Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bij ons in de BV-winnaar zet accelerator op

'Bij ons in de BV'-winnaar Greetinq ging bijna failliet, maar Arthur Tolsma (32) kon zijn bedrijf nog verkopen. Nu, een levensles rijker, stort hij zich op zijn passie ondernemers te helpen. Hij wil dat Rotterdam net zo'n webindustrie optuigt als Amsterdam.

Met een perfecte pitch en een op het oog goede businesscase werd Tolsma drie jaar geleden de terechte winnaar van tv-competitie ‘Bij ons in de BV’. Onder hoede van de Delftse incubator Yes!Delft introduceerde hij ‘voicemail 2.0’: een dienst die verschillende voicemails kan leveren aan verschillende bellers. Een voicemail voor je vriendin moet namelijk anders klinken dan een voicemail voor je vrienden, familieleden of businesspartners, zo stelde het bedrijf. Maar ondanks de publiciteit en prijs kwam Greetinq niet in een groeiversnelling. Sterker nog, het bedrijf ging zelfs bijna failliet. Uiteindelijk wisten Tolsma en zijn compagnons Richard Stronkman en Ruben van Eijnatten toch een som aan het avontuur over te houden: vorige maand kocht de Nederlandse MTTM Group de service op.



Wijze lessen


Tolsma vertelt Sprout dat hij veel van zijn Greetinq-tijd heeft geleerd. Ten eerste kwam hij erachter dat hij maar weinig van marketing en sales afwist. “Ik was heel erg op het product gericht, en te weinig op de klant. Van het hele salesproces begreep ik maar weinig. Van het attention-interest-desire-action-model (AIDA-model) had ik bijvoorbeeld nog niet eens gehoord.” Terugblikkend ziet hij dat alleen de eerste twee stappen, het genereren van aandacht en het wijzen op de waarde van het product, goed waren gelukt. “Maar de stappen daarna… mensen echt achterna zitten en een handtekening van ze krijgen, daar was ik niet goed in.”


Verder onderschatte hij ook de belangrijke positie van telecomoperators. “Ik en mijn investeerder (Tobias Walraven, red.) hebben aanvankelijk wel telecomoperators benaderd. Maar KPN zei bijvoorbeeld: ‘We gaan net een nieuw voicemailsysteem hier uitrollen, kom maar over een half jaar weer terug. We wilden daar niet op gaan wachten en zijn ons toen direct op de consument gaan richten.” Maar die strategie bleek qua infrastructuur toch een te lastige en dure operatie, waarna de ondernemer zich daarna weer tevergeefs tot de telecomperators wendde. “Maar sinds een maand heeft KPN Hi een vergelijkbare dienst”, aldus Tolsma, die bovendien ziet dat er in Amerika inmiddels een identieke dienst bestaat: YouMail.


‘Behoeden voor mijn fouten’


Een andere weeffout in de bedrijfsvoering van Greetinq was misschien wel dat Tolsma nog een andere grote passie in zijn leven heeft: het begeleiden van ondernemers. Sinds 2010, een half jaar nadat hij ‘Bij ons in de BV’ won, was Tolsma namelijk wekelijks nog maar één à twee dagen in dienst voor zijn onderneming. De rest van zijn tijd bestad hij aan het geven van pitchtrainingen en het doceren van ‘innovatief ondernemerschap’ op de Hogeschool Windesheim.


Sinds mei is hij actief betrokken bij Rotterdam Internet Valley. Dit initiatief van Stadsontwikkeling Rotterdam, Rotterdam Internet Exchange, Ziggo Zakelijk en Bytesnet Rotterdam ondersteunt lokale internetstartups met onder meer coaching en ict-diensten. Het project wordt gefinancierd door de Gemeente Rotterdam en De Europese Unie. In de promotekst op de site herken je zijn eigen ondernemersprofiel: sommige ‘ondernemers hebben teveel focus op de technische zaken, en letten te weinig op de business kant om groot te worden. Daarom ondersteunen wij zowel op technische als op business zaken, zodat jij sneller succesvol kan worden!” Tolsma: “Ik wil graag lokale ondernemers behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt en mijn ervaring met ze delen. Voor de internetindustrie was er hier nog niet zo’n loket.”


Rotterdam versus Amsterdam


Omdat Rotterdamse organisaties stakeholders in het project zijn, positioneert Rotterdam Internet Valley (R-iV) zich graag als uitdager van de Amsterdamse internetindustrie. Volgens Tolsma en R-iV-directeur Geerten Eijkelboom is er geen reden te bedenken waarom Rotterdam niet net zo’n bruisend vat voor internetstartups kan worden. “Aan onze werkmentaliteit ligt het niet. We weten hier toch wat meer van aanpakken dan in Amsterdam. We moeten hier alleen iets groter gaan denken, we denken nog te down-to-earth.” Rotterdam Internet Valley wil toewerken naar één grote community van ondernemers, die makkelijker aan goede programmeurs, kennis, faciliteiten en investeerders kan komen. “Nu ben ik wel eens bang dat afgestudeerde programmeurs in de regio Rotterdam te snel naar Amsterdam kijken voor het vinden van werk.”


R-iV heeft momenteel ruim 10 Rotterdamse startups aan zijn organisatie verbonden en lanceert ook events voor de lokale internetondernemer, waaronder zeer binnenkort de ‘R-iV Challenge’. Het kan in ieder geval tot 2015 op subsidie rekenen.