Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bas van Abel lanceert Fairphone 3: ‘We hebben minder risico’s genomen’

Duurzame smartphone-producent Fairphone lanceert hem dan eindelijk: de Fairphone 3. Ondernemer Bas van Abel stelt in te zetten op toegankelijkheid en degelijkheid. ‘Bij de innovatieve Fairphone 2 namen we te veel risico’s.’

bas van abel fairphone

Fans moesten er lang op wachten, maar vanaf vandaag is ie er dan: de Fairphone 3. Het is net zoals eerdere modellen een modulaire smartphone, waarbij de duurzame producent Fairphone stelt te streven naar eerlijke werkomstandigheden voor arbeiders en een verduurzaming van de keten.

Dit heeft de Fairphone 3
Voor de tech geeks: de Fairphone 3 bevat 64 gigabite, die je uit kunt breiden tot 256 gigabite. De telefoon bevat zes modules, die vervangen kunnen worden indien ze kapot gaan. Verder bevat de telefoon een Qualcomm 632 processor, een 12 MP Dual Pixel rear camera en een 8 MP front camera.

Sprout belt met Fairphone-oprichter Bas van Abel, die op dat moment in de trein zit naar Berlijn, waar hij vandaag de telefoon presenteert. Ironisch genoeg is er nogal wat ruis op de lijn. Van Abel verontschuldigt zich met een, ach ja, duurzaam argument: “Ik heb deze telefoon al alweer 5 jaar.”

Lagere prijs

Van de Fairphone 1 werden er 60.000 verkocht, de Fairphone 2 ging 120.000 keer over de toonbank en Van Abel hoopt dit jaar nog 40.000 modellen van de Fairphone 3 te verkopen. Volgend jaar moeten dat er 100.000 worden. Om dit te bereiken, stelt Van Abel in te zetten op degelijkheid en prijs. De nieuwe Fairphone kost 450 euro, wat lager is dan de 525 euro die de Fairphone 2 kostte.

Van Abel kon de kosten omlaag brengen, omdat hij streng was op de keuze voor de materialen. Bevatte de Fairphone 2 nog een peperduur gepatenteerd mechanisme om de modules vast te houden, het nieuwe model maakt gebruik van een minder duur systeem dat volgens Van Abel net zo goed is.

Kinderziektes

“Ook hebben we veel geïnvesteerd in kwaliteitsprocessen”, zegt Van Abel. “De Fairphone 2 was een onwijs innovatief product, waarbij we de nodige risico’s hebben genomen. Dat resulteerde in allerlei kinderziektes, die we onder de knie moesten krijgen.” Klachten waren onder meer dat de telefoons soms uitvielen en dat de stabiliteit van de hardware te wensen overliet. Dat is met de Fairphone 3 verleden tijd, stelt Van Abel: “Qua design en mechanica hebben we de risico’s nu bewust zo laag mogelijk gehouden.”

Meer dan de helft van het materiaal is gerecycled

Van Abel stelt met de Fairphone 3 daarnaast extra te hebben ingezet op recycling. “Meer dan de helft van het materiaal is gerecycled. Zo hebben we een groot deel van het plastic recyclebaar gemaakt. Sommige van de mineralen die we gebruiken, komen nog wel uit mijnen, maar er is nu eenmaal meer vraag naar materialen dan wat er terugkomt.”


De Fairphone 3.

‘Toegankelijker’ toestel

Door zijn nieuwe product te vermarkten voor 450 euro, hoopt Van Abel een “toegankelijker” toestel op de markt te brengen. “Toestellen worden steeds duurder, maar er is ook een goede markt voor toestellen tussen de 400 en 500 euro. Qua camera kunnen we goed meedoen met de high-end-modellen op de markt, maar we hoeven niet te concurreren op prijs.”

Van Abel ziet zijn merk dan ook niet als een uitdager van smartphone-giganten, zoals Apple en Huawei. “Het draait er niet om of we wel of niet de strijd aangaan met ze, ons model is heel anders. Wij hoeven niet de allernieuwste technologie te hebben met driedubbele fingerprints. We willen bewezen technologie, die het goed doet. Je zult altijd een kleine groep blijven houden die de nieuwste technologie wil, maar onze telefoon moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

Groeidoelen

We worden een meer commercieel gerichte organisatie

De Fairphone 3 moet voor het 65 fte tellende, nog niet winstgevende bedrijf van Van Abel zorgen voor verdere groei. Of in de woorden van Van Abel: “Het wordt een stap in de richting van een meer commercieel gerichte organisatie”. Van Abel gaf afgelopen jaar dan ook het ceo-stokje over aan Eva Gouwens, die als oud-Tony’s Chocolonely-manager veel ervaring heeft met het opschalen van bedrijven. Fairphone haalde al snel 20 miljoen euro groeigeld binnen. Het jaar ervoor daalde de omzetgroei licht. Was deze in 2016 nog zo’n 16 miljoen euro, het jaar erop daalde dit naar net geen 15 miljoen euro.

Toekomstige groei haalt Fairphone voorlopig uitsluitend in West-Europese landen. In Frankrijk heeft Fairphone een samenwerking met Orange, waardoor de Fairphone 3 er in bijna zeshonderd winkels zal komen te liggen. In Nederland komt de telefoon in KPN- en Belsimpel-winkels te liggen. Vanzelfsprekend verkoopt het bedrijf zijn nieuwe product ook online, op de website van Fairphone.

Tegen kinderarbeid

Maar goed, Fairphone is, zoals dat heet, een sociale scaleup. Financiële groei is mooi, maar uiteindelijk draait het Van Abel om een hoger doel: het verduurzamen en ‘eerlijker’ maken van de keten. In Oeganda werkt Fairphone bijvoorbeeld samen met goededoelenorganisaties aan een project om kinderarbeid tegen te gaan. Door onder meer eerlijk goud in te kopen, poogt Fairphone kinderarbeid tegen te gaan. Ook zetten de initiatiefnemers achter het project in op scholing en dagopvang voor kinderen.

Naast Fairphone koopt ook Philips en Philips-dochter Signify dit ‘eerlijke’ goud in. Van Abel: “Fairphone heeft een goede positie om alle partijen bij elkaar aan tafel te krijgen, de bevoorradingsketen op te zetten en de vraag aan te zwengelen.”

De invloed van Fairphone

Wij beïnvloeden de keten van achter de schermen

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe groot denkt Van Abel dat de invloed van zijn duurzame bedrijf op andere ondernemingen is? “De industrie wordt steeds volwassener, maar of wij hier de drijvende kracht achter zijn, is moeilijk te meten. Bewust consumeren wordt steeds groter en het verspreidt zich naar steeds meer producten. Wij hebben zeker invloed gehad op consumentenproducten, want daar werd dit verhaal nog niet verteld.”

Van Abel probeert met wat hij “achter de schermen” doet wel degelijk een directe invloed te hebben op de keten. “Als wij een klein deel van de keten verduurzamen, kunnen grote bedrijven dit oppakken met relatief kleine investeringen. De grote investeringen zitten hem in het opzetten van de bevoorradingsketen, maar dat hebben wij dan al gedaan.”