Zo gigantisch groot is Amazon geworden

Pakket van Amazon.com

Amazon is een rupsje nooitgenoeg dat met een blitzmobiel van BHAG naar BHAG sjeest. Zien is doen geloven, dus kijk hoe reusachtig groot de e-commerce-boer van Jeff Bezos is geworden.

Pieter Zwart maakte deze week bekend naar Duitsland uit te breiden met zijn webwinkel Coolblue. Echter, juist in Duitsland is het almachtige Amazon larger than life. Toen Sprout Zwart vroeg of dat hem niet van zijn plannen weerhield, reageerde de ondernemer nors: ‘Ik laat me niet leiden door de agenda van Amazon.’

Een nobel streven voor een online kruidenier uit Nederland, maar eenvoudig is het niet. Amazon-man Jeff Bezos lijkt alle boekjes over blitzscaling gelezen te hebben en zijn bedrijf groeit dan ook razendsnel in de richting van een monopolist. De Rolls-Royce der concurrenten, dus.

1,4 biljoen

Onderstaande infographic van Visual Capitalist laat mooi zien hoe groot Amazon wel niet is. Amazon is momenteel 1,4 biljoen dollar waard (and counting, dankzij de coronacrisis). Dat is even veel de waarde van Walmart, The Home Depot, Target en zes andere spelers van formaat samen.

Dat Bezos de blitz het afgelopen decennium goed te pakken had, blijkt uit het figuurtje eronder. Terwijl de online gigant in 2010 nog ruim de helft minder waard was dan Walmart, is Amazon anno 2020 bijna vier keer zo groot in waarde. Het bedrijf streeft al zijn concurrenten voorbij, en Bezos houdt het gaspedaal stoïcijns ingedrukt.

Wordt het tijd om Amazon op te breken? Nu het bedrijf monopolistische trekjes begint te krijgen, zal deze vraag nog vaak geopperd worden in het publiek debat. Nu ‘de agenda van Amazon’ heeft bepaald dat het bedrijf sinds begin dit jaar ook in Nederland actief is, mag Zwart zijn borst in ieder geval opmaken voor een retailoorlog die zelfs op twee fronten gevochten wordt: Duitsland en Nederland.

Nederland

Volgens Amazon-kenner Rishi Kartaram zal de bezem er ook in Nederland goed doorgaan vanwege Amazon. ‘In een aantal stappen zal Amazon zich ontwikkelen tot een groot probleem voor Nederlandse partijen’, zei hij eerder dit jaar tegen Management Team.

‘In 2021 zullen Bol.com en Coolblue met hun leveranciers moeten heronderhandelen. Omdat Amazon de prijzen zo laag houdt, zullen ook Bol en Coolblue hun prijzen zo sterk mogelijk moeten verlagen. Dat gaan ze vervolgens bij de merken neerleggen. Zo krijg je een negatieve prijsspiraal, waarbij de prijzen van iedereen onder druk komen te staan.’

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!