Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

FlavouritesLive: offline webwinkelen succesvol

Marije Mulder en Natascha Klootsema van Flavourites.nl organiseerden afgelopen weekend voor het eerst FlavouritesLive, waar webwinkels live hun waren tonen. "Het leukste vond ik om te zien wie mijn klanten zijn."

 

Mulder en Klootsema, die Flavourites.nl twee jaar geleden oprichtten, wilden weleens de gezichten achter al die webshops op hun site tonen. Om te laten zien dat de zaakjes ècht leuk zijn, en om shoppers een gevoel van betrouwbaarheid en veiligheid te geven. En om mensen de gelegenheid te geven om alle spullen eens te voelen en passen, wat online vaak een drempel is om tot aankoop over te gaan.

 

Droomstart

En dat werkte. Naast een goede ontvangst door de media – onder andere EditieNL, 3FM en de Volkskrant waren erbij – kwamen er veel positieve reacties van bezoekers. In drie dagen tijd bezochten 5.000 mensen de beurs in het World Fashion Centre te Amsterdam. “Het was toch afwachten hoe het zou aanslaan zo’n eerste keer. Maar wat we hebben gedroomd, is waarheid geworden”, vertelt een enthousiaste Natascha Klootsema. “De wereld die normaal alleen virtueel is, kwam tot leven op de beursvloer. Je ziet dan echt hoe uniek al die webwinkeltjes zijn.”

Voor de meeste deelnemers was het evenement eveneens geslaagd. “Een enkeling vond er niet de juiste doelgroep, maar de meesten waren positief verrast. Je moet bij zo’n evenement niet zozeer kijken naar de omzet die je haalt”, meent Klootsema. “Het is een vorm van pr. Mensen die niet meteen iets kopen, doen dat misschien wel over een halfjaar, omdat ze gezien hebben dat die leren handschoenen bij jou van goede kwaliteit zijn.”

 

Twijfel

Lonneke Bär, eigenaar van Zazou.eu, herkent dat. “Ik twijfelde over de investering die ik moest doen om op de beurs te kunnen staan, maar ik ben uiteindelijk tevreden. Ik ben ruim uit de kosten gekomen die ik kwijt was aan de huur, styling en goodiebags, en heb veel reclame voor mezelf kunnen maken”, vertelt ze. “Het leukste vond ik om te zien wie mijn klanten zijn. Ik heb normaal redelijk veel contact met ze, maar wel vooral via e-mail. En ik geloof dat het de drempel verlaagt voor mensen om iets te kopen, omdat ze het kunnen vastpakken.”

 

Presenteren

Bär vereiste het wel enige gewenning om zichzelf offline te presenteren. “Met de inrichting van zo’n marktkraam moet je zien wat wel en niet werkt, als je dat nooit eerder gedaan hebt. En het is heel vermoeiend om er dagen aan een stuk te staan, plus alle voorbereidingen in de weken daarvoor.” Ted Nuyten, de ondernemer achter TanteTed.nl, loste dat op door met vijf andere winkeliers een stand van twaalf vierkante meter te delen. “Wij konden de kosten en bemanning delen, dan hoef je er niet constant te zijn. Het is toch ook een risico bij de eerste keer of mensen echt gaan komen. Webshoppers wonen door het hele land en willen misschien helemaal niet naar Amsterdam afreizen.”

 

Bescheiden omzet

Nuyten is het erg goed bevallen, al heeft hij geen klapper binnengehaald. “Dat moet je ook niet verwachten. Als ondernemer moet je bij zo’n beurs op de lange termijn denken. Je maakt je merk zichtbaar, laat je gezicht zien en mensen raken vertrouwd met je merk. Als je dat vaker doet, blijft je naam op een gegeven moment hangen.” Nuyten heeft in elk geval een nieuwe groep klanten aan weten te boren. Hij levert vooral als groothandel aan winkels, maar kon bij Flavourites mooi de particuliere markt verder aanboren. “Het is voor mijn producten goed om mensen in mijn stand te hebben. Het leverde ook hilariteit op als mensen erachter kwamen dat ik de man achter de site ben. Bij de naam Tante Ted vormen mensen zich toch een bepaald beeld. Dat blijft hangen natuurlijk.”

 

2010
Dat FlavouritesLive volgend jaar weer gehouden worden, staat vast voor Klootsema en Mulder. Maar ze willen nog veel méér in 2010. Naast een restyling gaan de Flavourites-dames komend jaar ook seminars aanbieden aan de 1.600 winkeliers die op hun site staan, over affiliate marketing, webshopfotografie en uitbreiden naar buitenland bijvoorbeeld. En ze hebben plannen voor internationalisering. Flavourites.com is al in het bezit, en de precieze vorm – vermoedelijk naar voorbeeld van de populaire Amerikaanse site Etsy.com – wordt onderzocht. “We laten nu de leukste shopjes zien van Nederland, dat willen we dan van de hele wereld laten doen. We moeten natuurlijk klein beginnen, maat dat is ons doel.”