Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Delftse start-up maakt BMW-rijden mooier

De Nederlandse start-up DeLight heeft een mooie klant binnengehaald: BMW gaat het entertainmentsysteem van zijn auto's naar een hoger niveau tillen met de 3D-software uit Delft. 

BMW blijft sleutelen aan de mogelijkheden om zijn berijders met multimedia te verwennen. Het i-Drivesysteem – met de bekende knop tussen de voorstoelen – biedt al uitgebreide mogelijkheden om navigatie, video, audio en web te gebruiken. Dankzij de technologie van DeLight Interactive Solutions, een spin-off van de TU Delft, kan het daar nog wat snufjes aan toevoegen. 

Comfort

BMW heeft korte lijntjes met de TU Delft: nota bene designchef Adrian van Hooydonk himself is een alumnus. Maar Van Hooydonk gaat weer niet over de afdeling van de ook al Delftse industrieel ontwerper Irene Kamp, die bij de comfortafdeling van BMW promoveert op de mogelijkheden om het welbevinden van passagiers te vergroten. Via een TU-professor kwam zij in contact met DeLight. “De kennis van BMW op het gebied van auto’s en de expertise van DeLight op het vlak van 3D-software en –projectietechniek bleek een mooie match,” zegt ze.

3D visualisatie

DeLight is namelijk specialist in 3-D visualisatie: het verkoopt software om  3D-ontwerpen te maken voor presentaties. Dat is op zich niets bijzonders, maar het Delftse bedrijf gaat een stap verder door die beelden te projecteren op de omgeving volgens het principe van de augmented reality. Oprichters Frans van Duijnen en René Elstgeest mikken daarmee op productontwerpers en architecten die klanten een goede indruk willen geven van een op maat ontworpen interieur of stoel, voordat ze die daadwerkelijk bouwen. Een 3D-projectie zegt immers meer dan duizend schetsjes.

Patentaanvraag

Met name in dat laatste bleek BMW bijzonder geïnteresseerd. Aanvankelijk leken de mogelijkheden voor spectaculaire presentaties op beurzen of om het ontwerproces te versnellen al aanlokkelijk. Gaandeweg de brainstormsessies bedachten BMW en de Delftse ontwerpers echter dat de 3D-techniek ook interessant kon zijn om het entertainmentsysteem voor de achterbankpassagiers te verlevendigen. En meer willen ze er ook absoluut niet over zeggen. “Wat we bedacht hebben, is onderdeel van een patentaanvraag. Zolang die loopt, kan ik er helaas weinig over kwijt,” zegt Kamp vanuit München.

Camera’s

Het entertainmentsysteem speelt een belangrijke rol in de mate waarin bestuurder en passagiers zich lekker voelen in een auto, weet BMW. Een gezamenlijk ontwikkeltraject heeft geresulteerd in het inbouwen van camera’s en door deLight ontwikkelde software in een BMW. Die staat nu bij BMW in München, waar de toepassing verder wordt verfijnd. Kamp heeft goede hoop dat het concept in 2014 geschikt is gemaakt voor serieproductie. 

Automatisch rijden

Comfort gaat natuurlijk over de stoelen en de klimaatbeheersing, maar de toekomst maakt veel meer mogelijk, legt Kamp uit. “De comfortbeleving en het plezier van de inzittenden is een ruimer begrip geworden: het gaat om welke activiteiten ze onderweg wensen uit te voeren, wat er op dat gebied allemaal mogelijk is. Naarmate de bestuurder steeds meer rijtaken uit handen worden genomen, moeten we ook op zoek naar hoe die de tijd kan besteden om een rit zo aangenaam mogelijk te maken.” Op 21 mei promoveert Kamp op haar onderzoek. 

Product

Ook Frans van Duijnen mag niets toevoegen aan wat BMW kwijt wil over de noviteit. “De concurrentie in de automotive is ook zeer hevig.” BMW is wel een mooie klant, waaraan Delight maatwerk heeft geleverd, net als aan TNO, dat de software inzet om met klanten fabrieken in te richten. Naast het maatwerk heeft Delight deze week ook een standaardproduct klaar. “De website is net live gegaan, de software is gratis te downloaden maar na verloop van tijd moet er wel voor worden betaald.”

Marketing

Nu DeLight behalve een maatwerk- ook een productbedrijf is geworden, is het hoog tijd voor marketing en sales. Van Duijnen is op zoek naar investeerders die de groei van zijn bedrijf kunnen stimuleren met een financiële injectie. “We zitten hier natuurlijk mooi bij Yes!Delft, maar we worden niet gepamperd. De contacten met de andere Yes!Delftgebruikers leveren veel suggesties en ingangen op, maar we moeten echt zelf op zoek naar kapitaal.”

Lees ook het artikel over technologische toppers bij YES!Delft