Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kassa met Dutch Design

Deze week staat Eindhoven weer bol van het Dutch Design. Nederlands ontwerp is wereldvermaard en, belangrijker, er wordt goed geld mee verdiend door ondernemers met gevoel voor stijl en wat consumenten willen. 

De Dutch Design Week is een Eindhovens feestje. Niet omdat in de (voormalige) lichtstad Philips één van de grootste designfabrieken ter wereld heeft staan, maar vooral omdat de Brabantse stad de Design Academy binnen zijn grenzen heeft staan, de designopleiding die de afgelopen jaren op veel lijstjes in de wereldwijde top tien van beste instituten bivakkeerde. Hoogtepunt van de jaarlijkse Design Week zijn de prijzen die worden uitgereikt aan de beste grafische, communicatie- en productontwerpen die onze vaderlandse vormgevers afleverden.


Die Dutch Design Awards worden uitgedeeld aan winnaars op het niveau van Philips, dat geen tv’s meer maakt maar ze nog degelijk wel ontwerpt, via meubelmerk Gispen en wereldvermaarde ontwerpbureaus tot individuele ontwerpers die van hun producten een wereldsucces willen maken.


Kijk even hoe creativiteit, innovatie en ondernemerschap samengaan:


 


Philips



Snif. Deze prijswinnende Designline HDTV 2013 van het merk Philips wordt geproduceerd door TPV: Philips maakt lampen, staafmixers en medische scanners, maar geen televisies. Maar nostalgie is niet op zijn plek, de honderden Philipsdesigners werken door, en komen met een gigantische glasplaat zonder lijst of pootjes die toch een top-tv herbergt. Bijzonder is hoe de techniek in zo’n fragiel apparaat vrijwel onzichtbaar verwerkt kan worden. 


Callock



Ton Kooymans verkocht zijn ontwerpbureau om zich samen met compagnon Mariska Slots volledig te richten op een product dat als merknaam de wereld moet gaan veroveren: de Callock. Een fietsparkeerder als een kluis, die pas opengaat als de rechtmatige eigenaar zich via zijn smartphone meldt. Dat maakt het prima te combineren met leenfietsen. De DDA-jury: ‘Het voegt iets toe aan de bestaande services op het gebied van fietsverhuur en speelt in op de noodzaak van alternatief vervoer in steden. Bij elke fiets hoort een individueel afrekensysteem, waardoor het product gebruiksvriendelijker en efficiënter is dan nu vaak het geval is.’


Gispen



Finalist in de categorie opdrachtgeverschap is Gispen. De meubelfabrikant is natuurlijk bekend om zijn klassiekers die in musea tot in New York aan toe staan, maar blijft vernieuwen. De jury: ‘Door samenwerking met Nederlandse ontwerpers heeft Gispen haar klassieke imago succesvol vertaald naar een eigentijdse uitstraling. Met name de zorgvuldig gemaakte combinaties tussen het te ontwikkelen product en de best passende ontwerper, krijgt waardering.’


Fairphone



Sprouts eigen Challenger Bas van Abel werd genomineerd voor de Future Concept Award met zijn Fairphone. De mens- en milieuvriendelijke smartphone laat immers nog een paar maanden op zich wachten, maar de designjury was toch al enthousiast over product en onderneming en noemt het een ‘dapper en onverschrokken initiatief’. ‘Hoewel het de bestaande markt aan mobiele telefoons van grote elektronicabedrijven niet geheel zal vervangen, laat dit initiatief zien dat het wel degelijk mogelijk is om een telefoon onder eerlijke omstandigheden te ontwikkelen.’


Exo en Igo kinderwagen



Goed, de Bugaboo is onaantastbaar als designicoon, sinds zijn eerste internationale optreden in Sex and the City. Maar ontwerpbureau Springtime heeft de kinderwagen toch weer op een paar punten weten te verbeteren voor het merk Mutsy, met de Exo en Igo. Het industriële design van Springtime scoort wel vaker, ook voor klanten als Nike, Coca-Cola en Toyota.


Voltage



Mode-ontwerpster Iris van Herpen gaat ook als een raket. Lady Gaga en Björk lenen wel eens een jurk van haar hand, Time Magazine noemde haar 3D geprinte jurk al één van de 50 beste uitvindingen van 2011. Wij vinden dat laatste vooral interessant: dat ze haar jurken niet met naald en draad, maar met een 3D-printer maakt. De jury: ‘Iris van Herpen brengt verschillende werelden samen: architectuur, technologie, mode en 3D-printen. Dit is wat we willen zien in de wereld: ontwerpers die samenwerken. Daarnaast is het resultaat verbluffend.’ Van Herpen werd de grote winnaar van de Design Awards.


Marcel Wanders



Geen prijzen voor Marcel Wanders dit keer, maar die heeft Mr. Dutch Design ook helemaal niet meer nodig. Je komt in Eindhoven deze week niet om hem heen: overal waar design en business samenkomen, staat Wanders op het podium. Met onder meer Moooi en zijn eigen label Marcel Wanders is hij dan ook vanuit het Westerhuis in Amsterdam wereldwijd actief in interieur design, het inrichten van complete kantoren en hotels. Samen goed voor tientallen miljoenen omzet, en een prima uithangbord voor Nederlands ontwerp waar geld mee wordt verdiend.


Piet Hein Eek



Nog zo’n Brabantse eminence grise van het Dutch Design is Piet Hein Eek: net als Wanders opgeleid in Eindhoven, zijn fabriek staat op Strijp 3 – hartje DDW dus – en hij is in 2013 met recht de officiële ambassadeur van het hele feest. In Sprout vertelde hij een paar maanden geleden al over zijn succes.  Met compagnon Nob Ruijgrok levert hij via dealers in twintig landen zijn sloophouten meubels en ontwerpt overal interieurs. Of hij wat merkt van de crisis? ‘Nee, we hebben het teringdruk’.