Deze bakkerij uit New York ontketende een revolutie met 'Open Hiring' (en komt nu ook naar Nederland)

Greystone Bakery

'We nemen geen mensen aan om brownies te bakken, we bakken brownies om mensen aan te nemen', is de slogan van Greyston Bakery. Het bedrijf laat zien hoe winst en impact hand in hand kunnen gaan, schrijft Sprout-expert Leen Zevenbergen.

Je wilt als bedrijf een doel hebben, een reden om er te zijn, een bijdrage leveren aan een betere wereld en bovendien gewoon winst maken. Toch?

Bovendien wil je onderdeel zijn van een wereldwijde community, zodat je niet alleen geinspireert wordt door wat andere vergelijkbare bedrijven doen in Chili en Kenia, maar zodat je je ook kunt meten aan hun duurzame doelen.

En als die geweldige ambities ook de jouwe zijn, dan zijn er maar verdraaid weinig grote zinvolle communities beschikbaar.

Ben & Jerry's

Zelf werd ik met mijn bedrijven altijd erg aangetrokken door het aanstekelijke enthousiasme van Ben Cohen van Ben & Jerry's, door het eenvoudige leiderschap van Yvon Chouinard van Patagonia en door de vele duizenden ondernemers die vinden dat winst maken alleen niet genoeg is. Tweemaal per jaar reis ik af naar een bijeenkomst van 700 super leuke ondernemers en kom terug met energie voor tien.

B Corp werkt met een immens sterke en exclusieve certificering. Erg moeilijk om de benodigde score te halen om B Corp te kunnen worden. Omdat het een holistische score is, die alle aspecten van duurzaamheid in zich verenigt en die niet alleen let op elektrisch transport, afval scheiden of het hebben van LED-verlichting. Nee, want het gaat ook over je medewerkers en je inkoopkanalen bijvoorbeeld.

Die certificering wordt gedaan met een tool die de B Impact Assessment (BIA) heet, en die gratis beschikbaar is voor elk bedrijf dat zichzelf wil verbeteren. Meer dan 80.000 bedrijven in de wereld werken hier inmiddels mee en de BIA is daarmee verreweg de meest gebruikte management tool om holistisch te verduurzamen. Gewoon ook even doen op Bimpactassessment.net.

New York

Neem de trein in New York vanaf Penn Station en reis naar het noorden. Na een klein uurtje kom je aan in Yonkers, waar vroeger boer Jonkers zijn boerderij had. Tientallen jaren geleden was dat een van de meest criminele plaatsjes van New York. Het stierf er van de drugsverslaafden en ex-gevangenen. Die uiteraard geen banen konden krijgen en het leven voor de anderen knap zuur maakten.

Lees ook: Zo word je een B Corp (4 Nederlandse ondernemers delen hun lessen)

Een boeddhistische monnik besloot werk te regelen voor al die talloze kanslozen, en creërde een kleine bakkerij waar iedereen kon komen werken. Zonder sollicitatie, zonder selectie, zonder het controleren van achtergronden. Gewoon beginnen.

Dat was voor de tientallen kanslozen de enige weg voorwaarts. Gewoon het bedrijf binnenlopen, je naam en telefoonnummer op een lijstje schrijven en als er mensen nodig zijn wordt je gebeld en kun je morgen beginnen.

Open Hiring

Dat systeem is in de afgelopen dertig jaar uitgegroeid tot het concept van Open Hiring. Het bedrijf heet Greyston Bakery en maakt inmiddels alle brownies die Ben & Jerrys gebruikt voor zijn ijs, wereldwijd. De slogan van het bedrijf luidt ‘We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people’.

Van alle mensen die beginnen valt 60 procent uiteindelijk af, maar 40 procent slaagt. En dat is dus 40 procent meer dan nul. Mensen die weer een toekomst hebben, die het licht weer zien. Je kunt je voorstellen wat een sfeer daar hangt in dat bedrijf.

Greyston Bakery, dat zich nu ook in Nederland wil vestigen, is een van de eerste B Corps en een super inspirerend voorbeeld van hoe een winstgevend bedrijf van grote betekenis kan zijn voor de creatie van een betere wereld.

Lees ook: 10 bedrijven die groeien dankzij medewerkers met een ‘rugzak’

Leen Zevenbergen bouwde ruim twintig startups en is medeoprichter van B Lab Europe, de Europese tak van de grootste stroming bedrijven die “the best for the world” willen zijn in plaats van “the best in the world”. Zijn bijzondere manier van inspirerend leidinggeven beschreef hij in de bestsellers “En nu laat ik mijn baard staan” en “’t Is Groen en groener wordt het niet”.  Hij was eerder voorman van de Europese afdeling van Social Venture Network (SVN), een platform voor ondernemende wereldverbeteraars.