Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25.000 voor handschriftsoftware

Manon van Essen (24) was vorige week één van de drie winnaars van businessplanwedstrijd New Venture. Met de 25.000 euro die ze won gaat ze de consumentenmarkt op met Handwriter.

Mensen houden nog steeds van handgeschreven kaartjes, ontdekte Manon van Essen drie jaar geleden in haar stageonderzoek van de studie Communicatie. Alleen: met de opmars van digitale kaartjes verdwijnt die personal touch van een onregelmatig, met liefde neergekrabbelde boodschap. Is daar een oplossing voor, vroeg ze zich af. In haar zoektocht stuitte Van Essen op het failliete bedrijf PrintPersonal.

Samen met haar vader – directeur van de Nederlandse vestiging van Frama Group – kocht ze de inboedel van het bedrijf op en startte door. Ze studeerde af op haar eigen bedrijf en ontwikkelde Handwriter: software voor digitale handschriften met evenveel variatie erin als een echt handschrift. Zo is bijvoorbeeld niet elke letter a hetzelfde, en staan letters op verschillende afstand van elkaar. Er is een serie voorgeprogrammeerde handschriften, en mensen kunnen hun persoonlijke schrift laten digitaliseren.

Launching customers waren onder andere Greetz en PostNL, die de software white label gebruiken om consumenten een kaart te laten maken die eruit ziet alsof hij handgeschreven is. Daarnaast maken marketingbureaus en grotere webshops gebruik van de software voor reclamemateriaal, banners, kaartjes bij bestellingen et cetera.

App

Maar Van Essen wilde meer: in september komt ze met een versimpelde, goedkope tool op de markt om een bredere markt te bedienen. “Tot nu toe waren we vooral voor grotere bedrijven beschikbaar, omdat we de software op maat maakten en passend in de huisstijl van bedrijven”, legt ze uit. “De nieuwe tool is beschikbaar voor twintig euro per maand, dat is voor veel meer partijen te betalen. Daarmee willen we de Adobe voor handschriften worden.” Handwriter mikt op alle marketingbureaus en drukkerijen, en streeft ernaar om tweehonderd licentiehouders te hebben voor het einde van het jaar.

Dat ze New Venture won was voor Van Essen een grote verrassing. “De jury had me hele pittige vragen gesteld, toen ik na mijn pitch wegliep wist ik echt niet of ze me zouden laten winnen”, vertelt ze. “Maar ik ben heel blij met het geld en de coaching die ik heb gehad vanuit New Venture, want dat heeft tot hele nieuwe inzichten geleid.” Met het prijzengeld gaat Van Essen naast de b2b-markt ook de b2c-markt op. Dat vereist nog flink wat ontwikkelwerk, want volledig automatisch iemands handschrift digitaliseren lukt nu nog niet. Mensen moeten twee A4’tjes vol schrijven, en daarna is handwerk nodig om foutjes te corrigeren. Dat moet verbeterd worden, zodat consumenten met een smartphone app een geschreven tekst op een half A4’tje kunnen scannen en dan binnen een paar minuten hun handschrift digitaal hebben. Van Essen heeft er alle vertrouwen in. “Ik weet inmiddels: als je er maar hard genoeg voor werkt, kun je alles bereiken.”

Naast Handwriter hebben InterACT en Vemble gewonnen in de finale van NewVenture. Sit & Heat won de publieksprijs.