Fokke de Jong wil groen verhaal Suitsupply ‘meer naar voorgrond trekken’

Fokke de Jong (Suitsupply)

Ondernemer Fokke de Jong van pakkenmerk Suitsupply verbaast zich erover dat duurzaam zakendoen nog amper is doorgebroken in de modewereld. Het groene verhaal van zijn eigen kledingbedrijf wil hij de komende tijd ‘meer naar de voorgrond trekken’.

Dat stelt De Jong tijdens een interview door Jort Kelder op het jaarevenement van scaleupgroeiprogramma Gofastforward. 

Duurzaamheid

Het pakkenmerk Suitsupply stelt onder meer te investeren in zonnepanelen bij fabrieken, het bedrijf zette een recycleprogramma op en De Jong stelt bij kledingtransport graag voor treinverkeer te kiezen. Ook qua werknemersomstandigheden doet Suitsupply het heel aardig. Het bedrijf sloot zich al in 2007 aan bij de Fair Wear Foundation (FWF), een onafhankelijke organisatie die hier op toeziet. In de meest recente test van FWF behaalde Suitsupply een benchmarkscore van 83 procent.

Het bedrijf liep er echter nooit zo mee te koop. Zijn klanten, zo stelde De Jong al eerder, waren niet zo geïnteresseerd in het onderwerp. In impact investeren zag hij bovendien als vanzelfsprekendheid. Het lijkt erop dat die marketingfilosofie iets aan het kantelen is. “We gaan dat nu wel wat meer naar de voorgrond trekken”, zegt de ondernemer donderdagmiddag ietwat cryptisch over het duurzaam zakendoen van Suitsupply, wanneer iemand uit het publiek hem vraagt naar zijn visie op dat thema. De Jong stelt dat hij lange tijd dacht dat de hele kledingindustrie duurzamer zou worden. Hij uit zich donderdagmiddag verbaasd over het feit dat dit tot nu toe nog niet is gebeurd.

Iets minder duurzaam dan, maar wel een handig gereedschap om de orde te bewaren bij het immer groeiende Suitsupply: de privéjet van De Jong. Iedere 6 maanden, zo vertelt de ondernemer, bezoekt hij wel 80 procent van zijn wereldwijde portfolio van 125 bricks-and-mortar-winkels. Voor winkelmedewerkers is het soms “waanzinnig spannend” als je opeens een presentatie aan de ceo moet geven. Maar belangrijk is het wel, aldus De Jong. Hij wil immers gedetailleerd weten hoe het ermee staat in al zijn winkels. Dat leer je volgens hem niet door enkel naar de cijfertjes te turen. 

Data belangrijk

Niet dat De Jong anti-cijfers is. Integendeel, het traditionele dashboard met data is juist erg belangrijk voor Suitsupply, als we de Jong mogen geloven. Trots vertelt de ondernemer dat hij op school een ‘9’ had voor boekhouden. Ook als het op personeel aankomt, lijken de cijfers nooit ver weg te zijn bij De Jong. Van alle mensen die je aanneemt, zo gooit De Jong er een ondernemersles tegenaan, maakt slechts 50 procent zijn of haar beloften in het eerste jaar waar.

Naarmate Suitsupply groeide, veranderden de werkwijzen ook continu. Het leverde De Jong een uitdaging op. Alles “dichttikken in processen” kan natuurlijk orde scheppen in de tent, maar je loopt er volgens De Jong het risico door dat je de ondernemende mensen in je organisatie afstoot. Zij willen immers juist een beetje ruimte, stelt De Jong, “en ondernemende mensen heb je altijd te weinig”.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.