MUD Jeans gaat voor 100 procent gerecyclede spijkerbroek, kan opschalen met 1 miljoen groeigeld

MUD Jeans

Circulair spijkerbroekenmerk MUD Jeans wil een spijkerbroek ontwikkelen die volledig gemaakt is gerecyclede exemplaren. Het bedrijf van Bert van Son haalt ook een miljoen euro groeigeld op bij DOEN Participaties en het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH), die ieder een half miljoen voor hun rekening nemen.

MUD Jeans, dat ook bekend werd met het leasen (12 maanden) van spijkerbroeken, verkocht vorig jaar 30.000 duurzame spijkerbroeken, goed voor een omzet van 1 miljoen euro. Het streven is om die aantallen dit jaar te verdubbelen, zegt Van Son tegen Sprout. 

Dankzij leasen en statiegeld voor gebruikte broeken heeft MUD Jeans nu een gesloten systeem, zegt Van Son, waarbij alle broeken die het merk in de markt zet ook weer terugkomen om gerecycled te worden. MUD Jeans neemt ook andere merken in, zolang ze maar minimaal voor 96 procent uit katoen bestaan.

Maar een 100 procent gerecyclede spijkerbroek was tot op heden technisch onmogelijk, zegt de ondernemer. “Toen we begonnen in 2012 was het maximaal gerecyclede deel 20 procent. We gebruiken alle spijkerbroeken die we binnenkrijgen, maar je moet altijd bijmengen met bio-katoen. We hebben het aandeel gerecyclede grondstof kunnen opschroeven naar inmiddels 40 procent post consumer waste.”

Nano-deeltjes

“We willen hierbij niet bijmengen met polyester of gerecyclede pet-flessen, omdat je daarna vanwege een vervuilde grondstof niks meer met het materiaal kan doen. (Grote merken die dit wel doen, bezondigen zich aan green washing, zegt Van Son, red.). Ook blijkt steeds meer dat bij het maken van polyester kleding nano-deeltjes in het water terecht komen. De impact daarvan is vele malen groter dan de stukken plastic in de oceaan, want die nano-deeltjes komen direct in de voedselketen terecht.” 

“We werken nu met mechanisch recyclen, maar er lopen meerdere onderzoeken naar hoe je oude kleding van katoen kan recyclen op een chemische manier. Dat klinkt ‘eng’, maar is in feite een zoutoplossing. Vergelijkbaar met bamboe krijg je dan een soort pulp, en daarmee kun je een filament (garen, red.) maken. Dan krijg je een heel net viscose draadje, dat is nog niet echt een spijkerbroek. We gaan die twee technieken door elkaar gebruiken; een deel mechanisch en een deel chemisch. Die twee gaan we mengen tot een sterk garen, dat stoer genoeg is om een spijkerbroek van te maken.” MUD Jeans ontwikkelt de nieuwe techniek samen met Saxion University en kennisplatform Circle Economy.

Haalbaarheid

Hoe haalbaar is het om met die nieuwe techniek op korte termijn een consumentenproduct in de markt te zetten? Van Son: “Deze stof is er nu alleen nog op kleine laboratorium-schaal, en is dus waanzinnig duur. Maar het is aangetoond dat het kan, dus het is nu aan ons om te laten zien dat je het economisch rendabel en schaalbaar kan maken.”

“Vervolgens zullen we weer nieuwe uitdagingen krijgen, zoals met verven en wassen. Eerlijk is eerlijk, we weten nog niet hoe de stof daarop reageert, maar misschien werkt het wel in één keer. Dat wordt een kwestie van veel testen, er zal nog veel mislukken.”

Te goedkoop
De meeste spijkerbroeken zijn qua inkooprijs ongeveer 33 euro te goedkoop, berekenden analisten van ABN Amro vorige maand. Onderzoekers van ABN’s Impact Institute keken daarbij naar de ‘true price gap’: het verschil tussen de inkoopprijs die retailers betalen en de werkelijke totale productiekosten.

Werkkapitaal

Het groeigeld is behalve voor het aanpassen van de productie naar 100 procent gerecyclede broeken ook bedoeld als ouderwets werkkapitaal. Van Son: “De omzet groeit, maar we hebben nog altijd een ouderwets businessmodel, waarbij je aan de ene kant goederen inkoopt en later geld verdient aan klanten. Daar zit altijd een periode tussen. Hier zijn trouwens genoeg startups over gestruikeld, door een lege bankrekening.”

MUD Jeans doet niet mee aan “de rat race van nieuwe collecties” en uitverkoop, maar doet het met een paar goed scorende modellen (’essentials’). 

Het groeigeld is ook bedoeld voor meer online marketing en agenten die alle winkels bezoeken en warm maken voor het merk. MUD Jeans ligt nu in driehonderd winkels in 29 landen. Opmerkelijk genoeg doet het bedrijf het beter in Duitsland dan in Nederland, dus er is ook in eigen land nog genoeg werk aan de winkel, zegt Van Son.

“Je ziet dat Duitsland voorop loopt, met ook op iedere straathoek biologisch eten. Dat begint in Nederland ook te komen, maar we lopen nog wat achter. Daarnaast loopt kleding een jaar of 10 tot 15 achter op voedsel. Als je iets in je mond steekt, dringt het sneller door in je bewustzijn. Maar bij kleding weten we nu ook dat er giftige stoffen zijn die je op je huid draagt.”

De komende tijd wil MUD Jeans behalve in Nederland ook groeien in naar drie gebieden waar het ook veel vraag vandaan krijgt: Scandinavië, Frankrijk en Engeland. 

Transparantie

Marketing betekent ook zo transparant mogelijk de ‘achterkant’ van je bedrijf laten zien, zegt Van Son. Oftewel, in het geval van MUD Jeans laten zien dat je broek gerecycled wordt in Spanje en gemaakt in Tunesié. “We willen mensen meenemen in ons verhaal, en vertellen onder wat voor omstandigheden de spijkerbroeken zijn gemaakt. Je kan een mooi circulair model hanteren, maar als je mensen als slaven behandelt ben je nog steeds niet goed bezig.” 

Wordt een volledig gerecyclede spijkerbroek ook duurder? Van Son: “We willen op hetzelfde prijsniveau blijven. Of dat lukt is nog niet duidelijk, maar het is wel het doel. Het heeft natuurlijk geen zin om broek van 500 euro op de markt te brengen, om te kunnen roepen dat ‘ie helemaal gemaakt is van post consumer waste.” 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl