Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eerste hulp bij weerstand tegen duurzaamheid

Jij gaat voor duurzaam, maar je omgeving ziet beren op de weg. Met deze tips verander je de weerstand in steun.

Roep dat je onderneming streeft naar duurzaamheid en iedereen zal je aanmoedigen. Maar als je vervolgens vertelt dat je vijf windmolens rond je bedrijf gaat plaatsen of dat je inkopers zich aan extra regels moeten houden, kan dat oorspronkelijke enthousiasme binnen no time omslaan in flinke weerstand. Laat je daardoor niet uit het veld slaan.

Else Boutkan weet als expert op het gebied van het opzetten van duurzaamheids-programma’s alles van weerstand. ‘Ondernemers die aan de slag willen met duurzaamheid stuitten in het traject bijna allemaal ergens op weerstand. Dat kunnen onwillige medewerkers zijn, die geen trek hebben in een extra project. Maar ook omwonenden die tegen jouw zonnepanelen moeten aankijken.’ Je zal dus draagvlak voor je plannen moeten creëren, maar dat kan alleen als je zelf precies weet wat je wilt en vooral ook waaróm.

Verbind je met je omgeving

De eerste vraag die je je als ondernemer moet stellen is: wat kom ik hier doen? Boutkan: ‘Je kunt bijvoorbeeld als tuinder wel willen overstappen op windenergie, maar als je geen binding hebt met de omgeving, zullen omwonenden zich vrijwel zeker verzetten tegen die lelijke windmolens achter hun huis. Bedenk dus eerst wat jij voor de omgeving betekent. Die tuinder kan ervoor kiezen om zijn tomaten niet te exporteren maar te verkopen op de plaatselijke markt. Dan ga je een band aan met je plaatsgenoten én werk je mee aan een circulaire economie. Misschien kan je bedrijf iets betekenen voor een school in de buurt, of kun je omwonenden laten meedoen in je windmolenproject, zodat ze profiteren van lagere energiekosten.’

Denk strategisch

Duurzaamheid begint met het doorlichten van je bedrijf. Boutkan: ‘Start met het onderzoeken van je grondbeginselen. Gaat jouw product nog tien of twintig jaar mee? Is je manier van werken en produceren ook op lange termijn houdbaar? Kijk bijvoorbeeld naar multinationals. Die trekken zich niets aan van de crisis, maar investeren tegen de stroom in. Grote bedrijven als Puma en Unilever kiezen voor duurzaamheid omdat ze zich realiseren dat dat de enige manier is om in de toekomst te blijven bestaan. Dat vraagt een investering, maar een slimme ondernemer onderneemt niet alleen voor morgen maar ziet ook lange termijnontwikkelingen aankomen.’ 

Als duurzaamheid de kern van je bedrijf is (en niet iets wat je ‘erbij’ doet), is het veel makkelijker anderen mee te krijgen. In deze video legt Simon Sinek, auteur van managementboek ‘start with why‘, uit hoe dat werkt.

 

 

Else Boutkan maakt daarbij wel een kanttekening: ‘Apple heeft een mooie ‘why’ maar is vooral dienend aan de consument, nog te weinig aan de aarde. Vragen die ik in dit kader aan klanten stel zijn:

  • Wat kom je doen op deze aarde?
  • Wat wil je bijdragen?
  • Wat is je relevantie? 

Als duurzaamheid in de kern van je bedrijf zit, dus onderdeel is van de why, is het niet alleen makkelijker anderen mee te krijgen, maar werk je ook aan je toekomstbestendigheid: je hebt het fundament daarvoor al neergelegd.’

Start een glamourous pilot

Duurzaamheid moet je organiseren, zegt Boutkan. Als je helder hebt wat je de wereld met je bedrijf wil brengen, inventariseer dan welke acties daaruit voortkomen. Die actielijst loop je kritisch na. Kijk daarbij niet alleen naar de grootste besparingen maar ook naar de acties waarmee je de meeste mensen in beweging zet. Misschien levert een papierbesparingsactie niet veel op in besparingen, maar maakt het wel ál je medewerkers bewust van waar je mee bezig bent. Als je één glamourous pilot neerzet, is het draagvlak voor het volgende project al groter. Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Een bewegingsmelder geeft sneller resultaat dan steeds maar weer vragen of mensen het licht willen uitdoen.

Zoek cultural creatives

Voelt het soms alsof je de enige bent echt voor duurzaamheid gaat? Het is waar dat vernieuwers altijd voorop lopen en dus een relatief kleine groep vormen. Maar Nederlanders die een duurzame levenstijl nastreven, de zogeheten cultural creatives, vormen inmiddels 15 procent van de bevolking. Daarnaast is er een groep van 12 procent die dezelfde idealen aanhangt maar ze (nog) niet in de praktijk brengt. Een kwart van de Nederlanders staat dus aan jouw kant! Als je binnen je bedrijf of in je omgeving op weerstand stuit, ga dan op zoek naar die cultural creatives. Boutkan: ‘Probeer niet de onwilligen te overtuigen maar kijk wat je kan bereiken met die enthousiaste groep. Dat scheelt je een hoop energie en levert je veel meer op. Heb je een medewerker die zich altijd kwaad maakt over onnodige printjes of lampen die onnodig branden? Dan wordt hij of zij het eerste lid van je duurzaamheidsteam. Grote kans dat de rest vanzelf meegaat.’

Maak het persoonlijk

Als je ook op lange termijn mensen enthousiast wil maken voor duurzaamheid, moet je het persoonlijk maken, zegt Boutkan. ‘Ga eens met elkaar in gesprek over persoonlijke drijfveren, interesses, aha-erlebnissen en ook over de ergenissen in relatie tot duurzaamheid. Er wordt veel te weinig gefilosofeerd, gemijmerd of gedroomd over een totaal andere weg, de duurzame weg, die een bedrijf zou kunnen inslaan.’ Als je weet wat iemand drijft, kun je het persoonlijk belang van die ander laten samenvallen met jouw duurzame belangen. Maakt die ander zich zorgen over de toekomst van zijn of haar kinderen? Geeft hij of zij aan goede doelen? Wil iemand meer groen in de stad of een betere socale samenhang in de buurt? Het loont om je als ondernemer te oefenen in het inleven in je gesprekspartners en zo te zoeken naar verbinding. Je zal verrast zijn hoeveel mensen alsnog ‘ja’ zeggen tegen je project.