José Woldring (The Media Nanny): ‘Er moeten meer vrouwelijke dj’s bij’

Vrouwelijke dj’s moeten vaker een podium krijgen, vindt José Woldring (32) van The Media Nanny, een pr-bureau voor dj’s. Ze streeft diversiteit na in de branche, al is haar eigen team momenteel ook nog verre van divers. ‘Ik zou graag meer mannen erbij willen.’

José Woldring zien?
José Woldring geeft op 20 september in het Amsterdamse DeLMarTheather een lezing over haar leven en bedrijf. Sprout-leden maken kans op een gratis ticket.

José Woldring begon al op 22-jarige leeftijd in de dancebranche te ondernemen. Ze raakte ermee in aanraking door haar toenmalige vriend, die zelf dj was. Veel van de dj’s die ze in die periode tegenkwam, waren amper bekend in de media. Om hen te helpen groter te worden, begon ze 10 jaar geleden The Media Nanny, een bureau dat de pr voor dj’s regelt. Grote namen zoals Martin Garrix en David Guetta zijn klant bij Woldring. The Media Nanny is volgens Woldring sinds het begin winstgevend. Omzetcijfers deelt ze niet.

‘Mannenwereld’

De ondernemer omschrijft de dancebranche als een ware “mannenwereld” en dit gebrek aan diversiteit zit haar dwars. “Ik vind het belangrijk dat er diversiteit in alle branches is, en zeker in de door mannen gedomineerde dance-industrie.” Niet dat ze het als vrouw in deze branche overigens zelf moeilijk heeft. “Ik ervaar het zelfs meer als kracht dat ik vrouw ben. Ik denk dat ik als vrouw een emotionele skill heb. Mijn meeste klanten zijn man, en ik denk dat ik verzorgend en persoonlijk betrokken ben en goed kan luisteren. Maar dat verschilt uiteraard voor iedereen. Als mensen me nog nooit hebben gezien, denken ze trouwens vaak dat ik een Spaanse man ben, vanwege mijn voornaam (lacht).”

Er zijn onvoldoende rolmodellen voor vrouwen in deze branche

Op de festivalpodia ziet Woldring een tekort aan vrouwelijke dj’s. Afgelopen jaar organiseerde ze daarom een competitie voor vrouwelijke dj’s, waarbij de winnares onder meer een optreden op dancefestival Mysteryland kreeg. Er waren meer dan vijfhonderd aanmeldingen. “Mensen zeggen weleens dat er onvoldoende vrouwelijke talent zou zijn, maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.” De reden dat vrouwen volgens Woldring minder snel plaatsnemen achter de draaitafel, is omdat er onvoldoende rolmodellen zijn. “Er zijn veel meer bekende mannelijke dan vrouwelijke dj’s. Dat moet veranderen.”

Vrouwenquotum

De vraag is: hoe? Het alternatieve popfestival Primavera Sound in Barcelona hanteerde dit jaar een vrouwenquotum, waarbij de helft van de acts geleid moesten worden door een frontvrouw. Zou zoiets ook bij dancefestivals kunnen werken? Woldring vindt het een interessante gedachte. “Wel is het een beetje een kip en ei-verhaal: promoters zeggen dat er niet meer aanbod is, en talent zegt dat het niet de kans krijgt.”

Een vrouwenquotum hoeft niet af te doen aan de kwaliteit van de muziek

De stunt van Primavera Sound kreeg dit jaar dan ook kritiek. Opponenten meenden dat de strategie met het quotum te ver zou gaan: niet de objectieve kwaliteit van de muziek, maar het geslacht van de artiest zou hierdoor leidend worden. Woldring vindt dat het allemaal wel wat meevalt. Ze bezocht dit jaar zelf Primavera Sound en stelt: “Je zag er zoveel talent rondlopen van beide geslachten. Het is juist goed dat het festival er aandacht voor vraagt. Het quotum hoeft niet af te doen aan de vraag of het wel of niet om de muziek gaat. Daar gaat het altijd om.”

Eigen personeelsbestand

Wie diversiteit in de dancebranche nastreeft, moet vanzelfsprekend verder kijken dan puur naar het geslacht van de dj’s. Ook qua personeelsbestand kun je als bedrijf in de branche diversiteit nastreven. Opvallend is het feit dat Woldrings eigen bedrijf hier nog een wereld te winnen heeft. 90 procent van haar team (20 fte) bestaat momenteel uit vrouwen.

Volgens Woldring zou het kunnen zijn dat haar branche, die van de media en marketing, relatief veel vrouwen aantrekt. “Ook kan het zijn dat mannen zich door de naam van mijn bedrijf, The Media Nanny, minder aangetrokken voelen.” Hoe het ook zij, ze vindt het tekort aan mannen in de eigen organisatie jammer. “Ik zou graag wat meer mannen erbij willen, zodat er meer gelijkheid ontstaat.”

Nieuwe bedrijfstak

Wellicht lukt het haar met de dit jaar gelanceerde dochteronderneming The Brand Father - aan de naam zal het in ieder geval niet liggen. Richt ze zich met The Media Nanny vooral op dj’s, festivals en de entertainmentbranche, The Brand Father is bedoeld voor samenwerkingen met merken en reclamebureaus. “We werken nu bijvoorbeeld met Axe (deodorantmerk, red.) en zij hebben het platform Axe Music gelanceerd om ook binnen de muziekindustrie hun doelgroep te bereiken. Er zijn veel partijen die iets in deze industrie willen doen, maar niet weten hoe. Wij helpen hen daarbij.” De dagelijkse leiding van The Brand Father is in handen van Woldring’s broer Rik. “Ik help vooral met de creatieve strategieën, want ik heb het met The Media Nanny ook erg druk.”

Wat heet: Woldring opereert alweer 10 jaar in een drukke branche die draait om het nachtleven. Zelf lange nachten doorwerken, daar is de ondernemer dan weer minder van. Zo doet ze haar best om iedere nacht 8 uur te slapen. Wie ‘s nachts voldoende slaapt, maakt overdag betere beslissingen, is het idee. Het lukt niet altijd, geeft Woldring toe: “Ik heb ook een 7-jarig zoontje, die weleens aandacht vraagt (lacht).” Om extra rust te vinden, mediteert ze, leest ze boeken en kijkt ze documentaires.

Mijn rust vind ik in Groningen

Wat volgens Woldring helpt om haar work-life-balance op peil te houden, is het feit dat haar bedrijf in Amsterdam gevestigd is, maar haar gezin in Groningen woont. Een deel van de week slaapt ze in Amsterdam en een ander deel zit ze in Groningen. Tijdens de 2 uur durende autorit tussen de twee steden plant ze vaak haar telefonische afspraken. “Amsterdam en alle plekken waar ik voor mijn werk kom zijn geweldig”, zegt Woldring, “maar mijn familie en rust vind ik in Groningen”.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!