Deze Nederlandse bedrijven vernieuwen de fiets

fiets dashmote

Van elektrische fietsen tot kunststofbikes, deze vijf Nederlandse bedrijven geven het stalen ros een upgrade.

1. QWIC

Een schets van de electrische QWIC fiets

Opgericht: 2006
Ondernemers: Taco Anema en Michiel Hartman

Om de oerhollandse fiets een upgrade te geven, haalden QWIC-oprichters Michiel Hartman en Taco Anema hun inspiratie uit China. Daar zag Hartman in 2004 al de potentie van de elektrische fiets. En die upgrade om sneller over de weg te scheuren, daar zag hij heel wat problemen mee worden opgelost: files, luchtvervuiling en geluidsoverlast. De eerste eigen exemplaren importeerden de ondernemers uit China, zelf bouwden ze er nog een uitneembare accu in en zo gingen ze de markt op. Hun boodschap om de fietsenwereld te vernieuwen sloeg aan bij de eerste 27 fietsenwinkels die de QWIC’s aan hun assortiment toevoegden. Tien jaar na de oprichting verkoopt het bedrijf handgemaakte e-bikes in de prijsrange van 1500 tot 2900 euro. Bij onder meer betere accu’s kunnen daar nog wat extra kosten bijkomen. 

Lees ook: Zo moderniseerde QWIC de fiets

2. Dutchfiets

dutchfiets goed

Opgericht: 2015
Ondernemer: Johannes Alderse Baas

Voor zijn studie Werktuigbouwkunde zette Johannes Alderse Baas de eerste schetsen van 'zijn' duurzame fiets. Door geen metaal maar gerecycelde kunststof te gebruiken voorkomt hij roest en is het nog relatief goedkoop ook. Om van het idee een eerste product te maken, had Alderse Baas drie jaar nodig: halverwege juni 2016 werd de fiets goedgekeurd voor de openbare weg. Behalve dat de fiets niet kan roesten heeft deze nog een groot gebruiksvoordeel: er is geen ketting. Ook de verlichting is helemaal geïntegreerd. Voor de crowdfunders kostte deze tweewieler vanaf 295 euro. Baas levert hem nu vanaf 1000 euro ex. btw aan met name zakelijke klanten.

3. VanMoof

vanmoof

Opgericht: 2008
Ondernemers: Taco en Ties Carlier

Oké, een startup kunnen we VanMoof 8 jaar na oprichting eigenlijk al niet meer noemen. Zeker is wel dat de gebroeders Taco en Ties Carlier al jaren bezig zijn om het klassieke beeld van de fiets aan te pakken. Met hun smart bike verkopen ze modieuze, elektrische fietsen. 

Geen gehannes meer met losse fietssloten: deze vervoersmiddelen ontgrendel je met je vingeradruk. Als iemand dan tóch je stalen ros weet mee te nemen, dan volgt een ingebouwd gps-systeem het gespuis. Fietsen als Nederlandse aangelegenheid vinden deze jongens maar onzin: hun brand stores zitten in Taipei, Brooklyn, Berlijn en thuisstad Amsterdam. Deze überhippe en steeds vaker elektrische fietsen koop je vanaf 600 euro. 

Lees ook: Zo maakt VanMoof de elektrische fiets überhip

4. Mokumono

mokumono

Opgericht: 2014
Ondernemers: Bob en Tom Schiller

'Made in Holland' is geen veelvoorkomend onderdeel van de salespitches bij startups. Mokumono-oprichters Bob en Tom Schiller denken daar anders over: zij brengen de complete productie van fietsen terug naar Nederland. Het idee van de tweelingbroertjes begon voor Bob Schiller als afstudeerproject van de Design Academy Eindhoven. Door het bouwproces te benaderen als dat van een auto krijgen de broertjes het voor elkaar om robots al het werk te laten doen. Ruwweg bestaat het frame uit twee aluminium platen die tegen elkaar aan worden geperst. Sinds de zomer van 2018 is de Delta vanaf 1690 euro te koop. Voor dat geld moet je wel zelf trappen.

5. Spaac

 

spaac.jpeg

Ondernemers: Jurrit Hollands en Jos Ramselaar

Met de elektrische Spaac-fiets moet je 'surfen door de stad'. Zo zetten oprichters Jurrit Hollands en Jos Ramselaar de naar eigen zeggen ideale stadsfiets in de markt. Door loshangende onderdelen in het frame in te bouwen is het een robuust geheel. De eerste 15 tweewielers leverde Spaac Motorized Bicycles aan crowdfunders, via een zelfgebouwd platform. De fietsen om te surfen door de stad gaan vanaf 3190 euro over de toonbank.  

Lees ook: 10 merken fietsen 'm erin

Foto opening: Dashmote

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl