Kolven op werk ‘niet sexy’? Onzin, vinden deze ondernemers

Moeders die moeten kolven in stoffige archiefruimten, wc’s en opslagruimtes: daar moet snel een einde aan komen, vinden kantoorontwerpers Wesley Pabis en Remy de Klein.

De twee ondernemers, die ook interieurbedrijf Offyce bestieren, bedachten een zelfstandige en verplaatsbare kolfruimte waarin vrouwen alles bij de hand hebben, zoals een wastafel, koelkast en een comfortabele stoel. Als het goed is, staat de eerste unit (2,40 bij 1,80 meter groot, prijs: 13.500 euro) binnenkort in het Amsterdamse kantoor van Uber. 

De twee kwamen op het idee voor de Colve toen zij een vrouw spraken die werd “weggestopt” in een IT-hok, zegt Pabis. “Toen zijn we gaan doorvragen bij kantoormanagers en hr-medewerkers. We merkten dat het probleem veel groter was dan we voor ogen hadden. Driekwart van de vrouwen is ontevreden over hoe het nu gaat.”

Pabis en De Klein geven toe: als mannen zijn ze geen ervaringsdeskundigen. “Maar we willen wel zorgen dat alle facetten voor een fijn kantoor aanwezig zijn.”

In samenwerking met de website Borstvoeding.com ondervroegen Pabis en De Klein 1.125 moeders, waaruit bleek dat 14 procent helemaal geen kolfmogelijkheid had in het bedrijf. Bij tweederde van de vrouwen voldeed de ruimte niet aan de kolfcode, waarin eisen staan over waar een kolfruimte in moet voorzien.

Adviseur

Voor extra expertise riepen de twee de hulp in van Ina Heijnen, die vorig jaar het boek Spuug op je blouse schreef, over de combinatie van zwangerschap, moederschap en werk. Pabis en De Kleine benaderden Heijnen een paar weken na het verschijnen van haar boek. Heijnen: “Het ontwerp was al voor 95 procent af, maar ik heb nog wel kunnen meedenken over een paar details, en kan als ervaringsdeskundige goed beschrijven waar vrouwen behoefte aan hebben.”

Heijnen ziet vrouwen soms worstelen met de combinatie van zwangerschap en werk. Zij hebben volgens haar het gevoel dat zij daarbij vaak alleen staan. Een van de vrouwen die Heijnen voor haar boek interviewde, kreeg van haar manager te horen dat hij het “niet sexy” vond dat zij op haar werk kolfde, vertelt Heijnen. Zo’n rare benadering van borstvoeding is vreemd, zegt zij. “De meesten van ons zijn er groot mee geworden, maar toch is het best wel een taboe.”


Wesley Pabis, Ina Heijnen en Remy de Klein.

Kolfcode

Volgens Heijnen voldoet de Colve volledig aan de kolfcode. “Het is echt een ruimte die veilig voelt. Zoiets is heel belangrijk om de borstvoeding goed op gang te kunnen laten komen.” De ruimte is ook geschikt voor vrouwen die hun kind op het werk willen voeden. 

Opmerkelijk genoeg bepaalt de kolfcode in feite precies waar moeders recht op hebben, zoals frisse lucht, privacy en een ruimte die je kan afsluiten. Waarom is de Colve dan toch nodig? Heijnen: "Wettelijk is het ontzettend goed geregeld. Maar in de praktijk merk je dat vrouwen toch op de wc zitten, hartstikke onhygiënisch. Het mag niet, maar het lijkt alsof we afspreken dat je 100 kilometer per uur mag rijden op de snelweg, maar dat dat vervolgens niet wordt gecontroleerd of beboet."

Vrouwen gaan vaak tussen de 10 en 12 weken na de geboorte van hun kind aan het werk. “Dan is er nog geen ritme, je hebt slaapgebrek en je leven staat op je kop. Dan is het veel gevraagd om op dat moment ook stevig op te komen voor je rechten.”  

Leasen

Om de Colve ook voor kleinere bedrijven betaalbaar te maken werken Pabis en De Kleine aan een leasemodel. Daarvoor willen zij wel eerst 30 tot 40 ruimtes in voorraad hebben, wat de nodige financiering vereist. De ondernemers gaan daarvoor op zoek naar een investeringsronde van ongeveer 1 miljoen euro. 

Een andere kans zien Pabis en De Kleine in het installeren van de Colve in openbare ruimtes zoals stations, winkelcentra en vliegvelden. Om ervoor te zorgen dat moeders die ruimtes kunnen vinden, wordt er een app gelanceerd. Als de markt zo enthousiast reageert als de ondernemers verwachten, hebben zij over 3 jaar in heel Europa zo'n 3.000 Colves verkocht en geleased, verwacht Pabis.

De ruimtes worden geassembleerd in Tsjechië, waarvandaan ook andere Europese landen kunnen worden bereikt. De fabriek in Tsjechië stuurt monteurs mee die zorgen voor de plaatsing van de unit, die eindigt met het inpluggen van een stekker.

In andere landen moet de Colve vooral via resellers worden uitgerold, de ondernemers zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met een leveranciers in België. Pabis: “Het is goed om met resellers te werken die kantoorinrichting leveren. Die kunnen zich profileren met een nieuw product, in plaats van het zoveelste bureau.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl