Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe houdt u uw personeel creatief?

Innovatie vraagt om creativiteit. Niet alleen van uzelf, maar ook van uw personeel. Hoe stimuleert u creativiteit?

Inc. deed een rondvraag bij een aantal grote creatieve consultancybureaus:

 

Multicultureel is goud waard

Een personeelsbestand dat bestaat uit medewerkers uit verschillende culturen bevordert de creativiteit, vindt Sohrab Vossoughi, ceo van Ziba. “Mensen met verschillende genetische achtergronden krijgen doorgaans gezondere kinderen. Met ideeën werkt het hetzelfde als in de biologie.” Daarnaast profiteert Vossoughi van de kennis van verschillende markten die de medewerkers uit hun land van herkomst meenemen.

 

Vrij om te denken

De medewerkers van Brighthouse krijgen naast vijf weken vakantie ook vijf ‘Your Days’. Op deze dagen moeten zij ergens naartoe waar ze rustig kunnen nadenken, zonder de opdracht om een specifiek probleem op te lossen. Google geeft werknemers 20 procent van hun uren de tijd om iets na te jagen wat ze zelf intrigeert.

 

Maak waaghalzen van kantoormuizen

Marketingbureau Maddock Douglas reikt jaarlijks de Fail Forward prijs uit onder haar werknemers: wie zijn nek uitsteekt en iets radicaals probeert dat flopt, wordt ondanks de gemaakte kosten beloond. Zorg voor een cultuur waarin falen geen schande is, het bevordert de creativiteit enorm.

 

Haal creativiteit in huis

Door slimme sollicitatiegesprekken kunt u uw nieuwe aanwas selecteren op hun creatief vermogen. Zo kunt u sollicitanten testen met concrete probleemstellingen.

  

Haal buitenstaanders binnen

Niets breekt de dag als een bezoek van iemand die niets met het bedrijf of het werkveld te maken heeft. Nodig eens iemand uit. Die hoeft niet per se iets met uw bedrijf te maken te hebben. Denk aan wetenschappers, sporters of kunstenaars.

 

Wees extreem flexibel

Bij InnovationLabs gebruiken ze het ‘Hollywood model’: het bedrijf heeft slechts vier vaste medewerkers in dienst en stelt voor ieder project een volledig nieuw team samen van freelancers uit verschillende disciplines. Daarnaast werkt de onderneming niet met een vaste projectstructuur. Het team besluit zelf op welke manier het de opdracht vervuld. “We willen dat onze mensen creatief zijn over hoe ze onze klanten gaan helpen creatief te zijn”, legt management partner Langdom Morris uit.