1. Zoek een markt die niet bediend wordt
Het is verleidelijk om bij iedere innovatieslag totaal nieuwe producten te bedenken. Maar een klein bedrijf heeft niet de financiële middelen om die producten daadwerkelijk te maken, distribueren en marketen.
Bekijk welke doelgroepen u al bedient, splits die op in subdoelgroepen en pas uw bestaande product of dienst aan aan de wensen en behoeften van de verschillende subgroepen. Het is goedkoper dan nieuwe technische uitvindingen doen.
2. Maak kennis met uw klanten
Laat uw personeel de potentiële klanten binnen de eigen sociale omgeving vragen stellen over hun behoeften, wensen enzovoorts.
3. De ouderwetse Brainstormsessie
Organiseer ieder kwartaal een brainstormsessie met uw personeel en mensen uit hun sociale netwerk. Eventueel kunt u het gezelschap aanvullen met experts op het terrein van uw doelgroep.
4. Scheidt het kaf van het koren
Betrek opnieuw uw personeel en doelgroep bij de besluitvorming. Maak de geïnventariseerde ideeën zichtbaar en toon ze bijvoorbeeld in de gang van uw kantoor. Beloon medewerkers met goede ideeën.
5. Test uw nieuwe product
Maak prototypes van uw nieuwe product en nodig de mensen uit uw netwerk uit om het product te testen.
6. Breng het product naar de markt
Het is nu tijd om uw nieuwe product of dienst de markt op te brengen. Wacht niet tot het perfect is. Eventueel kunt u de hulp inschakelen van een groter bedrijf voor de distributie en verdere productontwikkeling.
7. Omgaan met groei
Wanneer uw onderneming groeit, moet u meer structuur aanbrengen. Dat geldt ook voor de creatieve processen binnen uw bedrijf. Stel daarom innovatieleiders aan die het hierboven beschreven proces kunnen begeleiden op verschillende afdelingen. Zij moeten er ook voor zorgen dat de rest van het personeel zich creatief inzet om de levensvatbaarheid en groei van uw onderneming hoog te houden.
Bron: Inc.