Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sociale ondernemer wil vooral arbeidsmarkt eerlijker maken

Het verhogen van de arbeidskansen van een achtergestelde groep is de belangrijkste drijfveer voor sociale ondernemers. Dat blijkt dinsdag uit een jaarlijkse steekproef van Social Enterprise NL, de brancheclub voor sociale bedrijven.

Qua product hebben brouwerij De Prael en marketingbureau Swink niks met elkaar te maken, maar de oprichters van deze bedrijven hebben wel degelijk een belangrijke overeenkomst: ze runnen hun bedrijf met de missie om mensen te helpen met een afstand tot de arbeidsmarkt (mensen met psychatrische problemen in het geval van De Prael, en mensen met autisme bij Swink).  

Bijna de helft van alle sociale ondernemingen in Nederland heeft het op deze manier verhogen van de arbeidsparticipatie als belangrijkste oogmerk, komt naar voren in een jaarlijks onderzoek van Social Enterprise NL, waar dit jaar 210 sociale ondernemingen meewerkten. Denk ook aan een bedrijf als CodeGorilla, een programmeerschool die zich richt op de opleiding en doorstroom van medewerkers naar andere werkgevers. 

Social Enterprise NL

Die nadruk op de arbeidsmarkt uit zich ook in het vaakst genoemde (32 procent) obstakel voor meer groei: samenwerking met gemeenten. “Een belangrijke verklaring hiervoor is dat een grote groep van de onderzochte ondernemingen zich richt op bieden van werk aan mensen met een arbeidsbeperking”, stelt Social Enterprise NL. “Hierbij zijn ze afhankelijk van de gemeente en met name de instroom van ‘mensen met aan afstand tot de arbeidsmarkt’ verloopt in veel gemeenten zeer stroef.”

De door Social Enterprise NL onderzochte bedrijven zijn relatief klein. De grootse groep (51 procent) heeft tussen de 2 en 10 mensen in dienst. Ook zijn de meeste relatief jong (80 procent is jonger dan 10 jaar, terwijl in het reguliere mkb 40 procent 10 jaar of langer bestaat. 

De omzet van de sociale ondernemingen (in de onderzoeksgroep) varieert enorm. Zo heeft ruim één op de drie een jaaromzet van boven de miljoen euro. Aan de andere kant draait een kwart van de sociale ondernemingen een ton of minder omzet per jaar. 

Werkgelegenheid

Sociale code
Sociale ondernemers kunnen ervoor kiezen om deel te nemen aan de Code Sociale Ondernemingen. Doorstaat de onderneming de screening van de Review Board, dan wordt de onderneming opgenomen in het publieke Register Sociale Ondernemingen.

De werkgelegenheid bij sociale ondernemingen groeide vorig jaar met 14 procent (Social Enterprise NL noemt helaas geen absolute aantallen). De belangrijkste reden is volgens de impactclub dat steeds meer klanten (consumenten en bedrijven) hun geld vaker spenderen op basis van maatschappelijke impact, waardoor sociale ondernemers meer mensen moeten aannemen.

Daarnaast zijn veel sociale ondernemingen bezig met het verhogen van de arbeidsparticipatie (48%), en is werkgelegenheid creëren een doel op zich. Tot slot investeren sociale ondernemingen hun kapitaal vaker in het bereiken van hun missie (en moeten zij extra mensen aannemen) in plaats van meer winst aan de aandeelhouders uit te keren.

Nog een paar opvallende feiten uit het onderzoek: 

– de werkgelegenheid bij sociale ondernemers groeide in 2018 met 14 procent.

– 42 procent van de sociale ondernemingen is winstgevend.

– 74 procent van de sociale ondernemingen zet zich actief in om andere organisaties te beïnvloeden om hun impact te vergroten.

– Dat doen ze bijvoorbeeld door andere bedrijven actief te benaderen om kennis te delen (56 procent) of te lobbyen bij de overheid (32 procent).

– 44 procent van de bedrijven werkt samen met een groot bedrijf (Zoals Closing the Loop en T-Mobile). Nog eens 53 procent van de ondernemingen ambieert dit. Een van de manieren om jezelf te promoten is via de Social Impact Market. Dit is een online platform waarop ondernemingen hun producten en diensten promoten aan inkopende organisaties (publiek en privaat).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– 48 procent van de ondernemers past zijn strategie aan op de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDG’s), of is van plan dit te doen.

Lees ook: 10 bedrijven die groeien dankzij medewerkers met een ‘rugzak’