Fake it before you make it: 5 tips voor hoe je dat kunt doen

In plaats van duizenden euro’s te besteden aan het testen van je product, kun je dit ook zeer goed voor een habbekrats doen. Expert Moniek Tiel Groenestege legt uit hoe.

In mijn vorige blog zei ik het: word verliefd op het probleem van je klant en niet op je eigen idee. Het voelt immers veilig om energie te stoppen in aspecten van een idee waar je grip op hebt. Waarschijnlijk heb je veel uren, energie en denkkracht besteed aan je meest toffe idee. Ik begrijp dat dit heel leuk kan zijn, maar je zult toch echt moeten achterhalen of je het probleem van de klant wel kan oplossen: zal jouw idee wel aanslaan bij klanten?

Zal je idee wel aanslaan bij klanten?

Je kunt dit het beste achterhalen door het te testen. Dit is het leukst wanneer je eenvoudige prototypes bouwt. Prototypes zijn geen compleet product. Ze vormen modellen van een product of dienst die zo worden gebouwd dat de klant ze kan ervaren. De daadwerkelijke waarde zit in de lessen die je hieruit haalt.

Uiteindelijk zullen deze lessen leiden tot een beter idee. Begin daarom zo vroeg mogelijk met het bouwen van prototypes. Of je nu een prototype maakt van één element van je idee of het geheel, de kern is hetzelfde: je wilt leren.

Door een prototype te testen, krijg je direct feedback op jouw concept. Zelfs al tijdens het bouwen, kun je erachter komen welke onderdelen nog ontbreken of aangepast moeten worden. Het is zeer waardevol om al in de startfase feedback te krijgen.

Bedrijf testen voor prijs van treinticket

Het testen van een prototype hoeft niet duur te zijn

Een voorbeeld. Om de haalbaarheid van een business jet-service tussen Amsterdam en Parijs te testen, zaten enkele ondernemers een paar dagen in de Thalys. Ze lieten het aanbod zien aan reizigers en vroegen of zij een ticket zouden willen kopen. De oprichters wisten welke aanname ze wilden testen. Een heel simpel voorbeeld, maar dit prototype kostte hen slechts de prijs van de treintickets. De uitkomsten daarentegen waren veel meer waard.

Zeepbel doorgeprikt

Bij Impact Hub Amsterdam hielpen we social startups hun ideeën om te zetten in lopende businesses. Een van de deelnemers had een idee voor een organische shampoodispenser, voor als je je shampoo bent vergeten op de sportschool. Hij kreeg een waardevol aha-moment. In zijn hoofd was de eerste stap op weg naar een lopende business het ontwikkelen van een dure dispenser. Die kon hij dan bij lokale sportscholen plaatsen.

We overtuigden hem ervan een paar shampooflessen te nemen en die, met een met bordje erbij, op tafel te zetten bij de sportschool een paar deuren verderop. In plaats van honderden euro’s kwijt te zijn en heel veel tijd, had hij nog dezelfde dag zijn feedback.

Met één klik op de knop

Een ondernemer wilde weten of scholieren willen schoonmaken voor 5 tot 6 euro per uur

Een van de startups die ik begeleid - een schoonmaakbedrijf - heeft geen zin om veel geld uit te geven aan een prototype. Wel wilde het bedrijf zijn meest risicovolle aanname testen: willen scholieren schoonmaken voor 5 tot 6 euro per uur?

De oplossing? Doen alsof het bedrijf al bestaat! De ondernemer in kwestie heeft een landingspagina gemaakt met een ‘solliciteer hier’ knop. Dit heeft hem antwoord gegeven op zijn vraag. Nu kan de ondernemer zijn volgende experiment opzetten en de volgende risicovolle aanname testen.

Waarom zou je dus van alles bouwen terwijl vaak een schets of illusie al voldoende is? Om het je als ondernemer zo makkelijk mogen te maken, geef ik hieronder vijf tips.

Tip 1: stift en papier

Het is heel effectief om aan je prototype te beginnen door samen met je team aanm het schetsen te gaan.

Tip 2: weet wat je wil

Is je prototype bedoeld om je te helpen beter te begrijpen wat werkt en wat niet, of zijn je prototypes bedoeld om iets bij een klant te testen? Heb het doel helder, hierop baseer je immers jouw prototype.

Tip 3: breng je prototype tot leven

Gebruik papier en knutsel iets in elkaar

Gebruik papier en knutsel iets in elkaar. Je hebt iets gebouwd waarmee je kunt interacteren en dat je aan anderen kunt laten zien.

Tip 4: houd het simpel

Vraag je steeds af: kan het nog simpeler? Wat kunnen we weglaten? Zijn al deze features echt noodzakelijk?

Tip 5: hack de concurrentie

Gebruik het product van een concurrent en maak er een ander merk van met jouw productnaam en andere bijzonderheden. Scheelt tijd.

Waar vinden de meest interessante en open brainstormsessies plaats? In koffietentjes, barretjes en cafés. Dus neem altijd een stift en wellicht je prototype mee. Je weet nooit wanneer kansen zich voordoen.

Ontwikkel een makersmindset. Houtje-touwtje is niet hetzelfde als waardeloos. Begin gewoon en fake it till you make it

Moniek Tiel Groenestege is Strategy Designer bij Business Models Inc met een passie voor start- & scale ups. De energie die zij krijgt van het samenwerken met deze bedrijven kan zij ook toepassen op het moment dat ze met corporates werkt. Moniek helpt organisaties met het ontwerpen van businessmodellen voor de toekomst.