dat het écht binnenkomt bij mensen. Het is de reden waarom jij bestaat en wat je wilt bijdragen aan de wereld.

Dat bouw je zorgvuldig op door:
Juiste woordkeuze: De boodschap moet helder zijn en de tone of voice moet passen bij je merk. Zo maakt het je herkenbaar en creëer je de juiste energie. Dat maakt het tot een belangrijk onderdeel van je naam. 
Focus: Mensen onthouden namelijk láng niet alles wat je vertelt; “Kill your darlings” wordt weleens gezegd. En dat is ook zo. Maak keuzes, ben concreet en beslis wat echt de kern is die mensen moeten onthouden. 

Case: Gulpener, het verhaal van De Vrije Brouwer

Dezelfde boodschappen komen altijd terug in alle uitingen: het is een familiebedrijf dat speciaalbieren brouwt en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Zowel op de flesjes, in de online media als in alle reclame-uitingen staat deze boodschap altijd centraal. Doordat de brouwer dicht bij zichzelf blijft en de boodschappen kloppen, worden ze als echt ervaren. 

Wat het nog sterker maakt, is dat de directeur ‘De Vrije Brouwer’ is. Dat past heel goed bij de authenticiteit die de uitingen van Gulpener kenmerken.

2. Beeld versterkt het verhaal

Branding is alles wat je doet om je merk een plek te geven in het hart van de consument. Het is meer dan alleen een logo. Het gaat ook om kleur, inrichting en bijvoorbeeld geluid en geur, tot het gedrag van jezelf en je medewerkers.

Uit onderzoek blijkt dat veel duurzame merken de kleur groen gebruiken, maar dat de consument de kleur groen niet per se vindt passen bij een duurzaam merk. Door een andere kleur te gebruiken kan je dus als duurzaam merk opvallen. Let wel op dat je beeldmerk altijd past bij je verhaal. Het moet het verhaal versterken. 

Vormgeving moet altijd aansprekend zijn, duidelijk maken waar het over gaat en emotie oproepen. Met een goed design bereik je de doelgroep in het hoofd en in het hart. En belangrijker nog: je wordt herkenbaar en onthouden. 

Case: Yoni, chemicals are not for pussies 

Ook hier een verhaal dat dicht bij de oprichters ligt. Alle branding sluit aan op de story van tamponmerk Yoni. De naam is een vertaling van het woord vagina, passender kan haast niet. Het beeldmerk is gebaseerd op de letter Y van Yoni en deze letter is ook het symbool voor vruchtbaarheid. Het is kleurrijk, aansprekend en dat komt in elke uiting terug. Mensen snappen wat ze zien. 

De oprichtster van het bedrijf is, net als bij Gulpener, veel in beeld om het verhaal te vertellen. Hierdoor voel je een grote betrokkenheid bij het product en ook bij het bedrijf. 

3. Wees echt en oprecht, deel je verhaal en heb geduld

Een sterke relatie bouw je niet in een dag. Het vereist tijd en aandacht. Zorg dat je consistent bent in het communiceren van je verhaal en nog belangrijker: zorg dat je ernaar handelt.

Wees eerlijk en transparant in de belofte die je maakt. En vertel het vooral aan iedereen die moet weten dat je bestaat. Hoe?

•    Verdiep je in de media die passen bij je boodschap. 
•    Verdiep je in de journalist, blogger, influencer. Onderzoek waar hun interesses liggen, welk soort artikelen ze schrijven en welke content ze posten, en speel daarop in. Het kost wat tijd, maar het betaalt zich vaak ook terug.
•    Zijn er logische momenten om je verhaal extra onder de aandacht te brengen? Iedere dag, week of maand is er wel een thema te vinden (check de issuekalender). Deze week is het bijvoorbeeld de Week van de Circulaire Economie. Een goed moment om aan te grijpen en te delen hoe jouw initiatief of product bijdraagt aan een duurzamere wereld. Dat doe ik nu ook 
•    Kijk hoe je de boodschap kunt vertellen via eigen kanalen. Zoals een eigen magazine, events, nieuwsbrieven, je social kanalen et cetera. 

Case: Instock

Kom bij Instock eten en ga de strijd aan tegen voedselverspilling! Zo werd de bekendheid van (Sprout Challenger) Instock ingeluid met een simpel persbericht. Wat het merk verder groot maakt is dat de belofte, de boodschap, klopt. Ze volgen daarbij altijd vier principes die het merk doorvoert in al hun communicatie:

• Spreek de waarheid;
• De missie staat altijd op nummer één; 
• Zie oplossingen, geen problemen;
• Stimuleer anderen om mee te doen!

Eigenaar van De Wolven, bureau voor communicatie en pr met focus op free publicity, social pr en online communicatie. Expertise: Free publicity, Social pr, (Re)Branding en brandawareness, Communicatie strategie en uitvoering, Mediatraining en pr- workshops, Social media strategy en community management.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!