Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse ondernemers groeien op gadgetbeurs CES

Het is de grootste technologiebeurs van de wereld: de CES in Las Vegas. Hét moment om jouw product of dienst aan de man te brengen. Maar hoe kom je daar als Nederlandse startup terecht? En levert het nou ook echt wat op?

Het is dringen bij de zelf gekluste stand van de jongens van Beam, een beamer die je in elke lichtfitting kan schroeven. “We staan opgenomen in één van de rondleidingen”, vertelt Thomas de Wolf. “Ineens komt er zo’n groep met iemand met een vlaggetje, de rest heeft oordopjes in om de audiotour te kunnen horen. En dan staan ze ineens allemaal bij ons.”

Beam staat in de zogeheten Eurekahal van de CES. In deze ruimte geen grote stands, gelikte presentaties en lekkere beursbabes. Hier verzorgen de jonge ondernemers uit alle hoeken van wereld hun pitch met vaak niet meer dan een laptop, een protype en een banner. De startup-scene wordt steeds belangrijker op de CES. Vijf jaar geleden waren het er 94, nu staan er 500 opgepropt in de volle, warme Eurokahal. 

Kickstarter

Het is hard gegaan met Thomas de Wolf en Don Molenaar sinds ze in april vorig jaar bijna 8 ton ophaalden voor hun project op Kickstarter. De Beam is zo vormgegeven dat hij als schermerlamp in een gewone fitting past. Je kunt er thuis films mee op de muur projecteren of de vakantiefoto’s beamen op je keukenttafel. Van het geld dat ze ophaalden lieten ze in China 2.000 beamers produceren.

Die zijn er volgens Don Molenaar bijna doorheen. “Het slaat ontzettend aan. We hebben er nog zo’n 50 over. In maart komt we onze tweede serie van 3.000 stuks.” 

Netwerk

De twee ondernemers hebben zich ingeschreven voor de CES om hun netwerk flink uit te breiden. ‘Om hier te komen is een kwestie van gewoon betalen. Het is uiteraard Amerika dus je moet overal voor betalen. Maar het is de investering dubbel en dwars waard. “Hele interessante connecties maak je hier. Distributeurs, retailers, mogelijke business partners van McDonalds tot Adidas. Het gaat echt alle kanten op.”

Thomas de Wolf vult aan: “En je komt in aanraking met Amerikaanse investeerders. Die reageren allemaal erg enthousiast.” Beam heeft onlangs nog een miljoen aan investering opgehaald maar om goed gas te kunnen geven moet daar nog wel een miljoen bij dit jaar.

De Wolf: “In Nederland gaat dat echt heel moeilijk merken we. Investeerders stappen liever in software dat makkelijk opschaalt dan in een fysiek product als de onze.”

La France

Een paar gangen verderop staat Guus Frericks met zijn Franse startup Blinksight. ( www.blinksight.com ) Frericks is goed verscholen voor het Nederlandse journaille. Hij staat namelijk met z’n startup midden tussen rijen vol La French Tech. Volgens Frericks zijn het er dit jaar ruim 200. Elke stand is uitgerust met een rode Franse haan.

De Franse minister Fleur Pellerin was twee jaar geleden ook op de CES en besloot Frankrijk op de kaart te zetten als startup-land, vertelt Frericks. De Franse overheid betaalt daarom dit jaar een deel van de kosten, waardoor twee deelnemers voor een pakket met vliegentickets, standplek, hotel en presentatietraining maar 5.000 euro hoeven te betalen. “Daar hoefden we niet lang over na te denken.”


Stephane Mutz en Guus Frericks

Frericks, ook medeoprichter van Startupbootcamp HighTechXL in Eindhoven, werkte jarenlang onder andere voor Philips in Frankrijk en ontmoette daar Stephane Mutz. Samen ontwikkelden ze een dienst waarbij in gebouwen heel nauwkeurig posities bepaald kunnen worden.

“GPS werkt niet in gebouwen. Wij zetten een soort van satelliet in gebouwen neer waardoor je bijvoorbeeld precies weet waar je goederen zijn in je logistieke centrum of waar precies de heftrucks rijden.” 

De dienst werkt op ultra-wideband, een nieuwe draadloze technologie, waarmee een grote hoeveelheid gegevens bij hoge snelheid verzonden kan worden. “Wij praten nu met een partij als Caterpillar. Stel dat alle heftrucks straks zelf rijden: dan moeten ze precies van elkaar weten waar ze rijden in een loods.”

Investeerders

Frericks is vooral op de CES om in contact te komen met investeerders. “Hier staan vergroot onze zichtbaarheid. In Nederland is de cultuur zo anders. Kapitaal aantrekken is echt heel lastig.”

Blinksight is op zoek naar een flinke kapitaalinjectie van 10 miljoen. “We hadden gisteren ineens investeerder Vinod Khosla hier staan. Dat geloof je toch niet! Ik vind hem fantastische en volg hem al jaren. En die staat hier dan heel geïnteresseerd te vragen wat wij nou precies doen.’ (Khosla is een Amerikaanse-Indiase zakenman, een van de oprichters van Sun Microsytems en – volgens Forbes – miljardair. )

Dus de moeite, de CES? Frericks wil er nog wel wat over kwijt: “Neelie Kroes moet weten dat Frankrijk hier in vol ornaat staat. Dat moeten wij nou ook doen. Ik kan zo 30 startups oplepelen die het hier heel goed zouden doen.”