Hoe techbedrijven uitgroeiden tot de grootste merken ter wereld

apple logo oud.jpg

Ooit was Coca-Cola het belangrijkste merk ter wereld, maar anno 2019 leggen de Amerikaanse obesitaskoningen het af tegen big tech. Apple, Google, Amazon: dát zijn de merken waar het anno jetzt om draait.

Dat blijkt uit onderzoek van Interbrand, dat keek naar de merkwaarde van bedrijven. Dit is, komt ‘ie, de “netto contante waarde (NPV) of de contante waarde van de inkomsten die een merk naar verwachting in de toekomst zal genereren”. Oftewel, de daalders die je als onderneming met je merk kunt verdienen.

Apple grootst

Stond Coca-Cola in 2001 nog op nummer 1 in de ranglijst der merkwaarde-connaisseurs, anno 2019 zijn de suikerdrank-propagandisten weggezakt naar de vijfde plaats. De merkwaarde van Apple, Google, Amazon en Microsoft is tegenwoordig vele malen groter. Die van Apple is met 234 miljard dollar het grootst. Google volgt met een merkwaarde van 168 miljard dollar en die van Amazon is 125 miljard dollar.

De visueel ingestelde ras-kapitalisten van Visual Capitalist vonden het een goed idee om deze langlijst om te vormen tot een bewegende infographic, en wij vonden het een goed idee om die hieronder nog eens te delen. De neergang van Coca-Cola gevisualiseerd in een gifje, kan het nog mooier?

Big tech, infographic

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl