Tesla is meer waard dan Ford en GM samen. Hoe kan dat?

Elon Musk in China (Getty)

De beurswaarde van Tesla is hoger dan die van Ford en General Motors bij elkaar. En dat terwijl Tesla een fractie maakt van het aantal auto’s dat Ford en GM produceren. Hoe is dit mogelijk?

Het gaat Elon Musk eindelijk voor de wind met Tesla. Na jaren van slechte cijfers en een productiehel, stijgt de waardering van zijn producent voor elektrische auto’s opeens exponentieel. Tesla is nu zelfs meer waard dan autoreuzen Ford en General Motors bij elkaar.

Om precies te zijn: Tesla heeft een beurswaarde van meer dan 100 miljard dollar, terwijl GM’s waardering stokt op zo’n 50 miljard en Ford niet verder komt dan 36 miljard dollar. En dat terwijl Tesla in 2019 nog geen 200.000 auto’s leverde in de VS, terwijl er van Ford en GM gezamenlijk meer dan 5 miljoen wagens naar klanten gingen.

Productierecord

Hoe kan dit? Dat wilden ze weleens weten bij zakenblog Visual Capitalist. Het heeft allereerst te maken met de goede cijfers die Tesla recent toont. Maakte het bedrijf in het eerste halfjaar van 2019 nog 1,1 miljard euro verlies, in het derde kwartaal maakte Tesla een winst van 143 miljoen dollar. Ook rolde er een recordaantal van 97.000 auto’s van de band. In Q4 wist Musk dit zelfs nog eens te overtreffen met een productie van 112.000 auto’s.

Deze resultaten zijn deels te verklaren door de voltooiing van Tesla’s Gigafactory 3, afgelopen oktober in China. Nooit eerder had een autobedrijf een fabriek in China geplaatst zonder samen te werken met een lokale partner. De fabriek, die in 10 maanden is gebouwd, zorgt volgens Tesla bovendien voor 65 procent lagere productiekosten.

Hoogste kwaliteit

Daarnaast blijven de Tesla-auto’s kwalitatief het sterkst van alle EV’s, zo blijkt keer op keer uit onderzoek. In de Model S en Model 3 kun je ruim 500 kilometer rijden totdat je auto weer aan de lader moet. Zover zijn andere producenten nog lang niet. Logisch, want Musk stortte zich al veel eerder op deze markt en heeft daarom een voorsprong op de rest.

Tot slot, zo beargumenteert het zakenblog, zorgt Musk ook door zijn persoonlijkheid voor gratis Tesla-reclame. Hier zit inderdaad wat in: Musk is een ware rockstar-entrepreneur en alles wat hij doet, wordt door de media met grote interesse gevolgd. Dit kan ook verkeerd uitpakken: zijn tweet met het voornemen om Tesla van de beurs af te halen (wat hij vervolgens niet deed), heeft hem bijvoorbeeld veel gedoe opgeleverd.

Moordende concurrentie

Het gaat dus lekker met Tesla. Eindelijk, zal Musk denken, maar tijd om achterover te leunen met zijn vriendin Grimes is er nog niet bij voor de ondernemer. De concurrentie volgt Musks stappen op de voet: vrijwel alle grote autocorporates leveren inmiddels elektrische auto’s. Ter illustratie van hoe mainstream het fenomeen is geworden: er verschijnt dit jaar zelfs een elektrische Opel Corsa. 

De concurrentie lijkt de stappen van Tesla in het goedkope productieland China tevens te volgen. Zo verwacht Volkswagen in het najaar twee grote fabrieken voor EV’s in China te openen, samen met een lokale partner. 

Kortom, de strijd is nog niet gestreden en het blijft spannend voor Tesla. Toch, Tesla is het nieuwe decennium met een mooie voorsprong begonnen. het is een sign of the times, want de jaren ‘20 worden zonder twijfel het decennium van de elektrische auto – om die voorspelling te doen, hoef je geen Nostradamus te heten.

Tesla

Foto boven: Elon Musk op bezoek in China (Getty).

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl