Jonge ondernemer innoveert wenskaart

Je loopt stage in het bedrijf van je vader en stuit op een potentiële goudmijn, wat doe je? Direct een onderneming starten natuurlijk! Manon van Essen (22) is van plan met Print Personal - drukker van ‘handgeschreven’ kaartjes - online een niche aan te boren. 'Ik wil wel een zolderkamergevoel hebben.'

Manon van Essen (22) deed vorig jaar een stage bij frankeermachineproducent Frama Nederland, het bedrijf waar haar vader werkt. Haar opdracht: zoek eens uit wat de marktkansen zijn voor online wenskaarten. Niet groot, was de conclusie, want zo'n beetje iedere kaart is al uitgevonden.

Of toch niet? De 3000 deelnemers aan haar onderzoek had ze ook gevraagd wat ze het meest missen aan wenskaarten? "Het persoonlijke van een handgeschreven kaart", zegt Manon. Het bracht haar op een idee. Is er niet een manier om online wenskaarten van een soort digitaal handschrift te voorzien?

Die was er. In de direct mailing-markt bestaat de druktechniek al langer, maar wordt volgens de ondernemer nog niet online geëxploiteerd. Iedereen kent ze wel, die folders of kaartjes van bedrijven die ‘persoonlijk’ zijn ondertekend  door de directeur. Ze had geluk. "Ik kwam er achter dat de drukker die het patent had op de techniek net een week failliet was."

TNT

Ze belde direct met haar vader. "Hij zei: doe maar een bod." Er bleken ook andere partijen, zoals TNT, geïnteresseerd in het opkopen van de failliete boedel. "De curator wilde de zaak echter snel afhandelen en wij konden sneller beslissen."
Niet veel later was Print Personal van haar. Nou ja, niet helemaal. Formeel gaat het om een dochter van Frama Groep. Dat Zwitserse bedrijf is voor vijftig procent eigenaar van Print Personal. De vader van Van Essen heeft de overige helft van de aandelen in handen. Er is voor "iets meer dan 10.000 euro" in Print Personal geïnvesteerd. Van Essen treedt dus op als de directeur. 

De eerste uitdaging waar ze voor stond was het ontwikkelen van software. De direct mailing-service, marketingconcepten en fulfilment die Print Personal offline aanbood aan bedrijven moest worden vertaald naar een online product voor consumenten. “We bieden zo’n veertig standaard handschriften aan. Ook moest er een functionaliteit komen om een handschrift op maat te kunnen laten maken voor klanten, een uitdaging voor de ontwikkelaars van Frama.”

Liefdesbrieven

Nu, een jaar later, is ze klaar voor marktintroductie. In de markt voor online wenskaarten domineren spelers als Hallmark en Greetz. Van Essens strategie is om een aantal van die bestaande marktpartijen te interesseren voor een licentie op haar software. "Grote partijen als Greetz en Albumprinter hebben al interesse getoond. Die gaan vanaf begin volgend jaar participeren om online handgeschreven kaarten of fotoalbums te genereren.”

Los daarvan lanceert Van Essen binnenkort ook een eigen website waarop ze ‘handgeschreven liefdesbrieven’ gaat aanbieden: Briefvoorjelief.nl. "Het idee is dat je jouw in Word getypte liefdesbrief kunt laten converteren naar een mooiere brief met een ‘echt’ handschrift."

Verder gaat het salesteam van Frama de software en de diensten van Print Personal aanbieden aan klanten waaraan ze nu frankeermachines levert. "De ambitie is om eind volgend jaar al honderd afnemers te hebben. Het gaat om familiedrukkerijen die handgeschreven teksten kunnen aanbieden op trouwkaarten en geboortekaarten."

Zolderkamer

De investeringen die nodig zijn voor al die activiteiten, worden volgens de ondernemer uit de cashflow betaald.  “We blijven voor ‘oude’ klanten direct mailing-diensten aanbieden, dat levert dus nu al inkomsten op." Tussen die gereanimeerde accounts zitten namen als de Hartstichting, Office Depot, Olympia Uitzendbureau, de Sponsor Bingo Loterij, Peugeot, DHL en TNT Post. "We verwachten dit jaar zo’n 150.000 euro aan omzet te genereren. Maar vanaf volgend jaar willen we zeker in omzet verdubbelen."

Ondernemen met je vader en een groot bedrijf die over je schouder meekijken, voelt dat niet een beetje als een verlengde stage? Ze lacht. "Ik neem mijn maatregelen. Ik heb een apart pand betrokken, om zo het zolderkameridee te creëren."

Lees ook: