Deze Tesla van de Noordzee geeft vissers nieuwe hoop

Een innovatief en zuinig visserschip geeft Nederlandse vissers hoop in barre tijden. Het in Nederland geproduceerde vaartuig is ook een potentiële exportkampioen, blijkt uit bestellingen uit Frankrijk.

De Nederlandse visserijvloot is flink verouderd, met een gemiddeld leeftijd van 30 jaar per schip. Daarmee zijn veel schepen zo’n beetje afgeschreven en nemen de onderhoudskosten toe. Oftewel, hét moment waarop ondernemers de enorme investeringsbeslissing van een nieuw vaartuig nemen.

Een cruciale vraag is hoe snel een ondernemer die investering kan terugverdienen, zodat ook een banklening netjes op tijd terugbetaald kan worden. Naast strikte visquota en hoge brandstofprijzen krijgen vissers ook te maken met strengere CO2-wetten.

Investeren

Noordzeevissers Hendrik Romkes en Klaas Kramer merkten een paar jaar geleden dat geld verdienen in de viswereld bijna onmogelijk wordt. Onder de noemer Stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) stortten zij zich op de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam, schip: de MDV-1. Zelf investeerden zij 3 miljoen euro in het project. 

Het baanbrekende schip, waarmee bijvoorbeeld op tong en schol wordt gevist, vaart dankzij een deels elektrische aandrijving en een zeer hydrodynamische boeg (met veel minder golven). Dat zorgt voor 60 procent brandstof- en CO2-besparing ten opzichte van vergelijkbare schepen. Was voor 1 kilo vis eerst gemiddeld 4 liter brandstof nodig, het nieuwe vaartuig heeft aan 0,5 liter genoeg.

Ook het aanschafbedrag ligt met 4,5 miljoen euro per schip iets lager dan dat van traditionele visserschepen, die een gemiddeld prijskaartje van 5 miljoen euro hebben. Aan boord zorgt een geautomatiseerde, snelle visverwerking ervoor dat de vis langer vers blijft.

Bestellingen

Na 3 jaar testen, werden afgelopen jaar de eerste bestellingen afgeleverd. De bouwers van het schip, scheepswerven Hoekman (Urk) en Padmos (Stellendam), hebben hun handen vol aan orders uit binnen- en buitenland, vertellen zij maandag in het Financieele Dagblad. Voor de Franse markt werden tot nu toe zeven exemplaren afgeleverd.

Alle gehoopte kostenvoordelen zijn gerealiseerd, zegt een medewerker van Masterplan Duurzame Visserij in de krant. “Niemand kan er nog omheen. Dit schip heeft de toon gezet.” 

Voor dit jaar staat een vernieuwde versie op stapel. Daarbij wordt onder meer de machinekamer verplaatst naar het voorschip en de visverwerking en opslag meer naar achteren, mede om het transport van de vis korter te maken. 

Een volgende stap zou een volledig elektrisch schip kunnen zijn. Zo wordt in Noorwegen naar verwachting volgend jaar ‘s werelds eerste volledig elektrische (en autonoom varende) containerschip in gebruik genomen. De Turkse producent Elkon (onderdeel van het Nederlandse RH Marine) levert nu al jaarlijks tientallen elektrische schepen af aan klanten.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl