Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is de gig-economy op zijn retour?

De gig-economy van Uber, Deliveroo en Lyft stond de laatste jaren sterk onder maatschappelijke druk. Californië stelt zelfs dat Uber-chauffeurs werknemers moeten worden. Is de branche nog te redden? Een overzicht van 10 jaar kluseconomie.

Die gig-economy, altijd is er wel weer iets te doen romdom deze vorm van werken, waarbij werknemers worden ingeruild voor freelancers. Aan de ene kant genieten ze alle vrijheid van de wereld, maar critici wijzen erop dat ze geen rechten hebben. Deze controversiële vorm van zakendoen kwam op in tijdens de recessie van 2008, toen de val van Lehman de wereldeconomie in de rode cijfers drukte. Er waren nauwelijks banen, dus een manier om meer mensen werk te geven was in die tijd gewenst. Uber kwam op, Lyft ontstond, we kregen Helpling, Deliveroo en sinds enkele jaren in Nederland het bedrijf Temper.

Kritiek

De branche is door de jaren heen ontzettend succesvol geworden. Zo had Uber in 2017 42 miljoen gebruikers en werd het aantal giggers in alleen al de Verenigde Staten geschat op zo’n 75 miljoen. Met het succes kwam echter ook de kritiek op de sector opzwellen: het gros van al die giggers zou immers onverzekerd en zonder pensioen op te bouwen te werk gaan. Bovendien: een taxi besturen of maaltijden met de fiets bezorgen, dat is toch helemaal geen ondernemerschap? Waarom kunnen dit soort banen niet gewoon op contractbasis?

Hugo de Koning van YoungCapital, an sich een gelover in de gig-economy, was onlangs zeer negatief over de praktijken van Deliveroo. “Het is een soort slavenhandel, het is stukloon”, zei hij tegen Sprout. Ondanks alle kritieken bleef de sector hip onder jongeren. Wie pakte er de afgelopen jaren niet een Uber of een Viavan? Deliveroo-koeriers sjezen iedere dag door de grote steden van ons land. Populaire popsterren zoals Beyoncé en Jay-Z namen ondanks hun doorgaans maatschappijkritische houding grote aandelenpakketten in Uber.

Keerpunt

Toch lijkt er nu een keerpunt voor de sector aan te komen. De staat Californië, waar belangrijke gig-bedrijven zoals Uber en Lyft vandaan komen, bepaalde deze maand dat Uber-chauffeurs gewoon werknemers moeten zijn. Het probleem voor een bedrijf als Uber is dat het concern waarschijnlijk om zal vallen als het iedereen in loondienst zou moeten nemen. Het hele businessmodel valt dan immers om en het bedrijf maakt nú al geen winst, net als Lyft en Deliveroo. Het doet de vraag oprijzen of we hier niet gewoon te maken hebben met een branche vol financiële zeepbellen. Alhoewel, zeepbellen: met de beurskoersen van Uber en Lyft gaat het sinds hun IPO ook ronduit belabberd.

De vraag is dus: hoe nu verder? Zal de branche tegemoetkomen aan de eisen van critici en met vernuftig pivot-werk tóch de weg omhoog vinden? Of gaan bedrijven als Uber en Lyft uiteindelijk ten onder aan negatief sentiment? De laatste trend is in ieder geval dat er steeds meer parttime giggers zijn en steeds minder fulltime giggers. Het lijkt er dus op dat gig-werkers zelf zijn gaan inzien dat gig-werk geen ideale fulltime-activiteiten zijn.

In onderstaande infographic van Online Schools Center staat de gehele geschiedenis van de gig-economy, inclusief talloze marktcijfers. Is de gig-economy nog wel de economie van de toekomst, of eerder die van het verleden?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto boven: Getty.