Personeel maakt gehakt van Amazons klimaatbeleid in gedurfde blogpost

Jeff Bezos (getty)

Amazon moet veel meer doen aan groen beleid. Daarvoor pleiten 357 hoge medewerkers in een blogpost op Medium, terwijl zij hun baan op het spel zetten. Een prijzenswaardig initiatief.

Amazon werd gisteren nog voor het derde jaar op rij tot het belangrijkste merk ter wereld uitgeroepen, met een merkwaarde van wel 220,8 miljard dollar. Het winstgevende bedrijf is bovendien wel meer dan 900 miljard dollar waard en oprichter Jeff Bezos is met een geschat vermogen van 115,5 miljard dollar de rijkste mens ter wereld.

Gedurfde blogpost

Ook al heeft Amazon er de diepe zakken voor, toch is haar klimaatbeleid weinig gedurfd. Dat hoor je niet van ons, maar van 357 hoge medewerkers van het bedrijf die er vandaag over berichten in een gedurfde blogpost op Medium. Ze verenigen zich in actiegroep Employees For Climate Justice.

Zij bekritiseren hun bedrijf over het feit dat het nog steeds zakendoet met olie- en gasbedrijven. Terwijl zelfs Blackrock vol wil inzetten op groene deelnemingen, blijft Amazon zijn kunstmatige intelligentie vermarkten aan grijze corporates om er sneller olie mee kunnen vinden en produceren.

Fout, vinden de medewerkers. Ook het feit dat Amazon pas in 2040 CO2-neutraal wil zijn, kan op kritiek rekenen. Microsoft, ook zo’n big tech-naam, wil al 10 jaar eerder CO2-neutraal zijn, om maar wat te noemen.

Ingedutte corporate

Deze 357 medewerkers van Amazon zijn helden, want wat ze doen mag eigenlijk niet van het bedrijf. Volgens hen zou Amazon afgelopen week aan medewerkers hebben gemaild dat ze zich niet tot de pers mogen richten met kritiek op het bedrijf.

Zouden ze dat wel doen, zoals nu het geval is, dan zou ontslag dreigen. Ingaan tegen de regeltjes van een ingedutte corporate die ooit innovatief was, met als doel het bedrijf waarvoor je werkt beter te maken: het vergt lef.

Enkele statements

Wij delen een paar statements van deze corporate helden met je. Ter inspiratie voor alle ondernemers en managers, want laat dit de les van dit verhaal zijn: je bedrijf is nóóit af, het kan áltijd beter.

  • “De wetenschap over klimaatverandering is duidelijk. Het is onredelijk dat Amazon de olie- en gasindustrie blijft helpen bij het winnen van fossiele brandstoffen en tegelijkertijd werknemers die zich uitspreken tot zwijgen brengt.” – Amelia Graham-McCann, Senior Business Analyst
     
  • “We leven in een tijd van recordbrekende temperaturen, oprukkende branden die mijn thuisstaat Californië, evenals het hele continent van Australië, verwoesten. De sloop van gehele diersoorten, op zo’n verbijsterende schaal, is wat me ‘s nachts wakker houdt. We kunnen er niet alleen op vertrouwen dat consumenten de nodige wijzigingen aanbrengen – bedrijven over de hele wereld moeten de leiding nemen. Ik ben trots op mijn werk bij Amazon en ik weet dat we grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Laten we onze puinhoop oplossen. Inderdaad, als Microsoft het kan (CO2-negatief worden), waarom kunnen we dat dan niet?” – Austin Dworaczyk Wiltshire, Senior Software Development Engineer
     
  • “Microsoft is van plan eerder CO2-negatief te zijn (tegen 2030) dan dat wij CO2-neutraal willen zijn (tegen 2040). Hoe kan Amazon beweren “groot te denken”?”  Duncan Scott, Software Engineer

Foto boven: Jeff Bezos wil Amazon pas in 2040 klimaatneutraal hebben, maar medewerkers pleiten nu voor 2030 (Getty).

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!