'De consument is een sterke lobby'

De aarde zit met de mensheid opgescheept, dus laten we daar het beste van maken. Dat was de boodschap van Michaël Wilde van groente- en fruitbedrijf Eosta. Tijdens de Groen Succes Live-sessie in december zette hij uiteen hoe duurzaam ondernemen er volgens hem uit moet zien. 

Eosta is vooral bekend van haar Nature & More-lijn, waarbij consumenten direct kunnen zien bij welke biologische teler zijn appel of boerenkool vandaan komt. Het bedrijf verhandelt groente en fruit in met name Nederland, Duitsland, Scandinavië en Frankrijk, met een jaaromzet van 80 miljoen euro. 

Wilde zette uiteen hoe Eosta duurzaamheid benadert. Bijvoorbeeld door aandacht te vragen voor bijensterfte. “Door gebruik van pesticiden in de landbouw raakt het navigatiesysteem van bijen ontregeld, waardoor ze de weg kwijt raken en sterven”, vertelt Wilde. “Daarom hebben we onder meer 400.000 zakjes met bloemzaad verspreid.” Eosta probeert weg te blijven bij de negatieve verhalen over gangbare landbouw. “We willen geen welles-nietesdiscussie over wat goed is voor de aarde en wat niet. Bovendien hebben zij een sterke lobby, met veel financiële backup. Wij niet. De consument is onze lobby. En die lobby wordt gelukkig steeds sterker. Kijk maar eens naar de plofkip. Door invloed van de consument verdwijnt die uit steeds meer winkels.”

Wilde gelooft sterk in transparantie. “Er is geen duurzaamheid zonder transparantie”, vertelde hij zijn toehoorders. "Deel je dilemma’s over duurzaamheid. Het is niet erg als je nog niet weet hoe je moet verduurzamen, maar wacht niet af tot er dichtgetimmerde regels voor zijn. Nu al kun je zoveel doen.”

Voorafgaand aan het betoog van Michaël Wilde vertelde Enecodirecteur Business Barth de Klerk over de zoektocht van het energiebedrijf naar het businessmodel van de toekomst. Hij schetste de overgang van een centrale energielevering zoals we die nu nog kennen naar en decentrale, zelfvoorzienende energiemaatschappij. “Consumenten zullen straks veel zelf opwekken en terugleveren. De rol van het energiebedrijf gaat drastisch veranderen. Hoe die eruit gaat zien, dat weten we ook nog niet”, gaf hij toe. “Maar er zal zeker een rol voor het energiebedrijf weggelegd zijn.”

De Groen Succes Live-sessie was de vierde in een reeks, gebaseerd op de gids Groen succes. Ondernemers en managers met interesse in duurzaamheid en groen ondernemen leren hier meer over deze materie.