Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innerteams, anders dan Yammer

Je kunt nog zo veel vastleggen, de meeste kennis binnen je bedrijf zit in de hoofden van je mensen. De Nederlandse startup Innterteams laat werknemers hun kennis delen - via hun telefoon. 'Kennis delen is macht.'

Wat doet Innterteams?

Innerteams richt zich op kennis en ervaring binnen bedrijven die niet is vastgelegd in documenten, maar in de hoofden van de medewerkers zit. De grote uitdaging is om die naar boven te krijgen. Innerteams doet dat door van alle medewerkers in een profiel vast te leggen wat hun kennis en expertise is. Dat levert een smoelenboek op die als telefoonlijst fungeert: met Innerteams zoek je op je pc of smartphone wie kennis over een bepaald onderwerp heeft, en een klik later nodig je hem of haar uit voor een telefoontje. “Dit soort kennis gaat pas stromen als er vertrouwen is, daarom hebben we gekozen voor bellen. Wat ons ook onderscheidt: niemand heeft zin om zo’n profiel in te vullen, daarom nemen wij dat over,” zegt Marc van Bommel, ceo van Innterteams. “Iedereen publiceert wel eens wat en heeft een Linkedin profiel.”
Als een telefoontje succes heeft, vraagt Innerteams om het gesprek een waardering te geven en tags aan de inhoud te verbinden. “Zo krijg je te zien wie de echte experts op welk vlak zijn in het bedrijf: die staan bovenaan het lijstje. Dat maakt ons systeem zelflerend: het maakt de kennis voor iedereen zichtbaar en beschikbaar.”

Wie zitten achter het bedrijf?

Verfrissende aanpak, maar ik heb mijn twijfels’

Herman Hintzen (Henq)

Innerteams is een startup met – wat ervaring betreft – grijze haren. Technisch genie is CTO Leonard Wolters. Wie even teruggraaft in zijn geheugen, zal zich nog de smart agents herinneren, de slimme zoekrobotjes die eind jaren negentig een hype waren. Wolters maakte daar met SmartHaven in 1999 zijn eerste bedrijf van. Nadat de internetbubble barstte, werkte hij onder meer voor JTeam voordat hij in 2010 Closed Link opzette, het bedrijf dat de (zoek-)techniek achter Innerteams levert. Het track record van Marc van Bommel gaat wat online betreft terug tot 2003, toen hij werkzaam was bij web agency Razorfish. Met Steape probeerde hij tot 2011 een app ontwikkelplatform van de grond te krijgen. “Dat kregen we uiteindelijk niet stabiel werkend. Zoals velen met ons, overigens.”

Wie zit te wachten op Innerteams?

Bedrijven met minimaal 350 medewerkers, liefst verspreid over verschillende locaties en actief in branches waar het draait om kennis. Denk aan consultants, ingenieurs, maar ook het onderwijs en de financiële wereld. Maar dergelijke bedrijven hebben toch al een intranet of social network om kennis en ervaringen te delen? “Precies: social networks zijn onze gepercipieerde concurrent: klanten zeggen: ‘ja maar, we hebben toch al Yammer en Sharepoint?’ Ze vergeten dat kennismanagement zich dan blijft richten op de traditionele 20 procent die in tekst vastligt. Wij proberen die andere 60 tot 80 procent boven te krijgen. Mensen zullen echt niet het achterste van hun tong laten zien op een sociaal netwerk. Dat we telefonische communicatie inzetten, maakt ons uniek.”

Hoe loopt het?

Innerteams is na anderhalf jaar ontwikkelen sinds eind 2012 live en draaide proef bij de Universiteit Wageningen. In juni gaat een grote klant, een financiéle instelling met 5400 werknemers, met het platform aan de slag. “Deze zomer gaan nog drie grote klanten aan de slag. Met de ervaring die we zo opdoen kunnen we bepalen waar de meest kansrijke segmenten in de markt zitten. We hebben een hele goede reseller met een uitstekende naam in het kennismanagement. Zodra we een goede basis hebben bij Nederlandse corporates, wordt het tijd om internationaal te gaan. Maar dan hebben we het over pilots in landen als Duitsland en Engeland, begin volgend jaar. “

Nog geld nodig?

“We zijn self funded. Het is ook nog te vroeg om bij investeerders langs te gaan, dat hebben we ook samen met hen vastgesteld: die willen eerst zien dat het grootste risico eruit is gemanaged. Wij hebben besloten: laten we eerst die klanten binnenhalen, dan komen we daarna wel bij de vc’s terug.”


Dit vindt Herman Hintzen, partner bij Henq, van Innerteams:

“Innerteams past helemaal in de huidige trend: platforms die mensen binnen organisaties efficiënter op elkaar aansluiten. Structuren die buiten bedrijven golden, worden nu ook binnen bedrijven gekopieerd. Als ‘in-company Facebook’ zien we platforms als Yammer, Present.ly en Convo, en als tegenhanger voor vraag-en-antwoord platform Quora is er bijvoorbeeld het Nederlandse IdeeDock. Deze trend is heel verklaarbaar: in traditionele organisaties blijft veel waardevolle kennis, nieuws en informatie geisoleerd en onbereikbaar liggen bij individuele mensen of afdelingen. Betere uitwisseling komt het bedrijf ten goede: minder fouten, minder advieskosten, sneller innoveren, sterkere teamgeest.”

Verfrissende aanpak

“Innerteams speelt in op die behoefte om meer informatie uit te wisselen, maar dat doet het op een wat andere manier. Waar de andere platforms uitgaan van de motivatie van de medewerker zelf om zijn profiel te onderhouden, claimt Innerteams dit automatisch te doen, door onder meer LinkedIn profielen, tweets en blogposts te skimmen. Daarnaast kiest Innerteams voor de telefoon als primaire communicatiemiddel. Hoewel dit een verfrissende aanpak is, heb ik er toch ook mijn twijfels bij.”

Passieve gebruikers

“Op een vragenplatform als Quora zie je juist dat mensen graag hun kennis etaleren en dat de drempel tot het stellen van vragen niet erg hoog is. Daarbij zijn de gebruikers gemotiveerd en betrokken. Innerteams trekt gebruikers als het ware passief naar binnen en verwacht vervolgens dat ze het systeem actief gaan gebruiken. En dan ook na elk gesprek de tags gaan bijhouden en de kennis waarderen. Volgens mij noodzaakt dat tot handmatige interventies en onderhoud vanuit Innerteams. En dat beperkt de schaalbaarheid van het platform.”

Afwachten of het werkt

“En dan nog iets: het blijft moeilijk om binnen een organisatie kennisdragers te identificeren die digitaal niet actief zijn. Met name de oudere, ervaren, medewerkers zullen in deze categorie vallen. En juist die zijn dragers van verborgen kennis. Al met al denk ik dat Marc van Bommel een wijs besluit neemt om nog even te wachten met het zoeken naar venture capital, tot uitgekristalliseerd is hoe het platform werkt in de praktijk en hoe het daadwerkelijk de behoefte van de klant invult.”


Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: Wakoopa, Mendix en CWR Mobility.