Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

David Goldberg: ‘De wereld heeft meer mensen als Elon Musk nodig’

De wereld telt meer problemen dan bedrijven. Waarom is het bedrijfsleven dan toch zo verdomd slecht in het oplossen van maatschappelijke problemen? Sociaal ondernemer David Goldberg probeert deze vraag te beantwoorden op de vrijdag van TNW Conference.

Goldberg richtte in 2015 The Founders Pledge op, waarmee hij succesvolle startup-oprichters vraagt minimaal 2 procent van hun inkomen aan het goede doel te doneren. Hij heeft al 540 miljoen dollar opgehaald. Op de vrijdag van TNW Conference spreekt hij in de Westerunie om kapitaalkrachtige zieltjes te winnen en te vertellen waarom wij, de startup-scene, toch zo ongelofelijk slecht zijn in het doen van goede dingen – terwijl we dat vaak wel willen.

De ondernemer begint zijn optreden met enkele weinig verhullende cijfers. 21.000 mensen gaan iedere dag dood van de honger en 1,5 miljard mensen leven in extreme armoede. Vervolgens licht een afbeelding op van impactondernemer Elon Musk. Goldberg, die zijn voorliefde voor Musk niet onder stoelen of banken schuift, vraagt zich af: “Waarom hebben we niet meer Elons? Hij lost problemen op en de wereld zit vol met uitdagingen. Alleen de besten lossen ze op, zoals Elon Musk. We hebben dus meer mensen zoals hij nodig.”

Druk

Het probleem is volgens Goldberg dat ondernemers vaak te druk zijn met het laten groeien van hun bedrijf, waardoor ze weinig tijd overhouden voor sociale initiatieven. Wie toch een gooi wil doen naar sociaal ondernemerschap, moet volgens Goldberg op deze drie punten letten.

Lees ook
Het leiden van een sociale onderneming is een bestaan met pieken en dalen. Zo kun je succes hebben als sociaal ondernemer.

1. Begin een corporate social responsibility (CRS)-afdeling

Vaak zetten mensen pas een sociale afdeling op nadat hun bedrijf al is opgebouwd, stelt Goldberg. Deze bedrijven zetten er dan niet genoeg personeel op en hebben onrealistische verwachtingen van hun CRS-activiteiten.

Sociaal schoenenbedrijf Toms had volgens Goldberg te maken met dergelijke niet-realistische verwachtingen. Voor elk paar schoenen dat consumenten bij dit bedrijf kopen, gaat een paar naar kinderen in lagelonenlanden. Qua omzet ging het het schoenenbedrijf voor de wind, maar qua impact bleek het tegen te vallen. Toms bleek nul effect op het aantal arme mensen zonder schoenen te hebben en ook niet op de gezondheidssituatie van mensen in lagelonenlanden.

Wat bleek? Als je schoenen weggeeft aan kinderen in arme landen, concurreer je lokale ondernemers de markt uit. “Bovendien creëerde het bij de kinderen een gevoel van: het westen helpt ons wel. Deze kinderen zijn erdoor gaan denken dat anderen zorgen voor de behoeften van hun families.” Toms besloot het anders aan te pakken en verplaatste de productie van hun schoenen naar dezelfde landen. Zo voorzagen ze weer in lokale werkgelegenheid.

2. Denk niet: we can help with our brains

Bijscholing van burgers in derdewereldlanden klinkt sympathiek, maar is in feite een tijdrovend en kostbaar project, stelt Goldberg. “Ook moet je nooit proberen om te repareren wat je niet begrijpt. Wees geen Nigel Farage, die het Verenigd Koninkrijk ervan overtuigde om uit de Europese Unie te stappen, zodat zijn land succesvoller kon worden. Keep the main thing the main thing.”

3. Kijk kritisch naar je goede doelen

Mensen denken weleens: alle goede doelen zijn goed. Het loont volgens Goldberg echter om kritisch naar de effectiviteit achter goede doelen te kijken. “Stel dat een bepaald fonds een beter rendement heeft dan het andere fonds. Als het fonds met het laagste rendement toch effectiever problemen aanpakt, kun je daar beter in investeren.”