De vegahype compleet: plantaardige biefstuk opereert in groeimarkt

Het Nederlandse voedselbedrijf Vivera heeft een vegaprimeur: de eerste plantaardige biefstuk ter wereld komt nog deze maand in de schappen te liggen van de supermarkt. Het bedrijf speelt hiermee slim in op een groeiende markt.

Die hadden we nog niet: een plantaardige biefstuk. Volgens Business Insider zou deze biefstuk van vegaproducent Vivera gemaakt worden van soja- en tarwe-eiwitten, kokosolie, gerstemoutextract en tarwezetmeel. Op 21 mei moeten de vegabiefstukken in vierhonderd grote vestigingen van de Britse supermarktketen Tesco komen te liggen. Vivera wil het product langzamerhand verder uitrollen en er moeten dit jaar al miljoenen van het nieuwe nepvlees geproduceerd worden.

Een mooi voorbeeld van een nieuwe productlancering in een groeimarkt. Want een groeimarkt, dat is de markt voor vleesvervangers. ABN Amro liet vorige maand in een sectorrapport weten dat deze markt in 5 jaar tijd met 12 procent in omvang is gestegen. Voor dit jaar gaat de bank uit van een groei van 6 procent en in 2019 moet dat zelfs 8 procent bedragen. De markt wordt gestuwd door groeiende maatschappelijke zorgen over zowel het milieu als dierenrechten.

Nichemarkt

Ook al groeit de markt als kool, zij blijft met een omvang van rond de 80 miljoen euro klein. Of, in de woorden van ABN Amro: een 'nichemarkt'. Het eerder genoemde Vivera, de Vegetarische Slager en Tivall hebben zelfs de helft van de markt in handen. De rest van het kapitaal wordt verdiend door thuismerken.

Huishoudens spenderen volgens ABN Amro jaarlijks 10 euro aan vleesvervangers, terwijl we 640 euro aan vlees uitgeven en 140 euro aan vis. In 2016 groeide bovendien de markt voor echt vlees, na jaren van stagnatie. Dit zou volgens de bank te maken hebben met de huidige economische groei, waardoor mensen weer vaker uit eten gaan.

Kansen

Ook al blijft de markt voor vleesvervangers dus beperkt in omvang, zij groeit en biedt kansen voor nieuwe, innovatieve ondernemers. Die weten vlees steeds beter na te bootsen met plantaardige ingrediënten en dagen elkaar op die manier uit. In de VS gooien bedrijven als Impossible Foods en Beyond Meat hoge ogen, waardoor Nederlanders als Jaap Korteweg (de Vegetarische Slager) en Heite Dommerholt (Vivera) weer uitgedaagd worden om hier met innovaties te komen. Getuige dus nu een plantaardige biefstuk.

En waar de startups innoveren, kunnen de corporates en oudere bedrijven ook niet achterblijven. Zo hebben de McDonalds en Febo inmiddels ook een vegaburger aan hun menu toegevoegd. Domino's biedt inmiddels zelfs een hipsterverantwoorde BBQ vegan pizza aan.

Totale disruptie: kweekvlees

Allemaal leuk en aardig, maar voor echte innovatie in de weinig duurzame vleesmarkt moeten we in Maastricht zijn. Daar werkt hoogleraar vasculaire fysiologie Mark Post van de Universiteit Maastricht al jaren aan kweekvlees; vlees dat op basis van een enkele cel van een dier oneindig vaak geproduceerd kan worden. De eerste kweekburger maakte hij al in 2013 en deze kostte toentertijd 25.000 euro. Dat zijn natuurlijk Tesla-tarieven, die ver buiten het bereik van de gewone man liggen. In 2020 wil Post kweekvlees echter de markt op brengen met zijn bedrijf Mosa Meat. In het begin voor 60 euro per kilo, maar het product moet volgens dagblad Trouw steeds goedkoper worden.

Lekker vlees eten zonder je schuldig te voelen over de aarde: kweekvlees zou weleens de totale disruptie van de vleesmarkt kunnen betekenen. Het is dus aan de corporates in de vleesindustrie om hier snel genoeg op in te spelen.

Foto: Vivera.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.